وقتی حرف از آشپزی می‌شود ناخودآگاه اولین فردی که نامش به ذهن مخاطبان تلویزیون می‌‌رسد سامان گلریز است؛ کسی که سال‌‌هاست در تلویزیون آشپزی را به مردم آموزش می‌دهد. شاید خودش هم در روزهای اول فکر نمی‌کرد تا این میزان بتواند در تغییر ذائقه مردم موفق عمل کند، اما گلریز این کار را کرد و حالا مردم او را با عنوان یک سرآشپز معروف می‌شناسند.
کد خبر: ۱۰۸۳۶۰۹
آشپزهایی که در تلویزیون جا افتادند

بعد از گلریز و در قالب برنامه‌های مختلف آشپزهای دیگر هم فعالیتشان را در تلویزیون شروع کردند و حالا کافی است شبکه‌های مختلف تلویزیون را در ساعات مختلف نگاه کرد، آن وقت است که مخاطب در هر شبکه‌ای با یک دستور غذا، دسر، پیش غذا و... آشنا می‌شود. به بهانه روز جهانی غذا، سراغ تنی چند از آشپزان تلویزیونی رفتیم.

سامان گلریز: بروز خلاقیت با تلویزیون

تلویزیون همیشه برای من جای مهمی بوده و هست. برایم همچون یک آموزگار و یک دوست خوب بوده و اجازه داده تا خلاقیت‌هایم را نشان بدهم، به همین دلیل تلویزیون را دوست دارم و از طریق این رسانه غذاهای مختلف را به مردم آموزش می‌دهم. دلیل این که ما هنوز به طور کامل غذاهای بومی ایران را به مردم یاد نداده‌ایم، این است که میراث فرهنگی در این زمینه کم‌کاری کرده و از تلویزیون حمایت نکرده است. هیچ کشوری به اندازه ایران تنوع غذایی ندارد. وقتی من برای آشپزی به مناطق کردنشین می‌روم با خودم می‌گویم که دیگر اینجا بهترین غذاها را دارد. بعد به سیستان و بلوچستان می‌روم، می‌گویم اینجا غذاهایش جادویی است. واقعا غذاهای ایران شگفت‌انگیز است و تلویزیون سهم زیادی در معرفی غذاها و موفقیتم داشته است. آشپزی ایران پر فروغ است، اما کشورهای خارجی کمتر به این ارزش پی برده‌اند. آشپزی ایران یک نوع طب است و آش‌های ایرانی برای درمان فوق‌العاده است.

رضا طاهری: اقبال مردم به خورش عناب و بادام

تلویزیون در موفقیت و معرفی من نقش زیادی داشته و مدیون این رسانه هستم، اما گلایه‌ای دارم و این که تهیه‌کنندگان و سردبیران برنامه‌ها به هر فردی که ادعای مربیگری در حوزه آشپزی دارد، اجازه ندهند که به تلویزیون بیاید و غذاهای غیراستاندارد را یاد بدهد. یا برخی از همین افراد برای تهیه غذا سراغ مواد اولیه بسیار زیاد می‌روند که در دسترس خانم‌های خانه‌دار نیست. باید با همان مواد اولیه‌ای که در خانه‌ها وجود دارد غذا را طبخ کنیم. نباید اجازه بدهیم آموزش غذا به صورت شو در بیاید. به یاد دارم وقتی برای اولین بار دستور یک آش از دوران صفویه و قاجاریه را تغییراتی دادم و آن را شبیه خورش کردم و به اسم خورش عناب و بادام به مردم آموزش دادم، خیلی استقبال شد و حجم پیامک‌ها به حدی زیاد بود که سه هفته برنامه را تکرار کردیم. جالب است علی ضیا وقتی در برنامه «نیمروز» از وزیر امور خارجه که مهمان برنامه‌اش بود، پرسید آیا برنامه‌های آشپزی تلویزیون را می‌بیند، پاسخ منفی داد و گفت خیلی نمی‌بیند، اما یک بار طرز تهیه خورش عناب و بادام را دیده و خودش درست کرده و خیلی هم خوشش آمده است.

شیرین حسینی: غذاهای اقوام ایرانی در تلویزیون

تلویزیون، رسانه‌ای است که مردم را در حوزه‌های مختلف آگاه می‌کند و یکی از اتفاقات خوب، آموزش آشپزی از طریق این رسانه است. مردم از طریق این رسانه با غذاهای بومی، ایرانی و دنیا آشنا می‌شوند. ضمن این که تلویزیون در معرفی من که کارم را از برنامه «تصویر زندگی» در سال 72 شروع کرده‌ام، بی‌تاثیر نبوده و در حال حاضر سردبیر سه مجله آشپزی هستم. طبیعی است مخاطبان تلویزیون خیلی زیاد هستند و مردم از این طریق با غذاهای مختلف آشنا می‌شوند. به همین دلیل تنوع غذایی در میان مردم زیاد است، در حالی که در گذشته این طور نبود. مردم از غذاهای فانتزی و فینگرفودها استقبال بیشتری می‌کنند، زیرا سبک مهمانی‌ها تغییر کرده است. همچنین از غذاهای سنتی هم خیلی استقبال می‌‌کنند. من چندی پیش غذای پیچاق قیمه از اردبیل را به مردم یاد دادم و بعد از آن برنامه، آموزش را در صفحه شخصی مجازی‌ام گذاشتم که خیلی از مردم بازدید کردند و واکنش داشتند. این نشان می‌دهد مردم دوست دارند طبخ غذای اقوام ایرانی را هم یاد بگیرند.

فرهاد کثیری: مردم عاشق غذاهای سنتی هستند

رسانه ملی نقش بزرگی در معرفی غذاهای اقوام ایرانی و دیگر کشورها داشت و نمی‌شود منکر این واقعیت شد. واقعا برنامه‌های آشپزی مخاطبان بسیاری دارند و با علاقه پیگیر آنها هستند. مردم دوست دارند با طرز پخت غذاهای مختلف آشنا شوند و برای خانواده تهیه کنند. در مجموع تلویزیون در موفقیت من هم سهم زیادی داشته، زیرا وقتی ما در رسانه ملی آشپزی می‌کنیم، مسلما مردم اعتماد بیشتری پیدا می‌کنند و خوشحالم این اتفاق افتاده است. ضمن این که تخصص من در غذاهای آسیایی شرقی و مکزیکی است، اما مردم بیشتر از غذاهای سنتی کشورمان استقبال می‌کنند و برایشان جذابیت دارد.

فاطمه عودباشی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها