دونالد ترامپ هفته گذشته در مجمع جهانی اقتصاد که در داووس سوئیس برگزار شد، گفت سیاست نخست آمریکا به معنای آمریکای تنها نیست. ترامپ از زمان آمدن به کاخ سفید به نام منافع ملی آمریکا و تحت سیاستی با عنوان «نخست آمریکا» تغییرات و اصلاحات گسترده‌ای را در سیاست‌های اسلاف خود اعمال کرده است. ترامپ در دوران یکساله زمامداری خود بسیاری از اصول اقتصاد بازار آزاد را زیر پا گذاشته است.
کد خبر: ۱۱۱۸۳۹۸
تنهـا در داووس

وی در جدیدترین نمونه و چند روز پیش از شرکت در نشست مجمع جهانی اقتصاد در داووس، تعرفه 30 درصدی بر ماشینهای لباسشویی و پنلهای خورشیدی وارداتی وضع کرد؛ اقدامی که با واکنش انتقادآمیز شرکای تجاریاش مواجه شد. ترامپ که خودش را مرد معامله و بیزینس میداند با شرکت در نشست داووس سعی کرد زهر اقدامات حمایتگرایانه خود را بگیرد. ترامپ گفت رویکرد وی به این معنا نیست که آمریکای مورد نظرش، آمریکایی تنها و جزیرهای است. اما کار از کار گذشته بود. آنچه در اجلاس داووس گذشت و حرفهایی که رد و بدل شد، نشان داد نخست آمریکای ترامپ، آمریکا را تنها کرده است.

در شرایطی که ترامپ در این اجلاس سعی کرد سیاستهای حمایتی خود را توجیه کند، شرکای تجاری آمریکا از اهمیت تجارت آزاد سخن گفتند و وضع تعرفهها در نظام اقتصاد سرمایهداری را به باد انتقاد گرفتند. آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان با تشبیه سیاستهای حمایتگرانه ترامپ به کشیدن دیوار دور آمریکا گفت: آیا ما واقعا از تاریخ درس گرفتهایم؟ باید بپذیریم که چنین نکردهایم. چالشهای امروز را فقط از طریق همکاری و سعهصدر میتوان حل کرد و نه از طریق ساختن دیوار.

وی افزود: ما معتقدیم بستن درها و منزوی شدن، آینده خوبی را برایمان رقم نخواهد زد. حمایتگرایی چاره کار نیست.

امانوئل مکرون، رئیسجمهور فرانسه نیز در سخنرانی خود در داووس با تکرار مواضع آنگلا مرکل در مورد ضرورت تقویت همکاریهای بینالمللی تصریح کرد: موفقیت فرانسه هرگز بدون موفقیت اروپا امکانپذیر نخواهد بود.

وی همچنین از جامعه جهانی خواست برای رفع نابرابریهای ناشی از عملکرد نامناسب سرمایهداری جهانی وارد عمل شوند.

ترزا می، نخستوزیر انگلیس، متحد سنتی آمریکا هم مواضعی برخلاف اظهارات ترامپ مطرح و از گسترش تجارت آزاد در جهان حمایت کرد و گفت کشورش همچنان حامی تجارت آزاد خواهد ماند.

نخستوزیر سیکها که به مماشات معروفند و سالها سلطه انگلیسیها را بر خود پذیرفتند نیز نتوانست فرصت پیشآمده در اجلاس داووس را نادیده بگیرد و از تریبون این اجلاس سیاستهای حمایتگرایانه ترامپ را به باد انتقاد گرفت و او را در کنار تروریستها قرار داد. نارندا مودی در مورد پس زدن جهانیشدن در برخی کشورهای جهان هشدار داد و گفت: بسیاری از جوامع و کشورها هرروز بیشتر به خودشان میپردازند. گویا روندی برخلاف جهانیشدن در حال شکلگیری است. خطر گسترش این نوع تفکر و تعریف اولویتهای غلط، کمتر از خطر تغییرات آب و هوایی یا تروریسم نیست.

به هر حال تنهایی ترامپ در اجلاس داووس چنان آشکار بود که نشریه آمریکایی تایم هم نتوانست از کنار آن بگذرد و عکس روی جلد شماره جدید خود را به آن اختصاص داد. در وسط صفحه، عکسی از پرچم آمریکا نشان داده شده که سایر کشورها از فاصله دور آن را احاطه کردهاند، گویی که آمریکا در اقیانوس تنهایی خود قرار گرفته است. این مجله همچنین در مقالهای به قلم کارل ویک نوشت: آمریکا در دوران ترامپ جذابیت خود را از دست داده و به نحو فزایندهای منزوی شده است. ویک در این مقاله به انتقادات از دولت آمریکا به دلیل زیرپا گذاشتن آزادی بیان و آزادی مهاجرت اشاره و تاکید کرده، چهره دموکراسیخواهی آمریکا که از جنگ جهانی دوم به این سو در اذهان جهانیان شکل گرفته بود در حال مخدوش شدن است.

وی به عنوان شاهدی در این زمینه به جمعآوری میلیونها امضا توسط شهروندان انگلیسی اشاره میکند که طی طوماری از دونالد ترامپ خواستهاند به کشورشان سفر نکند.

این روزنامهنگار آمریکایی بیاعتباری ترامپ را به معنای بیاعتباری رئیسجمهور آمریکا و بیاعتباری کشور آمریکا دانسته و هشدار داده است وقتی اعتبار و پرستیژ رئیسجمهور آمریکا زائل میشود طبیعتا جهان در جستوجوی رهبری جدید برمیآید.

تأکید ترامپ بر دستاوردهای یکساله دولت آمریکا

ترامپ در سخنرانی خود در داووس، در ابتدا به تشریح دستاوردهای یکساله خود پرداخت. رئیسجمهور آمریکا نتایجی همچون ایجاد 4/2 میلیون شغل، افزایش نرخ رشد اقتصادی، رونق قابلتوجه بازارهای بورس و بهبود اطمینان مصرفکنندگان، فعالان کسبوکار و تولیدکنندگان آمریکایی را از جمله مهمترین دستاوردهای خود در سال اول ریاست جمهوری عنوان کرد.

ترامپ هدف دولت آمریکا را فراهمکردن بهترین شرایط برای استخدام، سرمایهگذاری و گسترش فعالیتهای تولیدی توسط شرکتهای آمریکایی عنوان کرد و افزود: «ما به منظور بهبود شرایط کشورها نرخ مالیات شرکتها را کاهش دادهایم.»

به گفته ترامپ، تصمیمات دولت این کشور موجب بازگشت سرمایههای خارجی شرکتهای آمریکایی به این کشور شده است. تنها شرکت اپل اعلام کرده است که قصد دارد بیش از 245 میلیارد دلار از منابع خارجی خود را به داخل آمریکا بازگرداند و در داخل سرمایهگذاری کند.

ترامپ کاهش قوانین و مقررات زائد را یکی از دستاوردهای دولت خود برشمرد و اعلام کرد: «از زمان شروع به کار من به ازای هر قانون جدید در آمریکا، 22 قانون زائد و قدیمی کنار گذاشته شده است. ما قصد داریم فضای کسبوکاری ایجاد کنیم که سرمایه را جذب میکند، از سرمایهگذار حمایت میکند و مشوق تولید است.»

تجارت جهانی باید منصفانه باشد

ترامپ همچنین گفت: «آمریکا از تجارت آزاد حمایت میکند؛ اما به شرطی که منصفانه باشد و همه کشورها به قواعد آن پایبند باشند؛ چراکه تجارت غیرمنصفانه درنهایت به ضرر تمامی کشورها تمام خواهد شد.»

رئیسجمهور آمریکا افزود: «تنها در صورتی این امکان وجود دارد که یک نظام تجارت جهانی متحد شکل بگیرد که تمامی کشورها به آن پایبند باشند؛ در غیر آن صورت ما به قوانین تجاری خودمان عمل میکنیم و اجرای قوانین جهانی در اولویت ما نخواهد بود.»

ترامپ در خصوص رویکرد دولت آمریکا در زمینه گسترش تجارت خارجی گفت: «آمریکا آماده است با هر کشوری درخصوص مسائل تجاری به مذاکره بپردازد و درنهایت به یک توافق دوجانبه منصفانه دست یابد.»

رئیسجمهور آمریکا کاهش وابستگی این کشور در حوزههای اساسی ازجمله انرژی را یکی از مهمترین اولویتهای دولت خود عنوان کرد و افزود: «ما محدودیتهای تولید در بخش انرژی را کاهش دادهایم و قصد داریم با افزایش میزان تولید بر امنیت انرژی خود بیفزاییم.»

ترامپ افزود: «امنیت انرژی مبحث مهمی برای کشورهاست و هیچ کشوری نباید به یک منبع انرژی وابسته باشد.»

ترامپ افزایش سرمایهگذاری در بخش نظامی و دفاعی را یکی دیگر از اولویتهای خود اعلام کرد و در ادامه گفت: «برای اینکه دنیا به مکانی امنتر تبدیل شود و از اقدامات تروریستی جلوگیری به عمل آید، آمریکا باید بر قدرت نظامی خود بیفزاید.»

ترامپ: هر دولتی باید از تولیدکنندگان داخلی حمایت کند

ترامپ شعار اصلی دولت خود را «اولویت با آمریکا» عنوان و اعلام کرد هر دولتی باید به حمایت از تولیدکنندگان داخلی بپردازد و آنها را در برابر محصولات خارجی در اولویت قرار دهد.

رئیسجمهور آمریکا در این خصوص گفت: «من به عنوان رئیسجمهور آمریکا همواره از کشورم، شرکتهای آمریکایی و کارگران آمریکایی دفاع خواهم کرد.»

ترامپ افزود: «هر آمریکایی باید بتواند به رویاهای خود دست یابد و درنهایت به یک شغل خوب، یک مسکن مناسب و یک آینده امن برای فرزندان خود برسد.»

ترامپ همچنین گفت: «شعار اولویت با آمریکا، با برونگرایی این کشور در تضاد نیست. ما همانطور که در حال بهبود فضای قانون داخلی هستیم قصد داریم قوانین و مقررات تجارت جهانی را نیز اصلاح کنیم.»

رئیسجمهور آمریکا ضمن انتقاد از قانونگرا نبودن کشورهای جهان در عمل به قوانین تجارت جهانی، گفت: «این قوانین باید به سود کشورهایی باشد که به آنها پایبند هستند. در حال حاضر این طور نیست و در چنین شرایطی ما نمیتوانیم به تجارتی آزاد با دیگر کشورهای جهان تن دهیم. در حال حاضر بسیاری از کشورها از قوانین سود میبرند و شرایط مدنظر خودشان را به دیگر کشورها تحمیل میکنند.»

علی بختیاری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها