تلاش دانشمندان برای رسیدن به پاسخ

چرا هیپنوتیزم موثر است؟

متخصصان می‌گویند هیپنوتیزم می‌تواند به ترک سیگار، بهتر خوابیدن و حتی استفاده از خدمات دندانپزشکی بدون درد کمک کند. هیپنوتیزم معاصر با کارهای جیمزبرید، روان‌شناس بریتانیایی در سال 1221/ 1842 آغاز شد و فرآیندی است که در آن فرد با انتخاب شخصی، بخشی از کنترل رفتار خود را به هیپنوتیزم‌کننده واگذار می‌کند، اما در جریان هیپنوتیزم دقیقا چه اتفاقی در مغز فرد هیپنوتیزم شده می‌افتد؟
کد خبر: ۱۰۶۶۸۱۷

دانشمندان برای پاسخ این پرسش آزمایشی ترتیب دادند که در جریان آن، افراد به سه دسته تقسیم شدند؛ افرادی که پیشنهادپذیری بالایی داشتند و به آسانی هیپنوتیزم می‌شدند، افرادی که پیشنهادپذیری متوسطی داشتند و افرادی که پیشنهادپذیری پایینی داشتند و به آسانی هیپنوتیزم نمی‌شدند. هر سه گروه هیپنوتیزم شدند. از آنها خواسته شد تکلیفی انجام دهند و همزمان فعالیت مغزی آنها با دستگاه الکتروانسفالوگرافی (EEG) ضبط شد.

در طول آزمایش،‌ افراد بعد از هیپنوتیزم شدن جلوی نمایشگری نشسته بودند و تصاویری مثل مثلث و دایره برایشان به نمایش درمی‌آمد. از آنها خواسته شده بود، شکل خاصی را بشمارند و تعداد آن را گزارش دهند. همزمان در حالت هیپنوتیزم شده به آنها گفته شد تصور کنند یک تخته چوب جلوی چشم‌هایشان قرار دارد. در نتیجه این چشم بند فرضی تعداد خطاهای شمارش هر سه گروه شرکت‌کننده‌ به مقدار قابل توجهی افزایش پیدا کرد، ولی بیشترین میزان خطا در عملکرد افرادی دیده شد که پیشنهادپذیری بالاتری داشتند.

در مغز این افراد چه اتفاقی افتاد؟ برای پاسخ به این سوال در حین هیپنوتیزم و انجام آزمایش، دستگاه الکتروانسفالوگرافی یا همان نوار مغزی، فعالیت مغز شرکت‌کننده‌ها را ثبت می‌کرد. در بررسی فعالیت مغزی ثبت شده مشاهده شد 400 میلی‌ثانیه پس از نمایش شکل مورد نظر برای شمارش، کاهشی بسیار شدید در فعالیت مغز اتفاق می‌افتد در حالی که مدتی قبل از آن ـ تا 200 میلی‌ثانیه بعد از نمایش تصویر ـ تفاوت قابل مشاهده‌ای وجود ندارد. معنی این مشاهده این است که درحین هیپنوتیزم، اطلاعات اولیه‌ بینایی هنوز دریافت می‌شود، اما وقتی فرد مانعی بین خود و تصویر تصور می‌کند، عملکردهای دقیق‌تر مانند شمارش به‌خوبی قبل انجام نمی‌شود.

تا دهه 1300/1920، هیپنوتیزم از بخش‌های رایج در آموزش پزشکی بود. امروزه هم بویژه در کنترل درد از آن استفاده می‌شود و نتیجه‌بخش است. با این حال هنوز از نظر علمی دقیقا نمی‌دانیم چه اتفاقی برای افراد تحت هیپنوتیزم می‌افتد. براساس این یافته‌ها آزمایش‌های دیگری طراحی شد تا شاید چند سال بعد زمانی برسد که بتوانیم پاسخی علمی و دقیق برای این سوال پیدا کنیم: چرا هیپنوتیزم موثر است؟

منبع: Science Daily

صبا مولوی شیرازی

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها