جامجم آنلاین: ترکیب استامینوفن و کدئین برای کاهش دردهای خفیف تا شدید به کار میرود. کدئین یک ماده مخدر است که برای تخفیف درد بر روی سیستم اعصاب مرکزی (مغز و طناب نخاعی) اثر کرده درد را کاهش میدهد.
کد خبر: ۱۰۸۱۲۲

درمان

برای جلوگیری از ناراحتی معده استامینوفن و کدئین را با غذا یا شیر مصرف کنید. در صورتی که این دارو را در آغاز درد مصرف شود بهتر و سریعتر عمل میکند پس منتظر نمانید مدتی از شروع درد بگذرد و شدیدتر شود.
اگر این دارو را به صورت یک برنامه منظم و نسخه تجویز شده پزشک مصرف میکنید، سر ساعت دُز توصیه شده را دریافت نمایید البته گاهی به زمان مصرف قرص بعدی نزدیک میشوید. در این شرایط هرگز دو برابر (دو قرص استامینوفن) نخورید بلکه همان دز تجویز شده را مصرف کنید.

اثرات جانبی: اثرات ناشی از مصرف استامینوفن کدئین شامل یبوست، سرگیجه، خوابآلودگی، خشکی دهان، برافروختگی، سبکی سر، کاهش اشتها، تهوع، مشکل یا درد به هنگام ادرار و تعرق است.این اثرات جانبی پس از سازگاری بدن با دارو از بین میروند.
در صورت یبوست باید مواد فیبری بیشتری (میوه تازه و سبزیجات، سالاد، نان سبوسدار) مصرف کرد.
ورزش و نوشیدن آب بیشتر هم به رفع این مشکل کمک میکند.
برای رفع خشکی دهان، آدامس بدون قند بجوید.
در صورت خواب آلودگی یا سبکسری، مدتی نشسته یا دراز بکشید. به هنگام بلند شدن آرام برخیزید و مراقب پلهها نیز باشید.

عوارض اصلی: در صورتی که اثرات جانبی از بین نرفت یا آزاردهنده شد حتما با پزشک مشورت کنید. بخصوص اگر دچار اضطراب، دشواری در تنفس، برانگیختگی، خستگی، تپش قلب، راش یا بثورات جلدی، گلودرد و تب، لرز، خونریزیهای غیرطبیعی، کبودی پوست، ضعف یا زرد شدن چشم و سفید شدن چشمها، حتما پزشک معالج خود را آگاه کنید.

تداخلات دارویی

استامینوفن و کدئین با انواع داروها تداخل میکنند:
- مصرف همزمان استامینوفن کدئین دار با دیگر داروهای دپرسان سیستم عصبی مرکزی (مانند آنتی هیستامینها، باربیتوراتها، آرامبخشهای عضلانی و...) یا با داروهای آنتی دپرسان سه حلقهای میتواند باعث خواب آلودگی شدید شود.
- یک بازدارنده مونوآمین اکسیداز (MAO) در مدت 14 روز مصرف این دارو میتواند منجر به عوارض جانبی شدید و غیرقابل پیشبینی شود.
- مصرف طولانی مدت و دزهای بالای استامینوفن میتواند اثرات داروهای ضدانعقاد مانند وارفارین و هپارین را افزایش دهد، ترکیب این داروها به این طریق، ممکن است منجر به خونریزی شود.
- داروهای ضد غش و باربیتوراتها ممکن است باعث افزایش اثرات سمی استامینوفن بر کبد شوند.
در صورتی که داروهای دیگری مصرف میکنید و بویژه اگر با موارد زیر مواجه شدید حتما پزشک خود را مطلع سازید:
- در صورت مشاهده هرگونه واکنش آلرژیک یا غیرعادی پس از مصرف هر دارو به ویژه استامینوفن ساده یا کدئین و یا سایر مخدرها مانند هیدروکدون، هیدرومورفون، مپریدین، متادون، مورفین، اکسی کدون و پروپوکسی فن.
- سابقه ابتلا به ناراحتیهای حاد گوارشی، آسم، اختلال خونی، بیماری مغزی، کولیت، صرع، سنگ مثانه یا سنگ صفرا، آسیب سر، بیماری قلبی، بیماری کلیوی، کبدی، ریوی، روانی، پروستات، تیروئید یا ادراری.
- دچار شدن به سرگیجه یا خواب آلودگی در اثر مصرف دارو. در ضمن عدم شرکت در هر فعالیتی که نیازمند هشیاری است مانند رانندگی یا کار با تجهیزات خطرناک توصیه میشود.
- پیش از جراحی یا هر روش درمانی پزشکی یا دندانپزشکی، پزشک را از مصرف استامینوفن کدئین آگاه کنید.
به دلیل آنکه استامینوفن کدئین حاوی کدئین است امکان استفاده از آن به عنوان داروی مخدر وجود دارد.
معمولا این دارو به مدت طولانی مصرف نمیشود، چرا که تحمل نسبت به آن به سرعت ایجاد میشود بنابراین دز مصرف را بالا نبرید یا به طور ناگهانی آن را قطع نکنید.
در هر مورد با مشورت پزشک اقدام نمایید. اگر به مدت طولانی آن را مصرف کردهاید ممکن است با واکنشهایی مانند تهوع، آبریزش بینی، اختلالات خواب، انقباضات معدی، تعرق یا ضعف مواجه شوید. در این موارد زیرنظر پزشک دز دریافتی را کم کنید.
- افزایش دز استامینوفن به تنهایی هم نباید اولین بار سر خود و بدون مشورت با پزشک صورت گیرد. پیش از مصرف داروهای بدون نسخه برای سینوزیت، مسکنها، ضد آلرژی و آسم قرصهای رژیمی و غیره از محتوای استامینوفن آن آگاه شوید.
- در صورت بارداری حتما پزشک را مطلع سازید. اثر این دارو در این دوران کاملا در انسان مطالعه نشده است.
اگر طی بارداری کدئین به طور مرتب مصرف شود میتواند منجر به اعتیاد جنین به دارو و بروز نشانههایی به هنگام تولد نوزاد شود.
در صورتی که کودک با شیر مادر تغذیه میشود و مادر استامینوفن کدئین مصرف میکند لازم است پزشک را در جریان گذارد.
مقادیر کم این دارو ممکن است از طریق شیر وارد بدن کودک شده و باعث خواب آلودگی او شود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها