کلیات طرح مقابله با تحریم‌های آمریکا در خانه ملت تصویب شد

رأی قاطع

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز با رای قاطع، کلیات طرح «مقابله با اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه» را تصویب کردند.
کد خبر: ۱۰۶۲۰۳۲

در جلسه دیروز، این طرح که پیش از این در کمیسیون امنیت ملی مجلس تصویب شده بود در دستور کار قرار گرفت و پس از اظهارات موافقان و مخالفان طرح و دفاع سخنگوی کمیسیون و نماینده دولت، کلیات این طرح به رای گذاشته شد و نمایندگان با رای قاطع 240 رای و بدون حتی یک مخالف، آن را تصویب کردند. پس از تصویب کلیات، جزئیات طرح نیز مورد بررسی قرار گرفت و پس از اظهارات موافقان و مخالفان، نمایندگان با جزئیات طرح هم موافقت کردند. نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات طرح «مقابله با اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه» وزارتخانه‌های «خارجه»، «دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح» و «اطلاعات» و «سپاه» و «ارتش» را موظف به تهیه برنامه راهبرد جامع مقابله با تهدیدات آمریکا کردند.

همچنین قوه قضاییه موظف شد تمامی اموال و دارایی‌های اشخاص مندرج در فهرست تحریم تهیه شده را در قلمرو تحت صلاحیت ایران توقیف کند.

بر اساس بخشی از این طرح، به‌منظور تامین و حراست از منافع اقتصادی کشور در برابر تحرکات و تحریم‌های خصمانه آمریکا، وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف است ظرف مدت حداکثر سه ماه از تاریخ تصویب این قانون، برنامه جامع مقابله با تحریم آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران‌، راهکارهای پیشگیری و کاهش آثار ناشی از آن را با محوریت عملیاتی‌سازی هر چه دقیق‌تر و موثرتر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به کمیسیون‌های امنیت ملی و سیاست خارجی و امور اقتصادی مجلس شورای اسلامی ارائه و پس از آن هر شش ماه یک بار اقدامات خود را به کمیسیون‌های مزبور گزارش کند.

همچنین وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی و امور خارجه مشترکا موظفند تمهیدات اقتصادی، سیاسی، حقوقی و بین‌المللی لازم برای حمایت از اشخاص و شرکت‌های ایرانی که به تبع و بهانه فعالیت‌های اقتصادی خود مورد تحریم آمریکا قرار گرفته‌اند، اتخاذ کرده و اقدامات لازم را انجام دهند و نتیجه را به کمیسیون‌های اقتصادی، امنیت ملی و سیاست خارجی، قضایی و حقوقی گزارش کنند. وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف است با هماهنگی وزارت امور خارجه، عملکرد کشورها و شرکت‌های خارجی را از حیث تبعیت‌ از تحریم‌های یکجانبه غیرقانونی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران رصد کرده و در تنظیم برنامه‌ها و تعاملات تجاری و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران به شرکت‌هایی اولویت دهند که از این‌گونه تحریم‌ها تبعیت نمی‌کنند.

وزارت امور خارجه نیز موظف است گزارش اقدامات اجرای این قانون را در هر دوره شش ماهه به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ارائه کند.

تقویت بنیه دفاعی

همچنین بر اساس بخشی از این طرح، دولت مکلف شد به منظور تقویت بنیه دفاعی کشور، افزایش توان بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران، مقابله با تروریسم، تقویت بنیه دیپلماسی، رصد اطلاعاتی، پیشران و پدافند هسته‌ای، حفظ ثبات منطقه و حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جهت تحقق اصل 150 قانون اساسی، 20هزار میلیارد ریال تخصیص دهد. 50درصد مبلغ مزبور به منظور گسترش فعالیت‌های موشکی در اختیار ستاد کل نیروهای مسلح و 50 درصد دیگر میان وزارتخانه‌های اطلاعات،‌ خارجه و دفاع به طور مساوی تقسیم شود که وزارت دفاع باید این بودجه را برای اجرای طرح پیشران و پدافند هسته‌ای هزینه کند. همچنین به منظور مبارزه با تروریسم در منطقه، دولت موظف است ده‌هزار میلیارد ریال در اختیار نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار دهد.

طرح هوشمند

سیدعباس عراقچی هم که به عنوان نماینده دولت در جلسه دیروز حضور داشت، گفت: طرح مقابله با اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه، هوشمندانه است و اجازه بهانه‌جویی را به طرف‌های دیگر نمی‌دهد. معاون حقوقی و امور بین‌الملل وزیر امور خارجه تصریح کرد:این طرح، پاسخ بسیار متناسب و هوشمندانه و خردمندانه به دشمنی و خباثت آمریکا و خصومت‌های این کشور علیه جمهوری اسلامی ایران است.

رئیس ستاد اجرای برجام تاکید کرد: این طرح در حقیقت بخشی از اقداماتی است که هیات نظارت بر اجرای برجام برای مقابله با طرح کنگره آمریکا پیش‌بینی‌کرده و از قانونی که کنگره آمریکا تصویب کرده،بسیار قوی‌تر است. معاون وزیر خارجه گفت: اگر نقض آشکار برجام مشاهده شود، ایران متناسب با این قانون، واکنش نشان می‌دهد و به سمت احیای برنامه هسته‌ای می‌رود.

لاریجانی: این گام اول بود،16گام دیگر اجرا می‌شود

علی لاریجانی بعد از تصویب طرح مقابله با اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه گفت: آمریکایی‌ها بدانند این گام اول بود که مجلس برداشت. به گزارش میزان، وی افزود: ضمن این‌که با احتیاط در بعضی امور گام برداشتیم اما 16 اقدام دیگر در شورای هسته‌ای (هیات نظارت بر اجرای برجام) تصویب شد که به اجرا در خواهد آمد.

رئیس مجلس با بیان این‌که وزارت امور خارجه و اطلاعات باید در این زمینه وظایف خود را با جدیت انجام دهند، اظهار کرد: آمریکایی‌ها توجه داشته باشند دولت را موظف کردیم چنانچه دولت آمریکا در مورد تحریم‌ها کارهایی انجام دهد که مخالف برجام است مطابق ماده 10 باید در زمینه هسته‌ای و سایر امور اقدام متقابل انجام و گزارش آن‌را به مجلس ارائه دهد.

اجماع ملی در مقابله با آمریکا

مسعود گودرزی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره طرح مقابله با اقدامات ماجراجویانه و ثبات‌زدای آمریکا در منطقه گفت: این طرح با اکثریت قاطعی از آرای نمایندگان به تصویب رسید که این اقدام نشان داد در میان همه سلایق و علایق سیاسی در کشور، درباره مقابله با اقدامات ماجراجویانه ایالات متحده آمریکا، اجماع وجود دارد. وی با اشاره به قوانینی که در گذشته در مجلس شورای اسلامی درباره برخورد با اقدامات آمریکا وجود داشت، خاطرنشان کرد: از ویژگی‌های طرح جدید این است که شناسایی ظرفیت‌های دفاعی و امنیتی الزامی شده است چون دشمنان در پی آن هستند که به این ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها ضربه بزنند.

نماینده ممسنی افزود: در این طرح راهکار‌هایی برای اقدامات مناسب جهت مقابله با اقدامات هم‌پیمانان آمریکا که درصدد محدود کردن جمهوری اسلامی هستند در نظر گرفته شده است.

گودرزی با اشاره به طرح‌هایی که از سوی کنگره آمریکا برای ضربه زدن به منافع جمهوری اسلامی ایران طراحی شده است، تصریح کرد: بعد از برجام، آمریکایی‌ها درصدد القای این ذهنیت بودند که این توافق‌نامه زمینه را برای فعالیت بیشتر ایران فراهم کرده است و از همین‌رو درصدد برآمدند با تصویب طرح‌های مختلفی اقدامات ایذایی را علیه جمهوری اسلامی ایران رقم بزنند. با این وصف همواره این ادعا را داشتند که چنین طرح‌هایی در جهت مخالفت با برجام نیست اما طرح جدید آمریکا و تحریم سه کشور ایران، ‌روسیه و کره‌شمالی عملا به برخی مفاد برجام ضربه می‌زند و توافق هسته‌ای را نقض می‌کند.

طرح جدید؛ دربرگیرنده طرح‌های قبلی

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره مصوبه مجلس گفت: در گذشته قوانینی با موضوع مقابله با اقدامات آمریکا در مجالس قبلی به تصویب رسید که اجرایی نشد و به منظور این که برای مصوبه جدید چنین مشکلاتی به وجود نیاید چند کار صورت گرفت که از جمله می‌توان به مصوبه جدید تجمیع قوانین گذشته اشاره کرد.

وی افزود: قوانین گذشته شامل الزام دولت به احقاق حقوق ایرانیان قربانی جنگ شیمیایی، الزام دولت به احقاق حقوق ایرانیان قربانی ترور،‌ الزام دولت به احقاق حقوق ایرانیان قربانی نقض حقوق‌بشر در مناطق اشغال شده از سوی کشورهای خارجی بود که در مصوبه جدید هم این موارد تصریح شده است.

نماینده اسلام‌آباد غرب با اشاره به تصریح این مصوبه به اختصاص 3000میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی برای حوزه عمق استراتژیکی کشور مثل دفاع موشکی و دفاع در سرزمین حریف خاطرنشان کرد: اساسا هر کاری که باید برای امنیت کشور در داخل مرزها،‌ مرزها و فراتر از مرزها هزینه شود در این مصوبه لحاظ شده است. فلاحت‌پیشه گفت: یکی از اقدامات مهم در مصوبه اخیر مجلس متوازن کردن این طرح با آن چیزی بود که در آمریکا علیه ایران صورت گرفته بود. آمریکایی‌ها همه قوانینی را که علیه ایران مطرح بود تجمیع کردند و بخشی از این قوانین در حال اجراست. حتی در مصوبه جدید پیش‌بینی شده است اگر ترامپ بخواهد اعلام عدم پایبندی ایران به برجام را مطرح کند، مقابله با آن در دستور کار نمایندگان مجلس قرار خواهد گرفت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها