بزرگترهای سینما همه را غافلگیر کردند

جشن منتقدان با چاشنی‌حاشیه

یازدهمین جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمای ایران، به اندازه یک فیلم سینمایی جذاب و پرسروصدا، نکته و حاشیه داشت. البته حاشیه‌هایی تاسف‌بار که اتفاقا نسبتی با وزن و وقار همیشگی رویدادی مربوط به منتقدان نداشت و موجبات سرافکندگی سینما را فراهم کرد. اعتراض عجیب جمشید مشایخی و کنایه او به عزت‌الله انتظامی، دفاع یک منتقد از مشایخی و انتقاد دوباره به «آقای بازیگر»، دفاع نوید محمدزاده از عزت‌الله انتظامی و خطاب قراردادن منتقد مدافع مشایخی و اظهار تاسف مدیرعامل خانه سینما از اتفاقات این جشن، برخی از موارد قابل اشاره این مراسم بود.
کد خبر: ۱۰۶۳۶۱۹

اعتراض شدید مشایخی

جمشید مشایخی، استاد پیشکسوت بازیگری کشور بجز نقش‌آفرینی‌های ماندگارش معمولا به دلیل صراحت لهجه‌اش هم شناخته می‌شود و در سال‌های اخیر برخی صحبت‌های تند او درباره رضا عطاران، فوتبالیست‌هایی که بازیگر تئاتر شده‌اند و مواردی دیگر باعث وجود بحث‌هایی شده است. مشایخی در جشن اخیر منتقدان این صراحت را به نهایت خود رساند و پس از پخش کلیپی که چهره برخی بازیگران را نشان می‌داد، اعتراض شدیدی بروز داد و گفت: من از علی معلم یاد گرفتم که مثل او رک باشم و رک حرفم را بزنم. من اگر می‌دانستم که فقط یک هنرپیشه برای منتقدان مطرح است، سال‌ها قبل این کار را رها کرده و رفته بودم. امشب شما در آثارتان (کلیپ) یک هنرپیشه را نشان دادید. (اشاره به عزت‌الله انتظامی). (انگار) بقیه بازیگر نیستند و هیچ‌کدام در تئاتر و سینما زحمت نکشیدند و فقط یک نفر است. چرا شما اینها را نمی‌دانید. این استاد بازیگری، پس از این جملات مراسم را ترک کرد. این صحبت‌های تند و بی‌سابقه مشایخی، در ادامه جشن تبعات زیادی داشت و کل مراسم را تحت تاثیر
قرار داد.

دلخوری انتظامی از یک نقد

غلامعباس فاضلی، منتقد سینما هم وقتی روی صحنه آمد، به ذکر خاطره‌ای از عزت‌الله انتظامی پرداخت و گفت: (سال‌ها قبل) نقدی بر بازی آقای انتظامی نوشتم که سه دهه است ایشان مرتب نقش یک پیرمرد بداخلاق غرغروی عصبی‌مزاج را بازی می‌کند. چند روز پس از آن نقد، تلفن منزل ما زنگ خورد. آقای بازیگر بود، به من گفت نقد شما را خواندم، فکر نمی‌کنم بیشتر از 23‌سال داشته باشی. گفتم من 37 ساله هستم. گفت فکر می‌کنم شما تازه وارد کار نوشتن شده‌اید. گفتم نه، تحصیلات آکادمیک من سینماست. دوباره ادامه داد؛ گفت فکر کنم تا به حال به موزه سینما هم نیامدید، بیا به ما یک سر بزن. گفتم موزه سینما آمدم و یک گزارش تصویری هم از آنجا گرفتم. بعد اشاره کرد من تئاتر سنگلج بودم و توضیحاتی داد. من تعجب کردم چرا یک آدم نسبت به یک جمله که در یک نقد درباره او نوشته شده، بخواهد اینقدر واکنش نشان دهد و حتما بگوید طرف مقابلی که از من انتقاد کرده، یک جوان بیست و چند ساله است و سررشته‌ای از این کار ندارد و حتما موزه سینما هم نیامده است. از نظر ایشان رفتن به موزه سینما ملاکی است برای این‌که یک آدم، آدم مهمی باشد. منظورم از این اشاره این بود که عزیزان، اشاره آقای مشایخی را جدی بگیرید. ایشان بزرگ ما هستند و حق دارند و به نظر من ایشان اشاره درستی کردند.

چطور نقد به آقای بازیگر را افتخار می‌دانید؟

نوید محمدزاده هم در بخش دیگری روی صحنه آمد و فاضلی را خطاب قرار داد و از آقای بازیگر دفاع کرد. او گفت: فکر می‌کنم هر شخصی یک نامی دارد، ما نمی‌توانیم با بچه سنگلج آن آدم را بشناسیم. وقتی راجع به ایشان حرف می‌زنیم، می‌گوییم آقای بازیگر، استاد عزت‌الله انتظامی. ما نمی‌توانیم بیاییم بالا (روی سن)، افتخار کنیم به نقدی که سه دهه ایشان نقش پیرمرد را بازی کرده است. ایشان با بازی‌هایش به ما یاد داده است. بازی‌های متفاوتی که من به عنوان بازیگر دیدم. چطور ممکن است این نقد را افتخار بدانید آقای فاضلی؟ چطور ممکن است راجع به استاد عزت‌الله انتظامی اینقدر بی‌احترام صحبت کنید. ما باید احترام بگذاریم. نمی‌توانیم راجع به شخصی که می‌گویند آقای بازیگر، اینقدر راحت حرف بزنیم. همه تاج سرند، آقای مشایخی، آقای انتظامی و.... قرار نیست وقتی می‌خواهیم چیزی را تائید کنیم، به استاد عزت‌الله انتظامی بی‌احترامی کنیم. منوچهر شاهسواری، مدیرعامل خانه سینما هم در بخش دیگری روی صحنه آمد و درپی این حاشیه‌ها گفت: از نوید محمدزاده و حامد بهداد، این دو جوان رعنا به نسل ما احترام، دلبستگی و عاشقی یاد می‌دهند. وای بر ما و نسل ما که تنفر می‌پراکنیم. این عیب ماست. چگونه می‌شود شکر کرد که از دل این نسل، امثال حامد و نوید درمی‌آیند. آنها هستند که باید دلبستگی‌های تاریخی ما را به رخ بکشند، آنها هستند که باید بگویند این جهان و این سرزمین، سابقه و اصالت و دل‌انگیزی دارد و ماییم که باید از آنها درس بگیریم. (باید اشاره کنم) به آنچه نوید کرد راجع به بزرگ همه ما و بزرگ سینمای ایران، عزت‌الله انتظامی.

بهداد جایزه‌اش را به شهید حججی تقدیم کرد

حامد بهداد که برای بازی در «سد‌معبر» برنده جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد شد، جایزه خود را به شهید مدافع حرم محسن حججی تقدیم کرد. او در بخشی از صحبت‌هایش گفت: با هرگونه جنگ و خشونت مخالفم. اگر تعصب و وطن‌پرستی معصیت است، شامل حال من می‌شود. نمی‌توانم از تصویر زیبای برادر رعنا محسن حججی بی‌تفاوت بگذرم. دوست دارم این جایزه ارزشمند و این لحظه را به روح پرفتوح او تقدیم کنم. بهداد همچنین در بخش دیگری از حرف‌هایش به فقدان عباس کیارستمی اشاره کرد.

بزرگداشت‌ها

در جشن اخیر منتقدان به جز زنده‌یاد علی معلم برای سینماگرانی چون جمشید هاشم‌پور، گوهر خیراندیش، فرید مصطفوی و جمال امید هم مراسم بزرگداشت گرفته شد.

دوستداران را چه شد؟

باوجود همه اتفاقات و حاشیه‌های یازدهمین جشن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران، بعید است که واقعیت داشته باشد. نه ما و شما و همه آنهایی که شامگاه پنجشنبه در محل برگزاری این رویداد سینمایی، له و علیه جمشید مشایخی و عزت‌الله انتظامی تشویق کردند، نیک می‌دانیم که ارزش رفاقت دیرین و ریشه‌دار این دو استاد مسلم و موسپید و نازنین هنر ایران زمین بسیار بیشتر از این است که با دلخوری‌ها و سوءتفاهم‌های لحظه‌ای و مقطعی و با تهییج و آنتریک دیگران از بین برود. علاقه‌مندان نسل‌های مختلف هنرهای نمایشی دهه‌ها و سال‌هاست دوستی ناب این دو عزیز را در آثاری ماندگار چون گاو، هزاردستان، کمال‌الملک و خانه عنکبوت دیده اند و جز نهایت لذت از این هنرنمایی، درس رفاقت را هم در مکتب این دو استاد تلمذ کرده‌اند. نه من، ما و شما می‌دانیم که این «دلبستگی تاریخی» گسستنی نیست.

برخی برگزیدگان جشن منتقدان

جایزه بهترین فیلم: رگ خواب (حمید نعمت‌الله)

جایزه بهترین کارگردانی: حمید نعمت‌الله (رگ خواب)

دیپلم افتخار بهترین کارگردانی: محمد حسین مهدویان (ماجرای نیمروز)

جایزه بهترین فیلمنامه: معصومه بیات (رگ خواب)

جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن: لیلا حاتمی (رگ خواب)

دیپلم افتخار بهترین بازیگر اول زن: ثریا قاسمی (ویلایی‌ها)

جایزه بهترین بازیگر مکمل زن: طناز طباطبایی (ویلایی‌ها)

جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد: حامد بهداد (سد معبر)

دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول مرد: کوروش تهامی (رگ خواب)

جایزه بهترین بازیگر مکمل مرد: هادی حجازی‌فر (ماجرای نیمروز)

جایزه بهترین موسیقی متن: سهراب پورناظری (رگ خواب)

علی رستگار

سینما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها