اجلاس 3 جانبه سران ایران، ‌عراق و ترکیه در بغداد برگزار می‌شود

تحریم‌های جدید بغداد علیه اربیل

درحالی که برخی خبرها می‌گوید قرار است اجلاس سه‌جانبه‌ای با حضور روسای جمهور ایران و ترکیه برای بررسی بحران همه‌پرسی اقلیم کردستان در بغداد برگزار شود، دولت حیدر العبادی می‌گوید تحریم‌های جدیدی را علیه اربیل اعمال کرده است.
کد خبر: ۱۰۸۱۲۸۷

به گزارش مهر و به نقل از «العربی الجدید»، جاسم محمد جعفر نماینده ائتلاف دولت قانون در پارلمان عراق گفته است: طی روزهای آینده نشستی با حضور سران ایران، ترکیه و عراق برای بررسی همه‌پرسی اقلیم کردستان در بغداد برگزار خواهد شد. در همین حال روز گذشته شورای امنیت ملی عراق ضمن اعلام تحریم‌های جدید علیه منطقه کردستان عراق گفت از مقام‌های این منطقه بابت شرکت در همه‌پرسی جدایی شکایت می‌کند. وبگاه شبکه خبری «رودا» گزارش داد تحریم‌های جدید شامل در دست گرفتن کنترل اپراتور تلفن همراه مستقر در منطقه کردستان عراق است که بغداد می‌خواهد آن را به پایتخت انتقال دهد. این شورا، همچنین خواستار صدور پیگرد قانونی علیه آن دسته از کارمندان دولتی شد که در همه‌پرسی جدایی منطقه کردستان عراق شرکت کرده‌اند. فهرستی از افراد متهم تهیه شده و قرار است علیه آنها اقدامات قانونی صورت بگیرد. همه‌پرسی جدایی منطقه کردستان عراق به‌رغم فشارهای بغداد، تهدیدهای ترکیه و ایران و هشدارهای بین‌المللی، سوم مهرماه برگزار شد. برگزاری این همه‌پرسی بحران تازه‌ای را در منطقه کلید زد که نمایندگان کشورهای مختلف تلاش می‌کنند پیش از آن‌که وخیم‌تر شود به صورت دیپلماتیک آن را حل و فصل کنند .

در این میان اخبار ضد و نقیضی درباره پیشنهادات جدید طرفین مطرح شده است؛ از جمله گفته می‌شود طرف سومی پیشنهاد تبدیل عراق از سیستم فدرالی به کنفدرالی را داده است. به موجب این پیشنهاد بغداد «کشور کردستان» را به رسمیت شناخته و درعین حال کردستان به صورت یک دولت مستقل عمل خواهد کرد. دراین طرح طرفین برای خود سیاست‌های داخلی و خارجی مستقلی دارند و فقط برخی ملاحظات سیاسی، اقتصادی یا نظامی آنها را متحد نگه می‌دارد. فاضل میرانی، مسئول دفتر سیاسی حزب دموکرات کردستان عراق می‌گوید گزینه سیستم کنفدرالی از نظر اقلیم خوب است و در صورتی که بغداد «کشور کردستان» را به رسمیت بشناسد، آن زمان بررسی این پیشنهاد با بغداد ممکن خواهد بود. با این حال هنوز دولت حیدر العبادی دراین باره اظهارنظری نداشته است. دولت العبادی پیش‌تر گفته بود اقلیم کردستان باید نتایج همه‌پرسی را لغو کند تا راه برای گفت‌وگوهای مستقیم هموار شود. در اظهارنظری دیگر اسامه النجیفی یکی از معاونان رئیس‌جمهور عراق که همراه ایاد علاوی با مسعود بارزانی دیدار داشت، گفت بارزانی حاضر شده است نتایج همه‌پرسی را لغو و درهمان حال بغداد نیز باید همه تحریم‌ها را لغو کند. وی افزود: مذاکرات من با بارزانی این گونه خاتمه یافت که او تمایل خود را برای تعلیق همه‌پرسی مقابل برداشتن تحریم‌ها از اقلیم و ورود به مذاکره اعلام کرد. این در حالی است که هیمن هورامی، مشاور سیاسی دفتر اقلیم کردستان عراق گفت: بارزانی به سلیم جبوری، رئیس پارلمان عراق که روز یکشنبه به اربیل رفته بود، ابلاغ کرده اقلیم آماده مذاکره با دولت مرکزی بدون هیچ پیش‌شرطی است.

آخرین خبر این‌که روز گذشته پارلمان عراق به ریاست سلیم جبوری برگزار شد و بیشتر نمایندگان کرد نیز در آن حضور داشتند. پارلمان عراق در جلسه گذشته خود حضور نمایندگان کردی را که به همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق رای آری داده بودند، تعلیق کرده و پرونده آنها را به دادگاه فدرال عراق فرستاده بود. گفته می‌شود روز گذشته سلیم الجبوری شخصا از نمایندگان کرد خواسته بود در جلسه پارلمان حضور یابند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها