از شبکه بظاهر ساکت و آرام تلویزیون، صداهای متفاوتی بلند شده است؛ بخش‌هایی از برنامه‌های شبکه چهار در پیام‌رسان‌های اجتماعی دست‌به‌دست می‌شود و از جریان‌سازی این شبکه تلویزیونی خبر می‌دهد. مدتی است سه برنامه چالشی دیگر به فهرست برنامه‌های شبکه چهار اضافه شده و در حال حاضر، این شبکه، چهار برنامه چالشی به مخاطبان فرهیخته‌اش ارائه می‌کند. این برنامه‌ها عبارت است از «زاویه» که سابقه بیشتری در شبکه چهار دارد و برنامه‌های «رودررو»، «پیش‌رو» و «گستره شریعت» که بتازگی در این شبکه متولد شده‌اند.
کد خبر: ۱۱۲۰۵۸۷

برنامه زاویه به تهیهکنندگی حسین مروی هر چهارشنبه ساعت 21 از شبکه چهار پخش میشود و به موضوعات فرهنگی اختصاص دارد که از زیرمجموعههای آن میتوان به نقشه جامع علمی کشور یا نسبت فلسفه با جامعه اشاره کرد. «زاویه» فرصت مباحثه و اظهارنظر را بهصورت زنده برای مهمانانش فراهم میکند، حتی اگر حسن محدثی سازمان صداوسیما را به دروغگویی متهم کند یا چالشهای سخت و جدی در این برنامه شکل بگیرد. «رودررو» به تهیهکنندگی علی زحمتکش نیز برنامهای زنده است که مسائل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی روز کشور را نقد و بررسی میکند. این برنامه هر دوشنبه ساعت 21 به مخاطبان شبکه چهار ارائه میشود و مسئولان و متولیان امور فرهنگی و اجتماعی نظراتشان را درباره مسائلی چون فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال طرح میکنند. به عبارتی «رودررو» فرصتی است تا مخاطبان فرهیخته شبکه چهار علاوه بر عملکرد مسئولان با دیدگاه و نظرات آنها نیز آشنا شوند و از ریشه و اساس بسیاری از اقدامات، برنامهها و تصمیمگیریها نیز آگاهی پیدا کنند. بتازگی برنامه دیگری به نام «پیش رو» در شبکهچهار شکل گرفته که تهیهکنندگی آن را رامین موسوی ملکی، تهیهکننده پیشکسوت تلویزیون برعهده دارد و بیژن نوباوه خبرنگار قدیمی تلویزیون و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی آن را اجرا میکند. این برنامه نیز به چالشهای فرهنگی کشور میپردازد و یکشنبهها ساعت 21 و
30 دقیقه بهصورت زنده پخش میشود. برنامه پیشرو فرصتی است برای طرح چالشهای جدی و اساسی جامعه بدون محافظهکاری و سانسور.

برنامه «گستره شریعت» نیز از تازهترین تولیدات شبکه چهار است که به علوم انسانی اختصاص دارد و مناقشات دوره معاصر درباره تعریف علوم انسانی و فهم و مواجهه انسان امروز با این علوم را به بحث گذاشته است. این برنامه فرصتی فراهم میکند تا استادان حوزه و دانشگاه، کسانی چون دکتر عبدالحسین خسروپناه و صادق زیباکلام رو در روی هم بنشینند و تعاریف و نگاههای متضاد خود به علوم انسانی را تشریح کنند بدون این که کسی در شرح دیدگاهها و نظراتش با سانسور مواجه شود. با این برنامهها هر کس که در زمینه فرهنگ و اندیشه دغدغه دارد، علاقهمند است زوایایی عمیقتر از مسائل جامعه را ببیند و در جریان تضارب آرا درباره مشکلات اساسی جامعه قرار بگیرد، فرصت مغتنمی در اختیار دارد و نیز امکانی متنوع که شامل چهار برنامه حداقل یکساعته میشود. بدون تردید استقبال مخاطبان و بازتاب این برنامهها میتواند در حیات و تداوم آنها نقش داشته باشد و در بلندمدت تمرینی باشد برای گفتمان موثر و مذاکره به معنای واقعی. نکته قابل توجه این است که برنامههای ذکر شده، در قالب گفتوگو و میزگرد تدارک دیده میشوند و در زمره تولیدات ارزان قرار میگیرند اما به نظر میرسد میتوانند بخصوص در بلندمدت تاثیراتی قابل توجه بر ارتقای دانش و دیدگاه مخاطبان داشته باشند.

آذر مهاجر

رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها