مطالعات جدید نشان داده است بیش از یک‌سوم موارد ابتلا به زوال عقل از طریق اصلاح سبک زندگی قابل پیشگیری است. تخمین زده می‌شود 1/2 میلیون نفر در انگلستان و ولز تا سال 1419/ 2040 به زوال عقل مبتلا خواهند شد؛ درحالی که گزارش اخیر کمیسیون پیشگیری از زوال عقل لَنسِت نشان می‌دهد این بیماری به‌هیچ‌وجه از پیامدهای اجتناب‌ناپذیر سالخوردگی نیست.
کد خبر: ۱۰۶۳۹۷۷

به گفته گیل لیوینگِستون، استاد روانپزشکی سالخوردگان در کالج دانشگاهی لندن، ابتلا به زوال عقل از طریق اقداماتی نظیر ورزش و فعالیت‌های اجتماعی قابل پیشگیری است، اما این که دقیقا کدام‌یک از این اقدامات از قدرت کاهنده قابل ملاحظه‌تری برخوردارند، هنوز مشخص نیست. لیوینگستون تاکید می‌کند اگر گفته می‌شود ورزش می‌تواند از ابتلا به زوال عقل پیشگیری کند، این تاثیر بازدارنده قطعا با دو هفته ورزش به‌دست نخواهد آمد، بلکه فرآیندی زمانبر است. کلیو بالارد، استاد بیماری‌های مرتبط با سالخوردگی در دانشکده پزشکی دانشگاه اِکستِر در انگلستان، اضافه می‌کند رژیم غذایی مدیترانه‌ای، وزن سالم و کنترل فشار خون نیز از دیگر اقدامات حیاتی در پیشگیری از زوال عقل محسوب می‌شوند.

در پژوهش اخیر، تأثیر مجموعا 9 مؤلفه سبک زندگی بر زوال عقل بررسی شد. نتایج از این قرار است که حدود 35درصد موارد ابتلا به زوال عقل، حداقل از لحاظ نظری، قابل پیشگیری هستند. شواهد نشان داده 9درصد موارد ابتلا به زوال عقل با افت شنوایی در میانسالی، 8درصد با ترک تحصیل زودهنگام، 5درصد با مصرف دخانیات و 4درصد با ابتلا به افسردگی در ارتباط هستند. انزوای اجتماعی، ابتلا به دیابت، فشار خون بالا، اضافه‌وزن و کم‌تحرکی از دیگر عوامل فزاینده احتمال ابتلا به زوال عقل شناخته شدند. همچنین ادعا شده است 7درصد موارد ابتلا به این بیماری از طریق کنترل عوامل ژنتیک قابل پیشگیری خواهند بود. به‌رغم اثبات تأثیر بسزای اصلاح سبک زندگی بر پیشگیری از این بیماری، پژوهشگران تاکید دارند این ادعا که بیش از یک‌سوم موارد ابتلا به زوال عقل از طریق سبک زندگی سالم قابل پیشگیری خواهند بود، تخمینی ایده‌آل است. به عقیده بالارد، با توجه به این که هیچ‌‌کس نمی‌تواند تمامی عوامل محرک را کنترل کند، شاید بتوان گفت این رقم در واقعیت چیزی حدود فقط 5 درصد است. البته، هنوز مشخص نیست کدام‌یک از این عوامل محرک موجب کاهش خطر ابتلا به زوال عقل و کدام‌یک موجب به تأخیر افتادن ابتلا به این بیماری می‌شوند.

اگرچه در مطالعات بسیاری ثابت شده است بیماری زوال عقل اجتناب‌ناپذیر نیست، نباید فراموش کرد این بیماری درحال حاضر یکی از علل اصلی مرگ‌ومیر در قرن حاضر به‌شمار می‌رود و آگاهی از عوامل فزاینده خطر و تغییر عادات ناسالم، ضروری است.

منبع: The Guardian

مترجم: صدف دژآلود

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها