
به گزارش جام جم آنلاین از دنیای اقتصاد، آمارهای استخراجشده از سوی انجمن واردکنندگان خودرو نشان میدهد که خودروهای وارداتی با حجم موتور ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سیسی بیشترین میزان واردات را به خود اختصاص دادهاند؛ بهطوریکه ۵۶ درصد خودروهای وارداتی در حجم موتور ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سیسی قرار دارند. همچنین ۳۴ درصد خودروها نیز در حجم موتور ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سیسی به کشور وارد میشوند و در نهایت خودروهایی با حجم موتور ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ سیسی نیز تنها ۹ درصد خودروهای وارد شده به کشور را تشکیل میدهند. از آنجا که واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰سیسی نیز به کشور ممنوع است، بنابراین در این بخش خودرویی به کشور وارد نمیشود.
آمار نشان میدهد که واردکنندگان خودرو تمایل بیشتری به واردات خودرو در حجم موتور ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سیسی دارند؛ چراکه میزان تقاضای بازار در این حجم موتور بیشتر است. در حالحاضر مجموع حقوق گمرکی و سود بازرگانی برای خودروهای سواری بنزینی با حجم موتور زیر ۲۰۰۰ سیسی معادل ۴۰ درصد و با حجم موتور ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سیسی معادل ۵۵ درصد تعیین شده و واردات بالای ۲۵۰۰ سیسی نیز ممنوع است؛ بنابراین بهخوبی مشخص است که واردکنندگان بهمنظور ارائه محصولی متناسب با نیاز مشتریان و براساس حقوق ورودی اعمال شده، اقدام به عرضه خودرو به بازار میکنند. بر این اساس خودروهای ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ سیسی نیز بهدلیل حجم موتور پایینی که دارند، خودروهای شهری به حساب میآیند و خیلی موردتوجه مشتریان خودرو وارداتی قرار نمیگیرد.اما موضوع مهم دیگر اینکه خودروهای با حجم موتور بالاتر از ۲۰۰۰ سیسی نیز بهدلیل قیمت بالاتر و مصرف سوخت بیشتری که دارند متقاضیان کمتری دارند و همین موضوع موجب میشود که واردات در حجم موتور ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سیسی بیشترین میزان را به خود اختصاص دهد.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
«جامجم» در گفتوگو با رئیس سازمان امور اجتماعی کشور بررسی کرد
در گفتوگوی خبرنگار «جامجم» در بیروت با شیخ صهیب حبلی، عضو ارشد علمای مقاومت اسلامی لبنان مطرح شد:
در گفتوگوی «جامجم» با معاون مشارکتهای مردمی کمیته امداد مطرح شد
«جامجم» در گفتوگو با مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت اجرای طرح مکملیاری را بررسی کرده است