رهاورد 11 سپتامبر برای خاورمیانه

واقعه 11 سپتامبر نقطه عطفی در تاریخ معاصر بود که به اعمال سیاست دخالت نظامی آمریکا در منطقه خاورمیانه و حمله به افغانستان و عراق و فجایع پس از آن منجر شد.
کد خبر: ۱۰۷۱۵۲۴
رهاورد 11 سپتامبر برای خاورمیانه

رهاورد آن نیز برای خاورمیانه ایجاد اختلال در معادلات این منطقه استراتژیک و همچنین رشد و توسعه گروه‌های مختلف تروریستی با عناوین گوناگون و پدید آمدن جریان قوی سوءظن و نبود تفاهم بین جهان اسلام و سایر کشورها، ملت‌ها، فرهنگ‌ها و تمدن‌ها بود که همچنان ادامه دارد.

فارغ از ابعاد این حادثه و اطلاع سازمان‌های جاسوسی آمریکا، این پدیده، خرابی‌، کشتار و دشمنی زیادی برای منطقه خاورمیانه به ارمغان آورد. طبعا در درازمدت هم آمریکا متــوجـه اشتباهات وحشتناک خود و پیامدهای آن شد و هم دیگر کشورهای غربی که آمریکا را در این حوادث همراهی کردند. با این همه، حادثه 11 سپتامبر اتفاقی است که از چند زاویه می‌توان به آن نگریست. در واقع، این برخوردها و فجایع نافی و در تضاد با اهداف قدرت‌های غربی در منطقه خاورمیانه نیست. آمریکا در افغانستان، عراق و دیگر بخش‌های خاورمیانه اهدافی را در مقابل روسیه، چین، رشد جهان اسلام و ... دنبال می‌کند و با حادثه‌ای چون 11 سپتامبر،‌ ایالات متحده آمریکا تلاش می‌کند سیاست‌هایی برای نیل به آن اهداف به کار بندد. بنابراین با گذشت زمان اهداف آمریکا، غرب و قدرت‌های سلطه‌گر عموما تغییر نمی‌یابد. آن اهداف همچنان پابرجاست و آمریکا برای حفظ سلطه خود در افغانستان تلاش می‌کند.

افزون بر اینها، از میان دو جریان اصلی در ایالات متحده، در حال حاضر جناح طرفدار گسترش تسلیحات و صنایع نظامی حاکم است و بنابراین برای افزایش تولید تسلیحات تلاش می‌کند. در واقع حزب جمهوریخواه با افزایش حضور نیرو و ایجاد درگیری در مناطق مختلف و ایجاد ترس و وحشت در دل برخی کشورها، سعی در تولید و فروش سلاح دارد. مسائل انسانی و حقوق بشری و دموکراسی صرفا بهانه و پوششی برای رسیدن به این اهداف است. در حقیقت، آمریکا و غرب به فکر حفظ سلطه خود در این مناطق و همچنین حفظ امنیت رژیم صهیونیستی و کنترل چین و روسیه هستند. بنابراین اقدامات نظامی آمریکا در منطقه همچنان ادامه پیدا می‌کند.

دکتر سیدصباح زنگنه

کارشناس امور بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها