شهر پول قدمتی یکهزار ساله دارد و به علت داشتن دشت وسیع و جنگل انبوه همیشه مورد توجه بوده است.
کد خبر: ۱۰۶۱۸۸۴

پول، شهری است از توابع بخش کجور شهرستان نوشهر در استان مازندران ایران که درمنطقه البرز مرکزی قرار دارد. روستای پول در پاییز 1390 به شهر ارتقاء یافته است.

آب و هوای پول استپی خشک با تابستان‌های گرم و خشک و زمستان‌های سرد است. سرمای زمستانی، تأثیرپذیرفته از ارتفاع بالا و توپوگرافی کوهستانی منطقه‌است. آب و هوای این شهر در تابستان‌ها خشک و گرم است؛ اگرچه حرارت به دلیل نزدیکی به کوه‌های بلند و وجود باغ‌ها در پیرامون شهر تعدیل می‌گردد.

این شهر در دامنه‌های شمالی البرز مرکزی واقع است. از لحاظ ارتباطی نیز از یک طرف به جاده چالوس و از طرف دیگر نیز به نور و آب پری منتهی می‌گردد. از دیگر راه‌های آن می‌توان از مسیر خاکی و جنگلی روستای ویسر به نوشهر نام برد.در مورد وجه تسمیه پول کجور اخبار مختلفی ذکر شده ، از جمله اینکه چون پول مرکز داد و ستد اهالی منطقه کجور بوده به همین نام مشهور شده است یا اینکه چون پول به منزله پل ارتباطی بین همه ساکنین کجور بوده ابتدا نام پل داشته که بعدها پول شده و یا اینکه چون آبادی در کنار تپه ای معروف به پهلو جای گرفته بعد ها به دلایل فوق الاشاره نام پول را به خود گرفته است.از طرفی برخی ریشه نام پول را بر گرفته از زبان کردی می دانند که در لغت به معنی گروه و دسته می‌باشد.

گویش بیشتر مردم بخش پول به زبان کردی کرمانشاهی است که در آنجا به آن نیز خواجوندی می‌گویند. قسمتی ازشهر نیز به زبان مازندرانی صحبت می‌کنند .این شهر جزء بخش کوهستانی شهرستان نوشهر استان مازندران می باشد و به دلیل قرار گرفتن در کوهستان تابستانهای معتدل و زمستانهای سرد و برفی دارد. از محصولات مهم آن می توان غلات- گردو- سیب - گیلاس - هلو - زردآلو - آلوچه صوتی و ... نام برد، البته درآمد مردم بیشتر از کشاورزی و دامداری می باشد.

پارک توریستی صد انجیلی

انجیلی درختی است عجیب با قامتی بلند که ارتفاع آن به 25 متر می‌رسد. برگ‌ها و تنة انجیلی بیشترین توجه را به خود جلب می‌کند. برگ‌های جوان بنفش مایل به قرمز هستند بعد از آن در تابستان به رنگ سبز تیره و درخشان تبدیل می‌شوند و سرانجام در پاییز برگ‌های درخشان به رنگهای مختلف زرد پررنگ نارنجی سوخته و پررنگ و قرمز روشن خالص آشکار می‌شود و این تنوع رنگ مناظر زیبایی را ایجاد می‌کند. چوب انجیلی بسیارسخت است و از این رو به چوب آهن معروف است.

اگر چند درخت انجیلی مجاور یکدیگر باشند، معمولا از محل تنه به هم جوش می‌خورند و اگرچه درختان مجزایی هستند، اما به ظاهر در قالب یک تنه واحد و تنومند، کلونی‌ای از درخت را تشکیل می‌دهند.

دیو چشمه

این چشمه زیبا و پرجاذبه به دلیل آب بسیار فراوان و گوارا، مورد استفاده اهالی منطقه قرار ‌گرفته است. برای رسیدن به این چشمه بزرگ پس از طی 24 کیلومتر از ابتدای دو راهی چالوس (دوب آب) به کجور در حاشیه راست جاده ییلاقی بخش کجور محدوده فرعی کندلوس به سمت شهرپول این چشمه زیبا و دیدنی رخ می‌نمایاند.

نوشیدن جرعه آبی از این چشمه، علاوه بر رفع تشنگی و خستگی سفر، روح و روان هر گردشگر را صفا می‌دهد. یک ضرب مثلی کجوری هم می‌گوید: هرکس، دیو چشمه او ره بَخارِه اَی گِردِنه هَیجه یعنی هر که آب دیو چشمه را بخورد، دوباره به این منطقه بازمی‌گردد. آب این چشمه در فصل تابستان بیش از فصل زمستان سرد و یخ است که این بر جاذبه این چشمه رؤیایی افزوده است. فضای سبز و وجود انواع گونه‌های درختی و درختچه‌ای در حاشیه، این چشمه را به مکان رؤیایی مبدل ساخته که در تمام فصل‌های سال گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. هم اکنون نیز یک استراحتگاه در دست احداث می‌باشد که مسافرین بتوانند در آنجا اسکان پیدا کنند. آب چشمه در فاصله حدود یکصد متری از طریق یک نهر سنگ چین شده به سمت توربینی هدایت و آن را به حرکت درمی‌آورد که دیدن این صحنه خاطره آمیز و جذاب است. دیو چشمه نه تنها از نظر جاذبه‌های طبیعی بلکه آب آن نیز برای مصارف کشاورزی و مزارع پرورش ماهی مناسب است. میزان آبدهی این چشمه بین 186 تا 270 لیتر در ثانیه لیتر در ثانیه است. دیوچشمه از طریق رودخانه اِواز به رودخانه بزرگ چالوس می‌پیوندد و سرانجام به دریای خزر می‌ریزد.

چشمه طالقان

استفاده از آب چشمه های معدنی به عنوان درمان، سابقه ی چندهزار ساله دارد ولی طی قرن اخیر بر اثر پژوهش ها و بررسی های علمی انجام شده روی آبهای معدنی، استفاده ی درمانی آنها به طور جدی روز به روز گسترش یافته است.

چشمه طالقان محله شهر پول که در بافت قدیم قرار دارد یکی از ناب‌ترین چشمه های شناخته شده است. بنا بر تحقیقاتی که کارشناسان روی این چشمه انجام دادند میزان رسوبات آن حداقل است و بسیاری از اهالی از خواص درمانی آن سخن می‌گویند. البته شهر پول با همین دو چشمه شناخته شده نیست و چشمه های زیادی را مانند:چشمه پلخانی (پلقنی)وچشمه سید باقر دارد.

کوه فراخ

ازدیگر جاذبه های طبیعی پول و شهر های اطراف کجور جنگل انبوه و صنعتی فراخ می باشد که علاوه بر ییلاقی بودن آن بافت طبیعی منطقه می باشد که از چهار طرف دارای جاذبه های دل انگیز می باشد که با نگاه در چهار جهت اصلی زیبائیهای طبیعت اعم از دشت سر سبز ، جنگل انبوه تپه ماهورهای دل انگیز و کوههایی که عظمت الهی را به یاد انسان می آورد.

کوه زرد کمروکوه بشم نیز از جاذبه های گردشگری دیگر در این شهر است.

دشت زیبای پول

منطقه خسران ، اسپید و دشت زیبای پول از جمله جاذبه های گردشگری دیگر این شهرهستند.

دشت زیبای پول با سرسبزی چشم نواز و به تصویر کشیدن زیبایی طبیعت به خصوص در فصل رویش شقایق های سرخ قاب حیرت آوری از طبیعت را به چشمان گردشگران هدیه می کند.

سنگ آسیاب

آسیاب وسیله‌ای بوده‌است که در گذشته برای خرد کردن دانه‌هایی مانند گندم از آن استفاده می‌شده‌است.

آسیاب دارای دو سنگ آسیاب است که یک سنگ ثابت و سنگ دیگر متحرک است. با حرکت سنگ دوم دانه‌هایی که توسط روزنی بین این دو سنگ هدایت شده‌اند، خرد می‌شوند. برای حرکت دادن سنگ متحرک از نیروی انسان، حیوانات، آب یا باد استفاده می‌شده‌است. به آسیاب‌هایی که برای حرکت از نیروی آب استفاده می‌کنند، آسیاب آبی و به آن‌هایی که از نیروی باد استفاده می‌کنند، آسیاب بادی گفته می‌شود.هنوز هم با وجود تکنولوژی های زیاد برای آسیاب راحت تر گندم در بعضی خانه های پول می توان این آسیاب سنگی را یافت.

بقعه متبرک امام زاده علی(ع)

بقعه متبرک امام زاده علی (ع)که یکی از اماکن مقدس زیارتی روستای پول می باشد. و اهالی روستا ارادت خاصی نسبت به ایشان دارند.

مسجد امام حسن عسگری (ع)

ازدیگر مکان های زیارتی این روستا مسجد امام حسن عسگری (ع)،که در مورد زیربنای این مسجد سخنان زیادی به میان است. هم اکنون مسجد جامع این روستا می باشد و همچنین مسجد امیرالمومنین (ع) از دیگر مساجد این روستا است که نشان دهنده اعتقادات مذهبی اهالی روستا می باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها