معاون اول رییس جمهور گفت: با وجود تلاش برخی دولت‌ها برای ایجاد تنش و بحران در منطقه غرب آسیا، ایران به واقع گرانیگاه ثبات خاورمیانه است.
کد خبر: ۱۰۹۶۸۱۲
جهانگیری: ایران مرکز ثقل غرب آسیا است

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری صداوسیما؛ اسحاق جهانگیری گفت: با وجود تلاش برخی دولت‌ها برای ایجاد تنش و بحران در منطقه غرب آسیا، ایران به واقع گرانیگاه ثبات خاورمیانه است و همه ظرفیت‌ها و امکانات خود را برای ارتقاء امنیت، ثبات و صلح پایدار در منطقه به کار می گیرد.

اتخاذ سیاست‌های هماهنگ و همسو برای جلوگیری از اعمال تحریم‌

اسحاق جهانگیری پیش از ظهر امروز(جمعه) به وقت محلی، در چهارمین نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز در شهر سانتاکروز بولیوی افزود: جمهوری اسلامی ایران در این موقعیت، شرایط لازم را برای جذب سرمایه‌گذاری و فعالیت شرکت‌های بین‌المللی فراهم کرده است و تامین منافع همه کشورهای عضو و تحقق اهداف مجمع را هدف اصلی فعالیت‌های ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی می‌داند و اتخاذ سیاست‌های هماهنگ و همسو را برای جلوگیری از اعمال تحریم‌های یکجانبه و چندجانبه علیه هر کشوری بیش از پیش ضروری می‌بیند.

وی گفت: برگزاری اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز از جمله فعالیت‌ های برجسته ای است که می‌تواند در یافتن راهکارهایی مشترک برای حمایت از منافع جمعی کشورهای عضو، هماهنگی سیاست‌ها در راستای افزایش سهم گاز در سبد انرژی جهان و توسعه همکاری‌ها بین کشورهای عضو نقش‌آفرین باشد.

معاون اول رییس جمهور افزود: امروز بازار گاز طبیعی را باید یک بازار رقابتی به حساب آورد که این رقابت هم با تولیدکنندگان جدید در نقاط مختلف جهان و هم با انرژی‌های جایگزین دیگر مواجه شده است و علاوه بر آن، این بازار از دگرگونی‌های ژئوپولتیکی هم به دور نیست، دگرگونی‌هایی که در برخی موارد، موقعیت گاز را در عرصه جهانی انرژی تحت تاثیر قرار می‌دهد و امنیت بازار و موازنه عرضه و تقاضای جهانی گاز را خدشه‌دار می‌کند.

جهانگیری گفت: با توجه به این تحولات، ما باید به عنوان تولیدکنندگان اصلی گاز طبیعی همکاری‌ هایمان را به سطح نوینی ارتقا دهیم و به تبادل اطلاعات و تجربیات و هماهنگی بین سیاست‌های بازاریابی و صادرات در سطوح منطقه‌ای و بین‌المللی بیش از گذشته اهتمام بورزیم.

معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اهمیت نقش نوآوری و تکیه بر توسعه فناوری در بازارهای انرژی و از جمله بازار گاز طبیعی، تصریح کرد: بر این اساس ما باید به رویکردهای نوآورانه و راهبردهای مبتنی بر فناوری‌های نوین در زنجیره گاز طبیعی اعم از بخش اکتشاف، تولید، انتقال، توزیع و مصرف آن اولویت بدهیم.

وی افزود: در این فرآیند، همکاری مشترک کشورهای عضو مجمع در ترغیب شرکت‌های ذیربط ملی برای تبادل دانش فنی در زمینه کاهش هزینه‌های تولید، تبدیل و انتقال گاز طبیعی، انجام سرمایه‌گذاری‌های مشترک و اتخاذ سیاست‌های همسو در بازار گاز، منجر به افزایش منافع جمعی کشورهایمان خواهد شد.

لیبی کشوری با اهمیت در جهان اسلام و قاره آفریقا

معاون اول‌ رییس جمهور‌ گفت: لیبی کشوری بزرگ و بااهمیت در جهان اسلام و قاره آفریقاست و امیدواریم با همت مردم، سران اقوام و طوایف این کشور هرچه سریع تر از بحران خارج شود.

اسحاق جهانگیری در حاشیه چهارمین اجلاس سران کشورهای صادرکننده گاز، در دیدار وزیرامورخارجه لیبی افزود: مردم لیبی با توجه به تاریخ و سابقه ارزشمند این کشور می‌توانند بر مشکلات فائق آیند و نقش خود را در جهان امروز ایفا کنند.

وی با تاکید بر اینکه دولت و ملت ایران همواره در کنار ملت بزرگ لیبی بوده اند، آمادگی کشورمان را برای توسعه مناسبات و رفع موانع پیش روی همکاریهای دوجانبه اعلام کرد.

وزیر خارجه لیبی هم در این دیدار با اشاره به شرایط کشورش در سالهای اخیر، گفت: اساس، رابطه میان ملت هاست و ملت لیبی آرزو دارد که مناسباتش با دولت ایران ارتقاء یابد.

وی اجرای برخی طرح های مشترک مانند ایجاد ارتباط دریایی میان دو کشور را گام مهمی برای تامین منافع طرفین ارزیابی و اضافه کرد: ما برای توسعه صنایع خود به ویژه در حوزه انرژی نیازمند کمک ایران هستیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها