وجود زخم در معده، خود را با حس سوزش دردناکی بروز می‌دهد که می‌تواند لذت خوردن را از فرد مبتلا بگیرد.
کد خبر: ۱۰۶۵۱۹۸

زخم‌های معده در جدار داخلی معده ـ که در حالت طبیعی مانند پوشش خارجی ظروف نچسب عمل می‌کند ـ تشکیل می‌شوند. در شرایط سالم، معده می‌تواند اسید معده را که یک ماده فرساینده است بخوبی تحمل کند. اما وقتی چیزی مانند عفونت میکروبی یا استرس مزمن به این جدار آسیب برساند، اسید معده شروع به فرسایش لایه‌های داخلی و حساس‌تر معده می‌کند. مصرف داروهای غیراستروئیدی ضدالتهابی (NSAIDs)، رژیم غذایی نامناسب و سیگار کشیدن، برخی عوامل ایجاد زخم معده هستند. راه‌های طبیعی خوبی برای مقابله با این مشکل وجوددارد که در ادامه با آنها آشنامی شوید.

درمان‌های طبیعی

به جای مصرف مواد ضداسید، راه‌های سالم‌تری برای درمان زخم معده وجوددارد. موارد زیر سه راه طبیعی برای بهبود این مشکل هستند:

موز

تحقیقات نشان می‌دهد موز رسیده یا نارس، از معده در مقابل زخم معده محافظت می‌کند. موز با داشتن یک فلانوئید طبیعی به نام لوکوسیانیدین مقاومت مخاطی معده را درمقابل عوامل ایجادکننده زخم افزایش می‌دهد. موز همچنین با القای تکثیر سلولی، به بهبود زخم کمک می‌کند.

فلفل

شاید عجیب به نظر برسد که کپسایسین ـ از ترکیبات فعال موجود در فلفل تند ـ یک درمان طبیعی موثر برای زخم‌های معده است. با این حال تحقیقات نشان داده است کپسایسین، تسکین‌دهنده پوشش مخاطی معده است و آزادشدن مواد قلیایی را افزایش می‌دهد. افزایش مواد قلیایی می‌تواند به میزان چشمگیری از ناراحتی معده بکاهد و حتی زخم معده را درمان کند. مطالعه‌ای که در ژورنال FEMS به چاپ رسید نشان داد مصرف مکمل کپسایسین یا افزایش دریافتی آن از طریق مصرف فلفل، از رشد باکتری اچ پیلوری که عمده ترین عامل بروز زخم معده است جلوگیری می‌کند. براساس مطالعه دیگری که در Journal of Gastroenterology منتشرشد، کپسایسین از عوامل محافظت‌کننده مخاط معده در مقابل عوامل ایجادکننده زخم است.

کلم

اسید لاکتیک فراوان موجود در کلم، محرک تولید نوعی آمینو اسید است که جریان خون به معده را افزایش می‌دهد و به درمان زخم کمک می‌کند. این ماده همچنین نفوذناپذیری جدار مخاطی معده را تقویت می‌کند و ریسک حملات زخم معده را در آینده کاهش می‌دهد.

منبع: thealternativedaily.com

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها