اخبار ضد و نقیض حکایت از کناره‌گیری بارزانی دارد

تعلیـق تجـزیه

دقیقا یک ماه بعد از برگزاری همه‌پرسی غیرقانونی مربوط به استقلال کردستان عراق که با فشار و اصرار مسعود بارزانی که میان مخالفت‌های منطقه‌ای و جهانی و همچنین تعداد کثیری از رهبران کرد انجام شد، مسعود بارزانی با پذیرش شکست، یک گام دیگر به عقب نشست و آن را به تعلیق درآورد. از همان ابتدا، دولت عراق، دولت‌های همسایه و بسیاری از کشورهای دیگر جهان برگزاری این همه پرسی را غیرقانونی و بیهوده دانستند و از مقامات کردستان خواستند یا آن را لغو یا تعلیق کند. اما مسعود بارزانی با بلندپروازی‌های خود بر برگزاری آن در موعد مقرر آن (سوم مهر) تاکید داشت. پس از برگزاری این همه‌پرسی، تنش‌های خطرناکی بین دولت عراق و منطقه کردستان بروز کرد که با درایت رهبران عراقی و کرد جلوی این مخاطرات گرفته شد. حیدر العبادی بعد از این اتفاقات بود که گفت همه‌پرسی کردستان به تاریخ پیوست .
کد خبر: ۱۰۸۷۰۶۱

به گزارش ایسنا به نقل از بی‌بی‌سی، دولت اقلیم کردستان طی بیانیه‎ای رسمی با پیشنهاد تعلیق نتیجه همه‌پرسی، خواستار مذاکره با بغداد شد. در این بیانیه آمده است؛ اقلیم کردستان به منظور جلوگیری از بروز خشونت‌های بیشتر و درگیری با ارتش عراق و انجام مسئولیت و تعهدات مان نسبت به مردم کردستان، مردم عراق و افکار عمومی جهان پیشنهاد می‌کنیم:
1ـ همه عملیات نظامی متوقف و آتش بس برقرار شود. 2ـ نتیجه همه‌پرسی برگزار شده در کردستان به حالت تعلیق درآید.
3ـ مذاکره بین اقلیم کردستان و دولت بغداد براساس قانون اساسی آغاز شود.

طی هفته‌های اخیر تنش و درگیری میان نیروهای فدرال عراق و نیروهای وفادار به بارزانی بر سر کنترل استان کرکوک به مرحله خطرناکی رسید، اما در نهایت با عقب‌نشینی نیروهای دو حزب طالبانی و بارزانی خاتمه یافت. این در حالی است که همچنان بعضی خبرهای تائید نشده از بروز درگیری‌های پراکنده بین نیروهای عراقی با پیشمرگه‌های کرد منتشر می‌شود. دولت عراق اما می‌گوید نیروهای پیشمرگه با دولت فدرال همکاری خوبی داشته و دارند.

واکنش‌ها به تعلیق

یک منبع نزدیک به دولت عراق دیروز اعلام کرد، بغداد خواهان لغو کامل نتایج همه‌پرسی است نه تعلیق آن. کفاح محمود، مشاور مسعود بارزانی اما گفت هنوز اربیل هیچ پاسخی از سوی بغداد در زمینه پیشنهادهای مطرح شده دریافت نکرده است. وی افزود: ما سه نکته را مطرح کردیم؛ آغاز مذاکرات با دولت فدرال، آتش‌بس و تعلیق نتایج همه‌پرسی. البته مذاکره باید برمبنای قانون اساسی باشد. در همین زمینه احمد الاسدی، سخنگوی الحشد الشعبی نیز گفت: طرح اربیل برای تعلیق نتایج همه‌پرسی، بی‌ارزش است. به گزارش مهر به نقل از العهد، احمد الاسدی تاکید کرد دولت مرکزی بصراحت گفته بود خواستار لغو نتایج همه‌پرسی است. حیدر العبادی، بارها اعلام کرده بود در صورتی که مقامات کردستان عراق نتایج همه‌پرسی را لغو کنند بغداد حاضر به گفت‌وگو با آنها در چارچوب قانون اساسی این کشور است. یک منبع آگاه در دولت عراق می‌گوید تعلیق نتایج همه‌پرسی کافی نیست. بغداد پیشتر هم تاکید کرده بود با تعلیق همه‌پرسی موافق نیست و باید نتایج این همه‌پرسی که بر خلاف قانون اساسی این کشور برگزار شده کأن‌لم‌یکن تلقی شود .

بارزانی کناره می‌گیرد

روز گذشته حزب دموکراتیک کردستان عراق اعلام کرد: ریاست مسعود بارزانی در منطقه کردستان، در پایان ماه جاری میلادی (اکتبر) خاتمه می‌یابد. مسعود بارزانی تاکنون دو دوره چهارساله و یک دوره دوساله ریاست اقلیم را به عهده داشته است. هرچند تاکنون بارها خبر کناره‌گیری بارزانی از قدرت منتشر شده است اما اعلام این خبر در شرایط کنونی حکایت از تشدید اختلافات درونی اقلیم دارد. دو روز پیش اعلام شد سه حزب کرد عراق یعنی «جماعت اسلامی»، «ائتلاف دموکراسی و عدالت» و «جنبش تغییر» در بیانیه مشترکی خواستار انحلال ریاست اقلیم کردستان و تشکیل دولتی موقت شدند. این سه تشکل سیاسی با انتشار بیانیه‌ای مشترک حوادث اخیر در کرکوک و دیگر مناطق را بحران، شکست و فاجعه‌ای سیاسی و نظامی توصیف کردند. آنها همچنین خواستار تعامل با دولت عراق در مناطق مورد مناقشه مطابق با قانون اساسی، تلاش برای بازگرداندن شرایط به حالت عادی در این مناطق و بازگشت آوارگان به خانه‌هایشان، انحلال موسسه ریاست اقلیم کردستان و اعطای اختیارات به نهادهای مسئول طبق قوانین شدند و گفتند پارلمان باید منبع اصلی تصمیم‌گیری باشد.

ارتباط با صهیونیست‌ها

خبرهای مربوط به کردستان عراق و تصمیمات جدید مقامات این اقلیم درحالی منتشر می‌شود که بعضی خبرهای دیگر به تداوم ارتباط پنهانی بعضی از این مقامات با صهیونیست‌ها اشاره دارد. درهمین رابطه گفته می‌شود دلشاد بارزانی، برادر مسعود بارزانی در برلین با یک مقام اسرائیلی و شماری از چهره‌های نزدیک به رژیم صهیونیستی دیدار کرده و گفته است دوستی اربیل و اسرائیل قدمت دارد.

بر اساس این خبر، دلشاد بارزانی با اکرم حسون، نماینده عرب پارلمان اسرائیل که وابسته به حزب کولانو و کادیما در پارلمان رژیم صهیونیستی است و منذر الصفدی، یک شخصیت سوری نزدیک به اسرائیل و بختیار ابراهیم رئیس سازمان بین‌المللی کیفا (دوستی اسرائیل و کردستان) دیدار داشته است.

منذر الصفدی به دلال توافق‌های رژیم صهیونیستی در سوریه معروف است. الصفدی که خود را وابسته به حزب لیکود می‌داند گفته که این دیدار در تاریخ نوشته خواهد شد و هرچند ممکن است دشمنان ما را آزرده خاطر کنند اما گامی مهم برای تحقق خواست و اراده مردم کردستان است. وی تأکید کرده که رژیم صهیونیستی از آنچه حق تاریخی مردم کردستان برای استقلال خوانده می‌شود حمایت می‌کند و تلاش خواهد کرد همکاری‌هایی برای برداشته شدن محاصره و اقدام نظامی علیه اقلیم کردستان صورت بگیرد.

این درحالی است که به گزارش شبکه الجزیره، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سالروز کشته شدن رحبعام زئیوی، وزیر گردشگری این رژیم که سال 2001 به دست فلسطینی‌ها صورت گرفت، گفت: زئیوی اوایل دهه‌ 70 قرن گذشته برای یک مأموریت محرمانه به کردستان عراق رفت و نظارت بر یک بیمارستان میدانی را که به دست ارتش اسرائیل احداث شده بود، به عهده داشت. وی گفت: زئیوی شاهد حمایت و تائید صادقانه اسرائیل در کردستان عراق بود و این تائید تا امروز باقی است. رژیم صهیونیستی تنها طرفی در جهان بودکه برگزاری همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق را تائید کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها