
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
با وجود مونتاژ وسیع خودروهای چینی نظیر جک، ام وی ام و چانگان و تولید محصولات جدیدتر توسط خودروسازان ایرانی، همچنان پژو 206 یکی از محصولات ارزان، محبوب و پرفروش بازار ایران چه به صورت صفر کیلومتر و چه به صورت دسته دوم محسوب می شود. این خودرو که عمری نزدیک به دو دهه دارد در ایران سال هاست با یک طراحی تکراری و بدون کمترین تغییر ظاهری عرضه می شود. با این حال مقایسه این خودرو با بسیاری از محصولات هم قیمت داخلی نشان می دهد که طراحی پژو 206 در حال حاضر نیز حرف های زیادی برای گفتن دارد.
نگاهی به طراحی ظاهری
به عقیده برخی پژو 206 تیپ 2 با یک طراحی ثابت و بدون تغییر چهره ای خسته کننده به خود گرفته است و فاقد جذابیت های لازم برای جلب نظر علاقه مندان به هاچ بک های اسپرت است. این انتقاد اگرچه تا حدودی درست است اما باید در نظر داشت که در بازار خودروی ایران که مملو از خودروهایی با چهره پر عیب و نقص است مشتریان چندان به طراحی به روز اهمیت نمی دهند و زیبایی و قیمت از هر چیزی برای آنها مهم تر است. گواه این موضوع نیز فروش خودرویی مانند پراید با تیراژ بالا در ایران است. در چنین شرایطی پژو 206 با یک طراحی اسپرت و تقریبا بی عیب و نقص می تواند به آسانی جای خود را در بازار پیدا کند حتی اگر نزدیک به بیست سال هم از عمر آن بگذرد.
چراغ های کشیده جلو، طراحی منحنی در تمام قسمت های بدنه و شیب مناسب درب موتور همگی از موارد جذابی هستند که به نسبت سن پژو 206 اهمیت زیادی دارند. افزون بر این تناسب چراغ های جلو و عقب نیز که این روزها به عنوان معیاری در طراحی خودروها در نظر گرفته می شود سال ها پیش در ساخت پژو 206 لحاظ شده است. ترکیب تمامی این موارد یک ظاهر هماهنگ را ایجاد کرده که اگر با قدیمی بودن آن کنار بیایید به نسبت بسیاری از خودروهای داخلی جذاب تر است.
طراحی داخلی
قرار نیست درباره طراحی اتاقک پژو 206 اغراق کنیم. اگرچه امروزه اتاقک های زیباتر و با امکانات بیشتر را در میان خودروهای موجود در بازار ایران مشاهده می کنید اما با کنار هم قرار دادن طراحی داخلی پژو 206 در کنار محصولاتی نظیر تیبا، ساینا، تندر 90 و حتی ساندرو می توان تا حدودی به برتری نسبی نمای داخلی این خودرو پی برد. داشبورد این خودرو با وجود اینکه سال ها از طراحی آن می گذرد اما به واسطه منحنی های فراوان به کار رفته در آن همچنان جذاب به نظر می رسد و البته جای تعجب است که هنوز این موارد ساده در سایر خودروهای داخلی چندان به چشم نمی خورد.
فضای صندلی های عقب پژو 206 در مقایسه جلو محدودتر است و نشستن طولانی مدت را برای افراد بزرگسال کمی مشکل می کند. بنابراین پژو 206 خودرویی مناسب خانواده و برای نشستن 3 تا 4 سرنشین به مدت طولانی نیست.
مشخصات فنی نسبتا ناامیدکننده
قدیمی بودن ظاهرا تاثیر خود را بر مشخصات فنی پژو 206 تیپ 2 گذاشته است. این خودرو به پیشرانه ای 4 سیلندر به حجم 1.4 لیتر مجهز است که 75 اسب بخار قدرت و 118 نیوتن متر گشتاور تولید می کند. این موتور اگرچه موجب کاهش مصرف سوخت خودرو می شود اما به دلیل پایین بودن قدرت آن شتاب خودرو را کاهش می دهد به گونه ای که پژو 206 تیپ 2 هم اکنون از شتاب صفر تا 100 کیلومتر 14.1 ثانیه ای برخوردار است که عدد مایوس کننده ای برای یک خودرو با ظاهری اسپرت به نظر می رسد.
در مجموع می توان گفت که پژو 206 تیپ 2 در فقدان خودروهای اسپرت ارزان قیمت در بازار ایران با وجود تمام ایراداتی که به طراحی و پیشرانه آن وارد است یک انتخاب نسبتا مناسب محسوب می شود. قیمت 206 تیپ 2 هم اکنون در بازار آزاد 33 میلیون تومان است. این خودرو در بازار خودروهای کارکرده نیز وضعیت مطلوبی دارد و به علت محبوبیت بالا به سرعت و با کمترین ضرر فروخته می شود. شما می توانید به منظور اطلاع از قیمت تیپهای مختلف پژو 206 به لیست قیمت خودرو در وب سایت همراه مکانیک مراجعه کرده و برای خریدی مطمئن از خدمات کارشناسی خودرو این شرکت نیز استفاده نمایید.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
«جامجم» در گفتوگو با عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به بررسی اثرات منفی حفر چاههای عمیق میپردازد
سخنگوی صنعت آب در گفتوگو با جامجم: