ایران‌ هراسی آمریکایی برای امنیت اسرائیل

نیکی هیلی ادعا کرده ایران تهدیدی برای صلح است و جامعه جهانی باید با «فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه خاورمیانه» مقابله کند.
کد خبر: ۱۱۰۶۰۴۵

گرچه تهران می‌گوید موشکی به‌دست یمنی‌ها نرسیده و اصولا نمی‌توانسته به حوثی‌ها سلاح بدهد، اما شاهد جعلی ترامپ می‌تواند پوششی برای افرایش اقدامات ضدایرانی باشد. آمریکایی‌ها علاوه بر رونمایی از شاهد خود به‌صورت همزمان در مجلس نمایندگان دو طرح ضد ایرانی را به‌تصویب رساندند که در یکی انتشار به اصطلاح اسناد مالی دارایی مقامات ایرانی و در دیگری، ارائه‌گزارش نحوه فروش هواپیماهای مسافربری به ایران درخواست شده است. به‌سادگی می‌توان حدس زد واشنگتن موج جدیدی از اقدامات ضدایرانی را آغاز کرده است و موشک بالستیک تنها یک پازل از بازی بزرگ آمریکا برای تحت فشار قراردادن تهران است.

حسین سبحانی‌نیا، نماینده پیشین مجلس عقیده دارد تحریک کشور‌های منطقه علیه ایران یکی از اهدافی است که در راستای سیاست ایران‌هراسی که آمریکا در دستور کار خود دارد پیگیری می‌شود. وی در گفت‌وگو با جام‌ سیاست در این زمینه به سوالاتمان پاسخ داده که می‌خوانید.

اتهام‌زنی آمریکا در بحث موشکی به ایران تا چه اندازه برای ادامه پروژه ایران‌هراسی در منطقه است؟

قطعا آمریکا یکی از سیاست‌های همیشگی‌اش ایران‌هراسی در منطقه بوده و از قبل با این ایران‌هراسی بسیاری از اهداف خود را تامین کرده است. بحث تحریک کشورهای منطقه در ایجاد ارتباط و همکاری با ایران،هماهنگ کردن کشورها به دور یکدیگر با حفظ انسجام در قالب شورای همکاری خلیج فارس برای مقابله با جمهوری اسلامی و بحث فروش اسلحه برای در گردش بودن کارخانجات تولید سلاح و امکانات جنگی آمریکا به منطقه تمامی اهدافی است که در قبال ایران‌هراسی می‌تواند تامین شود. سیاست همیشگی آمریکا در منطقه، نزدیک کردن کشورها به اسرائیل و دنبال کردن سازش منطقه‌ای بین کشورهای عربی با اسرائیل و حفظ امنیت اسرائیل بوده که در سایه ایران‌هراسی از سوی آمریکا دنبال می‌شود. البته آمریکا می‌داند که جمهوری اسلامی ایران نسبت به مداخله در کشورها،همیشه سیاست اعلامی داشته و به هر صورت اگر در عراق، سوریه و در دیگر کشور‌ها حضور مستشاری دارد براساس خواست دولت‌های این کشورها و برای حفظ همکاری و آرامش منطقه‌ای است. لذا بحث ایران‌هراسی از ناحیه ترامپ، سیاستی بوده که از زمان روی کار آمدنش دنبال شده و خانم هیلی با مطرح کردن مسائلی در سازمان ملل و با طرح ادعاهای بی‌اساس و نشان دادن یک قطعه موشک در حال فضا سازی علیه ایران هستند تا بگویند موشک‌ها از ناحیه ایران به یمن داده شده ‌که طرح این مباحث در حالی که مقامات یمنی اعلام کردند چنین چیزی از اساس وجود ندارد، ادعاهایی بی‌ربطی است. البته سیاست جمهوری اسلامی ایران ادامه راهی است که در پیش گرفته و به این مسائل هم قطعا توجهی نداشته و نخواهد داشت و این‌که بخواهند با این سیاست‌ها محدودیت‌هایی برای توانمندی دفاعی ما ایجاد کنند خوابی است که تعبیر نخواهد شد.

ترامپ گفته ایران بازیگر بد منطقه‌ای است و واشنگتن در حال برداشتن گام‌هایی برای توسعه‌طلبی ایران است، سپس تاکید کرده که ایران از برجام منحرف شده، این سخنان رئیس‌جمهور آمریکا نشان‌دهنده چیست؟

ترامپ نهایت کاری که می‌توانسته در قبال ایران انجام دهد را عملیاتی کرده است، سوال اینجاست که چه کاری می‌توانسته انجام بدهد و تا الان انجام نداده! آمریکا محدودیت‌هایی از نظر اقتصادی، روابط سیاسی، فشارهای بین‌المللی و تحریم‌های فشرده علیه ایران انجام داده است و در مجموع هر کاری از دستش بر‌می‌آمده کرده و فکر نمی‌کنم چیز جدیدی جز فضاسازی و ایجاد فضای مسموم در عرصه بین‌المللی علیه ایران در چنته داشته باشد که بخواهد انجام بدهد، اما درمورد برجام باید تاکید کنیم به هر صورت برجام قراردادی بین‌المللی است که یک طرف تنها ندارد که با رفتن آمریکا دیگر کشور‌ها بخواهند بر ایران فشار وارد کنند، با وجود رفتار آمریکایی‌ها همه مقامات اروپایی و طرف‌های برجام معتقدند آمریکا نباید این توافق را بر هم زده و محدودیتی ایجاد کند،‌ لذا فکر نمی‌کنم هدف آمریکا جز همین فضاسازی‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و آلوده کردن فضای سیاسی علیه ایران چیز جدیدی تا امروز باشد. جمهوری اسلامی ایران هم اکنون در موقعیت و شرایطی است که بحمدالله شرایط سخت را پشت سر گذاشته و بهتر از سال‌های گذشته‌ با درایت و تدبیر رهبری و مسئولان جمهوری اسلامی در حال پیشرفت است‌. به نظر می‌رسد اگر وحدتمان را در داخل کشور حفظ کنیم به انسجام و وحدت ملی اهمیت دهیم هیچ موقع ترفندهای آمریکایی نمی‌تواند علیه جمهوری اسلامی کارآمد باشد.

مقامات آمریکایی درباره اتهاماتی که به ایران وارد می‌کنند مدرکی ندارند، ولی اتهامات زیادی نسبت به عملکردشان بخصوص در بحث تروریست پروری وارد است، این فرافکنی‌ها ناشی از چیست؟

طبعا سازمان سیا و سازمان‌های جاسوسی موساد از همه شیوه‌ها برای ایران‌هراسی و اتهام زنی علیه جمهوری اسلامی استفاده می‌کنند که یکی از آنها فرافکنی و حرکت به جلو است، ‌وگرنه چه کسی است نداند امروز این همه بمب که بر سر مردم بیگناه یمن ریخته می‌شود، دست پنهان آمریکا و اسرائیل است، کیست نداند که داعش دست‌پرورده آمریکا بنا به اظهارات خانم کلینتون وزیر خارجه وقت آمریکاست. کیست نداند امروز در منطقه، طالبان، جبهه النصره و جریان‌های افراطی و تندی که علیه اسلام و مسلمین توطئه کرده و می‌کنند دست‌پرورده‌های سیاست‌های آمریکا و اسرائیل در منطقه هستند و صرفا برای اعمال سیاست‌هایشان در منطقه و حفظ موجودیت رژیم خبیث اسرائیل فعالیت می‌کنند.

واکنش‌ها نسبت به این اتفاقات اخیر چه در داخل کشور و چه از سوی جامعه جهانی چگونه باید باشد؟

آمریکا نسبت به واکنش‌هایی که در مورد عملکردش صورت می‌گیرد عبرت نمی‌گیرد والا در قضیه انتقال پایتخت اسرائیل یا سفارت آمریکا به بیت‌المقدس حتی خانم موگرینی اعلام کرد جامعه جهانی چنین چیزی را قبول نمی‌کند. این سیاست قلدرمآبانه آمریکا صرفا به پشتوانه توانمندی‌هایی که دارند صورت می‌گیرد، اما غافل از این است که دنیا در شرایطی نیست که با قانون جنگل اداره شود و هرکسی که قدرت و زور اقتصادی و سیاسی دارد بخواهد سیاست‌هایش را پیاده کند.

فاطمه امیری - خبرنگار جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها