دیروز همزمان با سخنان حسن روحانی درباره افزایش دو برابری درآمد ارزی کشور از محل فروش نفت و میعانات پس از اجرای برجام، قیمت دلار در بازار آزاد رکورد جدیدی زد.
کد خبر: ۱۱۱۳۱۵۸

نرخ دلار که چند روزی است تکانههای جزئی دارد، یکباره از صبح یکشنبه سیر صعودی شدیدی را آغاز کرد تا جایی که دلار در بازار آزاد به 4450 تومان هم رسید که علت اصلی این گرانی آغاز کار بازار با نرخ بالای بانک مرکزی بود.

به گزارش تسنیم، بازار ارز درحالی از صبح یکشنبه فعالیت خود را آغاز کرد که فعالان ارزی و صرافها را با شوک همراه کرد چراکه قیمتها نسبت به شنبه با اختلاف بالایی همراه بود.

بانک مرکزی نرخ پایه ارز تزریقی به صرافیها را 4399 تومان اعلام کرد آن هم درحالی که شنبه قیمت دلار را به بازار
4329 تومان اعلام کرده بود؛ اما به دنبال افزایش قیمت ارز تزریقی از سوی بانک مرکزی به بازار، سیر صعودی قیمتها در خیابان فردوسی آغاز شد.

صرافها و فعالان بازار ارز علت مشخصی برای گرانی دلار پیدا نمیکنند و میگویند: همه چیز آرام بود ولی نمیدانیم یکباره چه شد که بانک مرکزی نرخ را افزایش داد؟

صراف دیگری در تشریح چرایی گران شدن دلار با تأکید براین که بازار سورپرایز شده است، میگوید: نمیدانیم دلار ارزان میشود یا گران!

یکی از صرافها که سالهاست در این بازار به خرید و فروش ارز میپردازد، میگوید: از صبح یکشنبه صرافها مدام با بانک مرکزی تماس میگیرند تا بتوانند ارز بگیرند ولی هنوز بانک ارز به صرافها نداده است.

وی با بیان اینکه بانک مرکزی به برخی صرافیها ارز میدهد ولی میزانش خیلی کم است، میگوید: شنبه هم بانک مرکزی عرضه چندانی در بازار نداشت؛ اما یکشنبه این وضعیت بدتر شد چراکه ارزی به صرافیها نداده است.

گرانی یکباره دلار که علت اصلی آن افزایش قیمت پایه از سوی بانک مرکزی است، موجب شد تا بار دیگر خیابان فردوسی، روزی متلاطم را سپری کند.

دلالهای این بازار میگویند هر زمان قیمتها یکباره جهش پیدا میکند، خیابان منوچهری مقابل پاساژ افشار شلوغتر از روزهای قبل میشود؛ چراکه همه میخواهند بدانند در این مرکز چه قیمتهایی برای دلار ثبت میشود.

خیابان منوچهری، مقابل پاساژ افشار که پاتوق اصلی دلارفروشان تهران است دیروز هم روز شلوغی را سپری کرد و از صبح شاهد افزایش قیمت بوده تا جایی که دلار از 4380 تومان شنبه به 4450 تومان رسید.

یکی از واسطههای بازار ارز که شغلش خرید و فروش دلار برای یکی از صرافهای بزرگ است، میگوید: ارز در بازار کم است و دلارهای نقدی را سریع میخرند.

دلال ارزی دیگری هم میگوید: این کارها کار بانک مرکزی است به خاطر این که دولت و بانک مرکزی راحت میتوانند با تزریق دلار بازار را کنترل کنند ولی وقتی بانک مرکزی بعضی روزها دلار کم عرضه میکند و قیمت را بالا میبرد همین وضعیت شکل میگیرد.

گفتنی است، مرکز پژوهشهای مجلس در گزارشی اعلام کرده است شرایط فعلی تعامل بازار تعادلی نبوده و بازار غیررسمی به گونهای نیست که در صورت ثبات اقتصادی و اوضاع سیاسی تا انتهای سال، شوکی به بازار ارز وارد شود که بتوان نام جهش را به آن اطلاق کرد.

با این حال باید توجه داشت که صرفنظر از رابطه نرخ ارز تعادلی و بازار، همیشه و برای همه اقتصادها امکان وقوع جهش ارزی به واسطه شوکهای غیرمنتظره اجتماعی، سیاسی و بینالمللی وجود دارد. در این باره تهدیدات اخیر در رابطه با بازگشت تحریمها میتواند از عوامل بروز جهش باشد. به گزارش تسنیم، بعد از اغتشاشهای اخیر در کشور بازار ارز و سکه متلاطم شد و قیمت دلار و البته سکه رکوردهای بالایی به ثبت رساند ولی بعد از آن تنها دو سه روز سیر نزولی در این بازار آغاز شد اما مجددا در روزهای بعد دلار اوج گرفت ؛ بنابراین به نظر میرسد افراد پشت پرده اجازه نمیدهند قیمتها شکسته شود.

سکه باز هم به 5/1 میلیون تومان رسید

در پی گرانی دلار در بازار آزاد، نرخ فروش سکه تمام بهار آزادی بار دیگر رکورد یک میلیون و 500 هزار تومان را زد.

گرانی قیمت دلار موجب افزایش قیمت طلا و سکه هم شد، تا جایی که بار دیگر سکه تمام بهار آزادی در بازار آزاد تهران رکورد یک میلیون و 500 هزار تومان را زد.

دخالت دولت عامل گرانی ارز

احمد کیمیایی اسدی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران درباره نرخ ارز به جامجم گفت: دخالتهای بیش از اندازه دولت در بازار ارز برای تعیین نرخ باعث شده تا نوسان همیشه در این بازار پای ثابت داشته باشد.

وی با بیان این که دولت به جای نظارت در بازار خود وارد میدان شده و تعیین نرخ میکند، تاکید کرد: از ابتدای فعالیت دولت یازدهم تاکنون اگر نرخ ارز هر سال متناسب با نرخ تورم رشد داشت، اکنون نرخ دلار بیش از 4700 تومان بود.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران افزود: از ابتدای فعالیت دولت یازدهم هر بار که افزایش در بازار ارز رخ میداد، دولت بسرعت وارد عمل میشد و آن را کنترل میکرد و ظاهراً اکنون توانایی این کار را ندارد.

وی با اشاره به این که دولت در زمینه اقتصاد نمره قبولی هم نمیگیرد، ادامه داد: دولت در دیپلماسی خارجی موفقیت زیادی کسب کرده، اما در زمینه اقتصاد ضعفهای بزرگی مشاهده میشود. دولت به دلیل نگه داشتن تنها دستاورد اقتصادی خود (کاهش تورم) به هر اقدامی حتی کنترل بازار ارز دست میزند و با این کار تولیدکننده و بخش خصوصی را نسبت به خود بیاعتماد میکند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها