درماندگی ائتلاف متجاوز سعودی در برابر مقاومت یمنی‌ها

پس‌لرزه 440میلیون دلاری موشک یمنی

در بحبوحه تحولات سیاسی عربستان و تصفیه برق‌آسای تعدادی از شاهزادگان و مقامات دولتی سابق و کنونی، موشک بین قاره‌ای از سوی یمن به ریاض به مسافت 900 کیلومتری شلیک شد که زنگ خطر بزرگ‌تری را برای این کشور به صدا درآورد. شلیک این موشک در یک کلام نشان داد بعد از سه سال جنگ در یمن، عربستان نه‌تنها چیزی به‌دست نیاورده بلکه حتی موجودیت خودش را نیز در معرض خطر می‌بیند. ادامه شلیک چنین موشک‌هایی می‌تواند عربستان را بی‌ثبات کرده و در ورطه مشکلات امنیتی و اقتصادی مرگباری فرو ببرد. در واکنش به این اتفاق بود که از چند روز پیش مقامات سعودی به صورتی مستاصل سعی می‌کنند با فرافکنی موضوع و نسبت دادن آن به ایران، خود را از زیربار این فشار خفت‌بار نجات داده و شکست تحقیرکننده خود در جنگ با یمن را لاپوشانی کنند .
کد خبر: ۱۰۹۱۲۷۵

نشان دادن چنگ و دندان

به گزارش روسیا الیوم، ائتلاف متجاوز عربی به سرکردگی عربستان در یمن صبح دیروز بیانیه‌ای الحاقی را درباره موشک‌های بالستیک انصارالله منتشر و اعلام کرد فرماندهی این ائتلاف تصمیم گرفته است تمام گذرگاه‌های زمینی، هوایی و دریایی یمن را به صورت موقت مسدود کند. این درحالی است که از ابتدای جنگ یمن تاکنون بخش اعظم این گذرگاه‌ها از سوی عربستان مسدود بوده و همین امر موجب تعلیق کمک‌های انسان دوستانه به مردم محروم یمن شده بود. به عبارت دیگر این فشار سازمان‌های حقوق بشری بین‌المللی بود که بعضی از گذرگاه‌ها را برای امدادرسانی به مردم یمن باز کرد وگرنه سعودی‌ها از همان ابتدا تمام مرزها را روی این کشور بسته بودند .

به گزارش روسیا الیوم، ترکی المالکی سخنگوی فرماندهی نیروهای ائتلاف متجاوز عربی در کنفرانس خبری خود در ریاض با اعلام این خبر مدعی شد مجهز کردن انصارالله به موشک‌های بالستیک به منزله «خصومت مستقیم ایران علیه عربستان» است. این ائتلاف همچنین از هیات‌های دیپلماتیک خواست در مناطقی که تحت کنترل دولت مستعفی یمن نیست، حضور پیدا نکنند. سخنگوی ائتلاف متجاوز عربی مدعی شد، موشک‌هایی که انصارالله برای هدف قرار دادن عربستان استفاده می‌کند، در ایران ساخته‌ شده‌اند و این موشک‌ها در زرادخانه‌های ارتش یمن وجود ندارد.

در اقدامی دیگر، مقامات سعودی فهرستی از مقامات انصارالله منتشر کرده و برای کسب اطلاعات درباره آنها جایزه تعیین کردند. این فهرست شامل 40 شخصیت سیاسی و نظامی یمنی است و پاداشی که عربستان برای بازداشت یا دادن اطلاعات درباره مکان اقامتشان تعیین کرده بین پنج تا 30 میلیون دلار است که در مجموع 440 میلیون دلار می‌شود. از جمله شخصیت‌هایی که در این فهرست قرار دارند، عبدالملک الحوثی، رهبر انصارالله است که مبلغ 30 میلیون دلار برای بازداشت یا دادن اطلاعات درباره مکان اقامت وی تعیین شده است. 20 میلیون دلار نیز برای بازداشت صالح علی الصماد، رئیس شورای عالی سیاسی یمن و محمد علی الحوثی، رئیس کمیته انقلاب یمن تعیین شده است.

در واکنش به این اقدام، محمدعلی الحوثی، رئیس کمیته انقلاب یمن در توییتر نوشت: فهرستی که ائتلاف عربستان تهیه کرده نشانه «شرافت» برای تمامی کسانی است که علیه تجاوز عربستان به یمن مبارزه می کنند.

وی کشورهای عضو ائتلاف عربی را مورد خطاب قرار داده و گفت: تمامی کسانی که می‌خواستید آنها را بخرید نزد شما هستند و اکنون در یمن تنها افراد شریفی قرار دارند که هرگز دلارهای شما آنها را فریب نخواهد داد.

وی از ائتلاف متجاوز عربی خواست اگر مدعی حمایت از ماهیت عربی هستند فهرستی از جنایتکاران اسرائیلی تهیه کنند.

واکنش ارتش یمن

در پاسخ به تهدیدهای توخالی عربستان سعودی، سرتیپ شرف لقمان سخنگوی ارتش یمن گفت: یگان موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی توانایی دارند پایتخت کشورهای متجاوز را هدف موشک‌های بالستیک قرار دهند. به گزارش العالم، لقمان افزود: برد موشک‌های ما به ریاض می رسد و قبلا نیز مناطقی فراتر از ریاض مثل منطقه نفتی ینبع و ابوظبی را هدف قرار داده بودیم. ان‌شاءالله تا پایان امسال یگان موشکی ما توانایی هدف قرار دادن همه پایتخت‌های کشورهای متجاوز به یمن را خواهد داشت.

نگرانی سازمان‌های بین‌المللی از موج بازداشت‌ها در عربستان

همزمان با تحولات بین عربستان و یمن، پایگاه شبکه الجزیره قطر دیروز در گزارشی نوشت: سازمان‌های بین‌المللی حقوقی ضمن ابراز نگرانی از موج بازداشت شاهزادگان، وزرای سابق، مقامات بلندپایه و تجار سعودی به بهانه مبارزه با فساد، از مقامات سعودی خواستند طبق موازین قانونی عمل کنند. به نوشته این منبع، سازمان بین‌المللی فدرال حقوق و توسعه (افرد) که مقر آن در رم است، هدف واقعی از بازداشت‌ها در عربستان بویژه مواردی که بدون حکم قانونی بوده است، سرکوب و ساکت کردن صدای مخالفان حکومت و تسویه‌حساب با آنها بوده است. این سازمان با اشاره به این که بازداشت‌ها، شیوه برخورد مقامات سعودی با مخالفان سیاسی یا مذهبی را بازتاب می دهد، تاکید کرد: ریاض پرونده تاریکی در زمینه آزادی بیان دارد و بازداشت‌های اخیر نشان‌دهنده وخیم‌تر شدن اوضاع است.

این درحالی است که غالب تحلیلگران مساله بازداشت شاهزادگان را به قدرت‌طلبی محمد بن سلمان ارتباط داده و نوشتند فرزند سلمان برای هموار کردن راه خود به سوی پادشاهی تمام مخالفان اقتصادی و سیاسی خود را به بهانه مبارزه با فساد از پیش پای خود برداشته است . روز گذشته در خبری آمده بود یک بالگرد حامل مسئولان بلندپایه عربستان در منطقه مرزی «عسیر» واقع در جنوب این کشور سقوط کرده است. منابع خبری گزارش دادند این بالگرد حامل مسئولان بلندپایه سعودی از جمله «منصور بن مقرن بن عبدالعزیز» شاهزاده سعودی بوده است. منصور بن مقرن، معاون امیر منطقه عسیر و مشاور محمد بن نایف ولیعهد سابق عربستان بود. در این حادثه، رئیس پلیس و همچنین مدیر کل بخش کشاورزی منطقه عسیر نیز کشته شدند. هنوز علت سقوط این بالگرد روشن نشده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها