ایران در سوگ دریانوردان نفتکش سانچی نشست

تو را می‌سپارم به آغوش دریا

در حالی که صبح دیروز قرار بود تکاوران نیروی دریایی ایران وارد نفتکش سانچی شوند و جست‌وجوها را برای نجات سرنشینان آغاز کنند، ناگهان با وقوع انفجاری مهیب و غرق شدن کامل نفتکش، همه 29 سرنشین باقیمانده نیز جان باختند و در آسمان غربت، پرکشیدند. در این نفتکش 30 ایرانی و دو بنگلادشی حضور داشتند که هشت روز پس از حادثه، فقط پیکر سه نفرشان پیدا شد.
کد خبر: ۱۱۱۳۱۹۰

به گفته مقامات چینی، شعاع صد متری شعلههای آتش و زیر آب رفتن نفتکش، پیدا کردن پیکر ملوانان را نیز امکانناپذیر کرده است با وجود این، نماینده ویژه رئیسجمهور از تیمهای امداد و نجات چین خواست تمام تلاش خود را در این خصوص انجام دهند. پیش از این سه پیکر پیدا شده برای تعیین هویت در اختیار پزشکی قانونی شانگهای قرار گرفته بود. پس از تائید جان باختن همه دریانوردان، رئیس جمهور با صدور پیام تسلیت بر شناسایی هویت جانباختگان و کاهش آلام خانوادههای آنها تاکید کرد.

جانباختن همه دریانوردان در همان انفجار نخست

به گزارش جامجم، نخستین زمزمهها از مرگ دلخراش همه سرنشینان سانچی، صبح دیروز از زبان فرمانده عملیات اطفای حریق چین شنیده شد.

«شیه چون وی» در نشست تخصصی کمیته بحران چین در حضور علی ربیعی، نماینده ویژه رئیسجمهور گفت: پیش بینی قطعی ما از همان ابتدای وقوع حادثه در شامگاه شنبه (16 دی) این بود که دریانوردان نفتکش شامل 30 ایرانی و دو بنگلادشی در همان ساعات نخست بهدلیل شدت انفجار و انتشار گازهای سمی جان خود را از دست دادهاند با وجود این، ما با همه امکانات، عملیات اطفا را ادامه دادیم. وی به مشاهدات کشتیهای عبوری اشاره کرد و افزود: کشتیهای عبوری شدت انفجار اولیه را به حدی توصیف کردند که امکان زنده ماندن افراد در آن وجود ندارد. همچنین بالابر سانچی که از آن برای ورود به قایقهای نجات یا پریدن به دریا استفاده میشود، پایین نیامده بود. این موضوع نشان میدهد به غیر از یک نفر، سایر دریانوردان فرصت ورود به آب را نداشتند. با این حال، تلاشها برای عملیات اطفا و امداد و نجات ادامه دارد.

تائید مرگ دلخراش سرنشینان

دقایقی بعد از انتشار صحبتهای فرمانده عملیات چین، نفتکش 274 متری سانچی که از روز شنبه، 16 دی بر اثر برخورد با یک فروند کشتی فلهبر هنگ کنگی در سواحل شرقی چین منفجر شده بود در میانه دود غلیظ و آتش گسترده از هم گسست و زیر آب فرو رفت. رئیس سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به تصاویر لحظه غرق شدن نفتکش، مهر تائیدی بر مرگ دلخراش همه سرنشینان زد و گفت: براساس گزارش ساعت 15 (به وقت چین) تیم جستوجوی بندر شانگهای، جان باختن 29 پرسنل باقیمانده که احتمالا در نفتکش بودند، تائید میشود.

محمد راستاد با بیان اینکه سه پیکر قبلا به شانگهای منتقل شده بود، افزود: نفتکش در همان لحظات اولیه برخورد، دچار آتشسوزی شدید و انفجار شد. اکنون (شامگاه دیروز) نیز فقط شعلههایی از آتش روی دریا قابل رویت است. در این شرایط، عملیات اطفا متوقف شده و هیچ امکانی برای پیدا کردن پیکر خدمه نفتکش وجود ندارد. سانچی یک هفته تمام در آتش سوخت. حتی پیکر مطهر دو نفر از خدمه نفتکش که شنبه پیدا شد به علت سوختگی زیاد قابل شناسایی نیستند، بنابراین امکان پیدا کردن دیگر دریانوردان نیز منتفی است.

علی ربیعی، مسئول کمیته رسیدگی به حادثه نیز در این باره گفت: من از فرمانده چینی خواستم پس از متعادل شدن وضعیت نفتکش، جستوجو برای یافتن پیکرها را ادامه دهند، اما او گفت امکان این کار وجود ندارد. من تصمیم دارم در این باره با کارشناسان صحبت بیشتری کنم تا این درخواست بررسی شود. تلاش ما این بود که حداقل بتوانیم پیکر مطهر دریانوردان را مانند آن دو پیکر مطهر که تقریبا استخوان هستند و کاملا سوختهاند، بیرون بیاوریم. فعلا امیدی به پیدا کردن پیکر دریانوردان نیست.

در همین رابطه، فیلمی از اتاق فرمان عملیات نجات چین منتشر شده که فردی در آن میگوید: «بگویید آن دو جنازه (پیکرهای کشف شده در روز هفتم) هم از شدت سوختگی استخوان بودهاند.»

کورسوی امید داشتیم

علی ربیعی با تائید این موضوع که چینیها و کارشناسان از روز نخست حادثه، زنده نبودن خدمه کشتی را اعلام کرده بودند، گفت: ما که کورسوی امیدی به زنده بودن پرسنل داشتیم همه اقدامات لازم را انجام دادیم. حتی میخواستیم چنانچه پرسنل زنده نباشند، پیکر مطهرشان را از نفتکش خارج کنیم، به همین دلیل تکاوران ایران به محل حادثه اعزام شدند. اشاره ربیعی به اعزام 12 تکاور نیروی دریایی ایران به محل حادثه است که صبح دیروز به نزدیکی نفتکش رسیدند، اما ناگهان بهدلیل سرایت آتش به سمت چپ نفتکش و وقوع انفجار مهیب، شعلههای آتش تا ارتفاع صدمتری به دل آسمان رفت و حضور نیروهای تکاور را از فایده انداخت.

حرارت تا 900 درجه رسیده بود

نماینده ویژه رئیسجمهور با بیان اینکه شدت انفجار سانچی در ساعات آخر بسیار بالا بود، افزود: میزان حرارت نفتکش در دقایق آخر تا 900 درجه بالا رفت و امکان ورود به آن وجود نداشت. در نهایت نیز نفتکش آرام آرام با سر به عمق دریا حرکت کرد. این اتفاق در عمق 110 متری دریا رخ داده است و احتمالا بیش از 200 متر کشتی بیرون دریا بماند. البته مشخص نیست جریان دریا حرکت کشتی را به چه صورت درآورد.

وی با اشاره به انجام تمام تلاشها برای پیدا کردن پیکر دریانوردان تاکید کرد: پیدا کردن حتی یک پیکر برای ما ارزش زیادی داشت. دولت ایران هرچه در توان داشت به کار گرفت، اما به دلیل حجم بالای حادثه نتوانستیم بیش از این اقداماتی انجام دهیم. در حال حاضر (تا عصر دیروز) لحظه به لحظه کشتی داخل دریا فرو میرود و دود و آتش ناشی از سوختن آن موجب آتش گرفتن بخشی از دریا هم شده است. سانچی حامل 115 هزار و 510 تن میعانات گازی بود. علاوه بر این، میعانات سوخت کشتی هم باعث شدید شدن حریق آن میشد. این اتفاق، یک اتفاق بینظیر محسوب میشود. روز گذشته همچنین چهار نماینده مجلس در تذکری کتبی به وزرای کار، خارجه و نفت خواستار بررسی و اعلام دقیق چگونگی حادثه شدند.

علت احتمالی انفجار

اکنون چند ساعت از زیر آب رفتن نفتکش سانچی میگذرد. با این حال، هنوز تصاویر محو شدن این غول 274 متری در دود و آتش در شبکههای اجتماعی دست به دست میشود؛ آتشی که به دلیل انفجار مهیب صبح دیروز تا صد متر زبانه کشید و حرارت نفتکش را به بالای 900 درجه سانتی گراد رساند.

نایب رئیس کمیسیون امنیت مجلس، علت این انفجار را در متوقف شدن عملیات اطفای شبانه دانست و گفت: به دلیل توقف عملیات اطفای حریق در شب گذشته (شنبه) توسط چینیها و ژاپنی ها، امروز (یکشنبه) با حجم بسیار بالای آتش نسبت به روزهای قبل مواجه شدیم.

محمدمهدی برومندی، به جلسه مشترک با فرماندهی عملیات در اتاق بحران چین اشاره کرد و افزود: در این جلسه تأکید کردیم کشتیها و آتشخوارهای چینی و ژاپنی به اطفای حریق و خنک کردن نفتکش ایرانی کمک کنند. تأکید ما این بود فوم لازم برای پاشیدن روی کشتی برای روز فراهم شود، اما کارشناسان آنها معتقد بودند نمیتوان شبانه این عملیات را انجام داد. در ضمن با توجه به بار نفتکش، ممکن است ریختن آب روی آتش موجب انفجار و منهدم شدن نفتکش شود. همچنین در روزهای اخیر، امواج دریا سه تا چهار متر بود. همه این شرایط گاهی عملیات را متوقف میکرد و چون دیشب (شنبه) عملیات متوقف شد، آتش ادامه یافت و حجم آن را شدت بخشید.

چین، کم کاری نداشت

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم دیروز با بیان این که 13 کشتی آتش‌‌نشان به محل اعزام شده، کوتاهی چین در عملیات اطفا را رد کرد و گفت: بهرغم تبلیغاتی که در کوتاهی چینیها درباره سانحه نفتکش ایرانی مطرح شد، باید بگویم 13 کشتی آتشنشان به محل اعزام شدند و فعال بودند که این نشان میدهد چین، نقشی فعال در این عرصه ایفا کرده است. البته در ادامه ژاپنیها و کرهایها هم به کمک آمدند.

احتمال بازخوانی جعبه سیاه در چین

نفتکش ایرانی سانچی حامل 115 هزار تن میعانات گازی در 160 مایلی سواحل شرقی چین سوخت و زیر آب رفت. روز دوم حادثه، پیکر یک سرنشین ایرانی در سه مایلی نفتکش پیدا شد و روز هفتم نیز برای اولین و آخرین بار، یک تیم چینی در میانه دود و آتش پا روی عرشه گذاشت و توانست پس از نیم ساعت جست و جو و ورود به پل فرماندهی (بالاترین بخش نفتکش) پیکر دو سرنشین دیگر و جعبه سیاه سانچی را کشف کند. علت اصلی حادثه در این جعبه ذخیره شده است. پیش از این اعلام شده بود جعبه سیاه به پاناما، کشوری که نفتکش در آنجا ثبت رسمی شده است منتقل میشود اما معاون سازمان بنادر و دریانوردی ایران روز گذشته احتمال داد جبعه سیاه در چین بازخوانی شود. هادی حق شناس گفت: جعبه سیاه به شانگهای منتقل شده و ممکن است در چین و با حضور نمایندههای پاناما مورد بازخوانی قرار گیرد.

اعلام عزای عمومی

در پی بروز حادثه تاسف بار برای نفت کش ایرانی سانچی و جان باختن دریانوردان دریادل کشورمان، هیات دولت با صدور بیانیه ای ضمن عرض تسلیت به خانوادههای داغدار ، نقش آفرینان صنعت دریانوردی و صنعت نفت کشور و عموم ملت ایران، امروز دوشنبه، 25 دیماه 96 را عزای عمومی اعلام کرد.

رئیس جمهور در پیام تسلیت، ضمن همدردی با خانواده سرنشینان، اولویت را بر شناسایی هویت جانباختگان و کاهش آلام خانوادههای آنها دانست. حسن روحانی اعلام کرد: وقوع سانحه ناگوار و دلخراش آتشسوزی برای کشتی نفتکش کشورمان در سواحل شرقی چین که موجب درگذشت شهادت گونه تمامی خدمه و پرسنل زحمتکش آن شد، قلوب آحاد ملت ایران را محزون کرد. اینجانب با ابراز همدردی، این ضایعه را به ملت بزرگ ایران بویژه خانوادههای داغدیده از صمیم قلب تسلیت میگویم و برای آن جانباختگان مظلوم که تلاشگران عرصه اقتدار ملی و پیشگامان اقتصاد کشور هستند، علو درجات و برای عموم بازماندگان صبر و سلامت مسالت دارم.

رئیس مجلس شورای اسلامی نیز طی پیامی جانباختن شهادتگونه سرنشینان نفتکش ایرانی را تسلیت گفت. علی لاریجانی نوشت: وقوع حادثه آتش سوزی و غرقشدن نفتکش ایرانی که موجب جان باختن شهادتگونه پرسنل آن شد، موجب تاثر و اندوه ملت گردید. این عزیزان مشغول انجام خدمت به کشور و در خط مقدم جهاد اقتصادی بودند که دچار سانحه شدند.

رئیس قوه قضائیه نیز در پیامی درگذشت دریانوردان را تسلیت گفت و خواستار بررسی دقیق علت بروز این سانحه در جهت احیای حقوق آسیب دیدگان شد.

ســانچی در رسانههای جهان

غرق شدن نفتکش سانچی در دریای چین در رسانههای جهان بازتاب گستردهای داشت.

خبرگزاری یورو نیوز تیتری را با مضمون «هیچ کس زنده نماند» منتشر کرد و نوشت: یک نفتکش ایرانی پس از یک هفته آتش گرفتن در نزدیکی ژاپن غرق شد. این کشتی، ششم ژانویه در شرق دریای چین با یک کشتی چینی به نام کریستال تصادف کرد.

خبرگزاری چین از تیتری با مضمون «آتش گرفتن نفت، کشتی را به اعماق آب ها برد.» استفاده کرد و آورد: با گذشت هشت روز از آتش گرفتن نفتکش سانچی، امدادگران چین جست وجو های خود را برای پیدا کردن خدمه به کار بستند. در حال حاضر جعبه سیاه نفتکش برای بررسی علت اصلی حادثه در اختیار کشور پاناماست.

خبرگزاری بی بی سی، تیتر «نفتکش آتش گرفته پس از گذشت یک هفته در دریای چین غرق شد» را برگزید و آورد: در ششم ژانویه، نفتکش سانچی در 260 کیلومتری شانگهای، در جنوب شرقی ژاپن آتش گرفت. مقامات ایران اعلام کردند همه خدمه کشتی شامل 30 ایرانی و دو بنگلادشی در این حادثه جان خود را از دست داده اند.

خبرگزاری سی ان ان با تیتر «نفتکش آتش گرفته در شرق چین غرق شد» سراغ حادثه رفت و خبر داد: روز یکشنبه پیش از انفجار مجدد بخش دیگری از نفتکش، تیم تجسس امیدوار بود اثری از 29 ملوان باقیمانده پیدا کند.

خبرگزاری اشپیگل تیتر «نفتکش آتش گرفته غرق شد» را برگزید و نوشت: پس از گذشت چند روز، نفتکش آتش گرفته ایرانی سانچی در دریای چین غرق شد. مقامات ایرانی تمامی تلاش خود را برای پیدا کردن 32 خدمه کشتی انجام دادند.

خبرگزاری رویترز با تیتر «نفتکش آتش گرفته ایرانی پس از تصادف، در ششم ژانویه غرق شد» سراغ ماجرا رفت و نوشت: در آخرین دقایق حادثه، نفت زیادی از کشتی به دریا ریخته می شد و حریق گسترده، امکان جست و جو را سخت تر کرده بود.

شبکه تلویزیونی CCTV چین ضمن پوشش حادثه اعلام کرد به دلیل از بین رفتن بدنه کشتی، حجم زیادی نفت در آب های اطراف آن میسوزد. اداره اقیانوسیه دولتی این کشور نیز بررسی وضعیت را گسترش داده و سرعت میزان نفتی را که از کشتی به آب راه یافته است، ارزیابی خواهد کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها