بسیاری از اخبار منتشر شده از اقتصاد آمریکا حکایت می‌کند که شرایط درحال بهبود است. در این اخبار آمده روند تورم، کاهشی است و نرخ بیکاری همچنان درحال کمتر شدن است، اما ظاهرا در پس پرده این اخبار خوب، مشکلات عمده وجود دارد که برخی کارشناسان نسبت به آن هشدار می‌دهند.
کد خبر: ۱۰۸۷۰۰۵

گروهی معتقدند،‌ شرایط فعلی اقتصاد آمریکا نگران کننده‌تر از دوران بحران سال 2008 میلادی است و باید نگران آن باشیم. این درحالی است که ژانت یلن، رئیس فدرال رزرو معتقد است، همه چیز تحت کنترل است و نباید نگرانی خاصی درباره آینده اقتصاد آمریکا بخصوص با رهبری دونالد ترامپ داشت.

از سوی دیگر، تحلیلگران براین نکته تاکید می‌کنند که این نوع اظهار نظر رئیس فدرال رزرو، حاکی از گیج شدن آنها و گیر افتادن در شرایطی بحرانی است، چون نمی‌توانند تحلیل درستی از واقعیت اقتصاد این کشور داشته باشند. این گروه می‌گویند، به طور معمول نرخ تورم 2 درصد درسال برای یک اقتصاد سالم نشانه حیات است و در این شرایط نرخ بیکاری کاهش می‌یابد و حقوق و دستمزد افزایش را تجربه می‌کند درکنار این که روند صعودی قیمت کالاها منطقی خواهد بود، اما اکنون آمریکا چنین شرایطی ندارد و سیگنال‌های متفاوتی از خود منتشر می‌کند که نمی‌توان براساس آن تصمیم‌گیری دقیقی داشت. به عنوان مثال با وجود این که نرخ بیکاری در آمریکا تقریبا 2/4 درصد از سال 2012 کمتر شده، نرخ تورم افزایش نداشته است.

استنلی فیشر یکی از تحلیلگران بازنشسته صندوق بین‌المللی پول با اشاره به روند فعلی اقتصاد آمریکا می‌گوید: ما نمی‌دانیم واقعا با تورم روبه‌رو هستیم و به همین دلیل است که نمی‌توانیم دقیق بگوییم، اقتصاد آمریکا درچه شرایطی قرار گرفته است.

بروسویلس معتقد است، عدم درک درست فدرال رزرو از شرایط اقتصادی می‌تواند عاملی در ایجاد بحران نگران‌کننده‌تری در آینده نزدیک باشد که باید برای آن آمادگی کامل داشته باشیم، چون همزمان با کاهش نرخ تورم و روند نزولی قیمت‌ها، کاهش دستمزدها را در آمریکا تجربه می‌کنیم که خطرناک است.

این اقتصاددان تاکید کرد، تورم فزاینده را می‌توان با استفاده از راهکارهای اقتصادی تحت کنترل درآورد و به وضعیت عادی بازگرداند، اما نکته اینجاست که تحریک نرخ تورم پایین برای رسیدن به شرایط اقتصادی مناسب، کار بسیار دشواری است که باید مشکلاتش را از کارشناسان اقتصادی ژاپن پرسید چون این کشور تقریبا برای یک دهه با چنین شرایطی دست به گریبان بوده است.

وی درباره مشکلات ایجاد شده در شرایط فعلی اقتصاد آمریکا این‌گونه می‌گوید که در اولین گام، مشتریان باور دارند که قیمت‌ها نباید افزایش داشته باشد و همواره منتظر ثبات یا کاهش قیمت هستند که همین نکته به عنوان ترمز اقتصاد شناخته می‌شود و اجازه حرکت منطقی به اقتصاد نمی‌دهد.

بروسویلس دومین معضل را در خود شرکت‌ها عنوان کرد که به دلیل تصور مردم از شرایط قیمتی اصولا توان فکر کردن به افزایش قیمت را نخواهند داشت و رفته رفته مزایا و منافع اقتصادی خود را از دست می‌دهند و به همین دلیل می‌بینیم روند سرمایه‌گذاری و سوددهی بخش تولید در کشور نزولی خواهد بود. وی سومین نگرانی را به شرایط زندگی کارگران نسبت داد به صورتی که چون کارفرمایان امکان افزایش قیمت‌ها و صعودی شدن درآمدشان را غیرممکن تصور می‌کنند، نمی‌توانند هیچ افزایش حقوقی را برای پرسنل خود منظور کنند. بنابراین افراد توان خرج کردن ندارند و رفته رفته چرخه تقاضا از دست خواهد رفت.

این تحلیلگر تاکید کرد، اینجاست که ضربه نهایی به اقتصاد وارد می‌شود چون تقاضا در بازار نیست و گردش مالی در جامعه تجربه نمی‌شود. به همین دلیل رشد اقتصادی و همچنین ایجاد فرصت‌های شغلی تازه نخواهیم داشت که همه این موارد برای حیات اقتصادی یک کشور سمومی غیرقابل درمان هستند.

بروسویلس معتقد است، این شرایط نگران‌کننده با سیاست‌های اخیر ترامپ می‌تواند به شرایط بحرانی دامن زده و عاملی در بروز مشکلات عمده در اقتصاد این کشور باشد به همین دلیل باید به مسئولان هشدار داد واقع‌بینانه به اقتصاد آمریکا توجه داشته باشند چون سیاه‌چاله نزدیک است و در صورت بروز بحران، رفع مشکلات بسیار سخت‌تر از سال 2008 خواهد بود.

از سوی دیگر گاس فوچر، اقتصاددان موسسه PNC معتقد است، این شرایط در بازار کار کاملا درک شده و باید به آن توجه داشته باشیم، چون امروز کارفرمایان تمایلی به افزایش دستمزد کارگران و جذب نیروی کار تازه ندارند و این روندی است که به ادامه رکود دامن خواهد زد.

فوچر می‌افزاید: ماه گذشته نرخ دستمزدها 9/2 درصد افزایش یافت که برای سومین ماه متوالی تجربه شد اما نباید فراموش کنیم، دسامبر سال گذشته میلادی دقیقا همین رقم افزایش دستمزد در اقتصاد آمریکا تجربه شد پس باید واقع‌بینانه به این نکته توجه داشته باشیم که اتفاق خاصی در اقتصاد آمریکا نیفتاده است و همچنان رکود، دامنگیر کشور است.

منبع: CNN money

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها