با گذشت بیش از یک سال از انتخاب دونالد ترامپ برای ریاست جمهوری آمریکا، هنوز دخالت روسیه در آن انتخابات در این کشور یکی از چالش‌های مهم ساکن کاخ سفید به شمار می‌رود. همچنان بسیاری از سیاستمداران آمریکایی بر این باورند که این دخالت روسیه بود که موجبات پیروزی ترامپ را فراهم آورد. گرچه ترامپ در گذشته در واکنش‌هایی این اتهامات را رد کرده و آنها را به تمسخر گرفته، اما فشار برای برکناری برخی نزدیکان ترامپ سبب شده تا ابعاد این چالش همچنان گسترده‌تر شود.
کد خبر: ۱۰۹۳۰۰۵

16 نهاد اطلاعاتی و امنیتی آمریکا، ژانویه گذشته متفق‌القول تاکید کردند بنا بر شواهدی که به دست آورده‌اند «مسکو به طور هدفمند و گسترده‌ برای مداخله در نتایج انتخابات نوامبر سال گذشته به طوری که ترامپ برنده نهایی آن شود» تلاش کرده است.

همین فشارها سبب شده ترامپ دیگر نتواند با لفاظی از کنار این اتهامات عبور کند لذا او در دیدار اخیر خود با ولادیمیر پوتین در حاشیه اجلاس آسیا ـ اقیانوسیه، اَپک بار دیگر این موضوع را مطرح کرد تا جویای نظر همتای روس خود شود. رئیس‌جمهور آمریکا در رابطه با محتوای این نشست گفت در خلال گفت‌وگویش با پوتین دریافته که رئیس‌جمهور روسیه طرح دوباره اتهام دخالت کرملین در انتخابات سال گذشته آمریکا را «اهانت‌آمیز» تلقی کرده است. همچنین ترامپ گفته پوتین بار دیگر تاکید کرده که «هیچ دخالتی در
انتخابات ما» نکرده است. پیشتر ترامپ که در داخل هواپیما با خبرنگاران صحبت می‌کرد، گفته بود «پوتین از طرح چنین اتهاماتی بسیار ناراحت شده است.»

این اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا که تقریبا در روزهای پایانی سفرش به شرق آسیا به سر می‌برد، در حالی است که سخنگوی کرملین اعلام کرده که در دیدار پوتین و ترامپ اصلا بحث دخالت در انتخابات مطرح نشد. چنین سخنانی یک بار دیگر بحث‌ها درباره «نقش روسیه در پیروزی آقای ترامپ» را در رسانه‌های آمریکا داغ کرده است.

سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) شنبه 11 نوامبر (20 آبان) یک بار دیگر در اطلاعیه‌ای که می‌تواند پاسخی تلویحی به سخنان ترامپ در ویتنام تلقی شود، اعلام کرد: «سیا همچنان از گزارش ماه ژانویه خود در این رابطه حمایت می‌کند و در ارزیابی این سازمان در زمینه دخالت روسیه در انتخابات (نوامبر گذشته) تغییری به وجود نیامده است.»

ترامپ هیچ‌گاه گزارش سازمان سیا و دیگر نهادهای اطلاعاتی در این باره را جدی نگرفته و همواره تحقیقات درباره «دخالت روسیه» را توطئه برای بدنام کردن خودش یا تلاش دموکرات‌ها برای کمرنگ کردن شکست انتخاباتی‌شان خوانده است.

در عین حال سناتور جمهوریخواه جان مک‌کین بر این باور است که اعتقاد قلبی ترامپ مبنی بر این که ولادیمیر پوتین در تکذیب ادعای دخالت روسیه در انتخابات سال 2016 آمریکا صداقت دارد، از روی ساده‌لوحی اوست. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، در بیانیه‌ای مطبوعاتی که روز شنبه در پایگاه اینترنتی رسمی مک‌کین منتشر شد، این سناتور جمهوریخواه گفت: رئیس‌جمهور روسیه علاقه‌ای به منافع آمریکا ندارد و اعتقاد به چیزی غیر از این نه‌تنها نشان از ساده لوح بودن است بلکه امنیت ملی ما را نیز در معرض خطر قرار می‌دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها