آیا بهداشت محیط مساجد توسط وزارت بهداشت نظارت می‌شود؟
کد خبر: ۱۰۷۶۹۲۵

بله، عهده دار این مسئولیت، کارشناسان بهداشت محیط هستند.مسجد جزو اماکن عمومی محسوب می‌شود. نظارت عوامل بهداشتی در ایام خاص مانند اعتکاف، ماه مبارک رمضان، محرم و صفر تشدید می‌شود. وزارت بهداشت چک لیست‌هایی را دراختیار کارشناسان بهداشت محیط قرار می‌دهد که این افراد، آن را پر می‌کنند و در این زمینه اگر مشکلی باشد، با هیات امنای مسجد مطرح می‌شود و نتیجه را به ما منعکس می‌کنند. این چک لیست‌ها، بهداشت محیط و بهداشت فردی را شامل می‌شود.

اولویت‌های چک لیست برای بازرسی شامل چه مواردی است؟

صحن مسجد باید سنگفرش باشد و سطل زباله به تعداد زیاد و کافی درصحن وجود داشته باشد و به طور مرتب شسته شود. جارو زدن باید روزانه انجام شود و بهتر است با جارو برقی باشد. شست‌و‌شوی فرش‌ها سالی دو بار باید انجام شود. همچنین پرده‌ها سالی دو بار باید شسته شود. سجاده‌ها به طور مرتب باید شست‌و‌شو داده شود. کنار مهر‌ها باید یک کاغذ سمباده قرارداده شود که هرکس می‌خواهد، قبل از استفاده از مهر، آن را سمباده بکشد تا از انتقال احتمالی بیماری‌های پوستی پیشگیری شود. همچنین اگر مهر آغشته به عرق دیگران است، باید تمیز شود. تسبیح به طور مرتب باید ضدعفونی و گندزدایی شود. بهداشت وضو‌خانه باید رعایت شود. در حوض مسجد کسی نباید وضو بگیرد و این کار فقط در وضوخانه باید انجام شود. وضو‌خانه باید دارای پاشویه باشد و آب‌گرم و آب‌سرد موجود باشد‌. همچنین مایع صابون، لوله‌کشی شده باشد و همه این موارد در بازرسی‌ها
بررسی می‌شود.

آیا برای امامزاده‌ها هم برنامه نظارتی توسط وزارت بهداشت وجود دارد؟

بله، طبق ماده 13 و در قانون اصلاحی ماده 13 وظیفه نظارت بر امامزاده‌ها بر عهده کارشناسان بهداشت محیط است.

دستورعمل نحوه ضد عفونی کردن این اماکن عمومی شامل چه مواردی است؟

ما گند‌زداهای مختلفی داریم، ولی برای این که هزینه زیادی نداشته باشد، از وایتکس رقیق شده استفاده می‌کنیم، به دلیل داشتن کلر که گندزدایی می‌کند.

به نظر شما چادرنماز‌های مشترک هم می‌تواند عامل انتقال عوامل عفونی باشد؟

بله‌. در این خصوص توصیه می‌کنیم همان‌طورکه هنگام رفتن به آرایشگاه، مردم وسایل شخصی خودشان را می‌برند، هنگام مسجد رفتن هم از چادر، سجاده، مهر و تسبیح شخصی خود استفاده کنند. به طور مثال، شپش می‌تواند از طریق وسایل مشترک و چادر منتقل شود. اگر چادر آلوده به ترشحات عطسه و سرفه فرد مبتلا به سرماخوردگی باشد، می‌تواند در انتقال این بیماری موثر باشد. پس بهتر است، چادرها پس از استفاده، شست‌و‌شو و در نایلون قرار داده شود و افراد شست‌و‌شوی پاها و استفاده از جوراب تمیز و لباس پاکیزه را مدنظر قرار دهند.

افرادی که در مساجد خدمت می‌کنند، چه مواردی را باید رعایت کنند؟

این افراد باید کارت سلامت و کارت بهداشتی اصناف داشته باشند که بیانگر گذراندن دوره ویژ‌ه بهداشت عمومی است. باید لباس کار بپوشند و نظافت شخصی را رعایت کنند و از راه رفتن روی سفره خودداری کنند‌. نسبت به مسائل بهداشتی ظروف نوشیدنی و ظروف غذا هم باید آگاهی
داشته باشند.

طاهره آزمون

کارشناس بهداشت محیط

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها