گل کودکان کار در مستطیل سبز +عکس

سومین دوره لیگ پرشین به پایان رسید؛ لیگی که سهمش از ورزش ایران فقط یک هفته است و بدون هیچ پشتوانه دولتی به کار بزرگی دست زده است.
کد خبر: ۱۰۷۱۳۷۳
گل کودکان کار در مستطیل سبز +عکس

در این لیگ، کودکان کار و نان‌آوران خانه از 50 منطقه محروم ایران در 13 استان، یک هفته فارغ از تمام دغدغه‌ها و مشغولیت‌های خانه و کار و خیابان به تهران آمدند تا در سه گروه سنی کودکان، نوجوانان و جوانان سومین دوره لیگ فوتبال پرشین را برگزار کنند.

مسابقه‌ها از دهم شهریور در زمین چمن ورزشگاه دانشگاه شهید بهشتی شروع شد. جمعیت امام علی(ع)، موسسه خیریه برگزارکننده مسابقات گفته است که مسئولان توجه کافی نشان ندادند و به همین دلیل از ورزشگاه دانشگاه شهیدبهشتی استفاده شد.

در رده کودکان، تیم‌های کردستان و کوره محمود‌آباد به فینال رسیدند و تیم کودکان کوره محمودآباد پیروز شد. در رده نوجوانان هم تیم کردستان و سیستان و بلوچستان مبارزه کردند و تیم کردستان قهرمان شد. در بخش جوانان هم دو تیم پرشین سیستان و بلوچستان و ساری، مسابقه فینال را برگزار کردند که جوانان ساری توانستند قهرمان این رده سنی شوند.

بی‌شک لیگ فوتبال پرشین، یک لیگ صددرصد حرفه‌ای نیست، اما آنچه آن را جذاب و دیدنی کرده، حضور کودکانی است که برخلاف سختی‌هایی که در زندگی با آنها زاده شده و همراه است، بازی فوتبال را فراموش نکرده و به‌طور جدی و پیوسته آن را دنبال می‌کنند.

این لیگ ویژگی‌های منحصربه‌فرد دیگری هم دارد. اولینش شاید تنوع قومی جالب این تیم‌هاست. این لیگ شاهد حضور تیم‌ها از قومیت‌های مختلف سراسر کشور بود که نشان دهنده دوستی و اتحاد اقوام و انسان‌های مختلف است.

در برخی تیم‌ها گاهی کودکان و نوجوانانی از بیش از چهار ملیت و قومیت و مذهب مختلف در کنار هم قرار گرفته بودند و بدون تنش و در نهایت صلح و آرامش با هم همکاری کرده و به رقابت سالم با رقبای خود پرداختند. اما جدای از تنوع قومی بالای این مسابقات، بازیابی توانایی کودکان و نوجوانان در این مسابقات بود، ‌حالا آنها هم می‌دانند که می‌توانند مانند دیگر افراد جامعه به موفقیت‌های فردی و اجتماعی برسند.

کودکان و نوجوانانی که به علت غفلت جامعه دیده نشده‌اند، حالا در یک رویداد مهم ورزشی، خود و توانایی‌هایشان را نشان می‌دهند. این در حالی است که این کودکان اغلب در محلاتی زندگی می‌کنند که به لحاظ سطح خشونت‌های ناشی از اختلافات قومی و مذهبی در وضعیت نامناسبی به سر می‌برند.

به همین دلیل است که مسئولان باید راه را برای فعالیت‌های اینچنینی سازمان‌های مردم نهاد باز کنند تا کودکان کار به این باور برسند که می‌توانند برای رسیدن به آرزوهایشان گام‌های جدی و بزرگی بردارند.

میثم اسماعیلی - جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
صعود به عشق مردم وطنم

گفت‌وگوی «جام‌جم» با امیرمحمد دانایی،جوان‌ترین ایرانی صعودکننده به اورست در آستانه سفر به کوه وحشی

صعود به عشق مردم وطنم

نیازمندی ها