پارکینسون با سلول‌های مغزی چه می‌کند؟
کد خبر: ۱۱۱۳۷۵۷

در آلزایمر قسمت حافظه و در پارکینسون سلولهای عصبی که درحرکت نقش دارد، تخریب میشود. این سلولها، دوپامین ترشح میکنند. در نتیجه این اختلال دوپامین در بدن کم و علائم پارکینسون آشکار میشود. شایعترین دوره سنی دهه پنجم و ششم زندگی است.اما ما پارکینسون د رزیر 40 سال و زیر 20سال هم داریم.

اینکه علت پارکینسون چیست، معلوم نیست. در این خصوص چند عامل خطر را میدانیم. مهمترین عامل خطر، افزایش سن است. همچنین تماس با برخی سموم مثل منواکسید کربن، متانول، جیوه، منگنز و بعضی مشاغل خاص چون جوشکاران وکسانی که با مواد سمی روبهرو هستند و افراد روستایی که با سموم دفع آفات سر و کار دارند. در پارکینسون زیر 20 سال و زیر 40 سال عوامل ژنتیک دخیل است. درخصوص اینکه فعلا مستنداتی در مورد این که آلودگی هوا باعث پارکینسون میشود، وجود ندارد.

سبک زندگی سالم در بیماری پارکینسون موثر است؟

سبک زندگی سالم همراه با تغذیه سالم، ورزش و فعالیت بدنی و نوشیدن مایعات فراوان طول عمر بیماررا بالا میبرد.

علائم بیماری پارکینسون شامل چه مواردی است؟

کندی حرکت، اولین علامت بیماری است. لرزش اگرچه مهم است اماهر بیمار مبتلا به پارکینسون لرزش ندارد. 10 تا 20درصد بیماران لرزش ندارند. کندی حرکات از یک دست یا یک پا شروع میشود. بدخط شدن، ریز شدن دستخط، کند شدن صدا، صدا با تن پایین و صدای یکنواخت و آهسته از مشخصات این بیماری است. راه رفتن با کشیدن یک پا، برداشتن گامهای کوتاه، خم شدن به جلو و آبریزش از دهان از نشانههای پارکینسون است و این علائم را به حساب پیری فرد نگذاریم. از نظر کیفیت و کمیت زندگی با درمان زندگی این افراد تقریبا طبیعی میشود.

آیا با درمان پارکینسون میتوانیم شاهد پسرفت بیماری باشیم؟

هنوز درمانی که پیشرفت بیماری را متوقف کند یا بیماری را به عقب برگرداند، وجود ندارد. اما با درمان دارویی، یک زندگی تقریبا طبیعی را میتوان برای آنها فراهم کرد. درمانها بهصورت مصرف دارو و عمل جراحی است. جراحی زمانی انجام میشود که فرد از نظر شناختی نرمال باشد و توهم نداشته باشد.درکشور ما بیش از یک دهه است عمل جراحی درمراکز دانشگاهی انجام میشود.

آیا وجود لرزش در افراد جوان بیانگر وجود بیماری پارکینسون است؟

نمی توان هرلرزشی را به بیماری پارکینسون ربط داد. لرزشی که همراه با کندی حرکات باشد، ممکن است به پارکینسون مربوط باشد.

راه تشخیص پارکینسون چیست؟

بیماری با معاینه بالینی و شرح حال تشخیص داده میشود. اما برای رد سایر بیماریهای شبیه پارکینسون،می توان ازتصویر برداری مغز بهره برد.

در افراد مبتلا به پارکینسون،گاه افسردگی مشاهده میشود. خود افسردگی مخصوصا نوع شدید میتواند تظاهرات پارکینسون را تقلید کند.

کاهش وزن در بیماری پارکینسون نشانه چیست؟

در این افراد، کاهش وزن شایع است. اگر بیمار مبتلا به پارکینسون خوب درمان نشود، ممکن است کاهش وزن داشته باشد. البته بهتر است سایر علل داخلی کاهش وزن رد شود.

آیا شوک درمانی در درمان پارکینسون موثر است؟

در گذشته شوک درمانی انجام میشد. شوک درمانی تا حدی روی پارکینسون موثر است. اما نه اینکه اثر منفی روی پارکینسون داشته یا شروعکننده باشد.

برخی داروهای روانپزشکی میتوانند باعث علائم پارکینسون شوند، اما بیماری پارکینسون ایجاد نمیکنند. چون برخی افراد بیماری را بهصورت نهفته یا خفیف دارند و با مصر ف دارو علائم بروز میکند.

دکتر محمد روحانی

متخصص مغز و اعصاب

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها