یادداشت

وعده اینترنت نامحدود دود شد

چند هفته پیش وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از تغییر شیوه فروش اینترنت از حجمی به نامحدود سخن گفت و وعده داد از ماه آینده فروش اینترنت برحسب سرعت اجرایی شود. دکتر واعظی در جریان بازدید از نمایشگاه الکامپ نیز در جمع خبرنگاران گفت: «در گذشته استفاده از اینترنت طوری بود که شما یک بار هنگام خرید بسته پول پرداخت می‌کردید و با اتمام حجم باز هم مجبور به خرید حجم بودید، اما اکنون تنها به ازای سرعت اینترنت هزینه می‌پردازیم. این مصوبه تصویب شده و تا یک ماه آینده اجرایی خواهد شد.»
کد خبر: ۱۰۵۸۶۹۳

در حالی که طبق وعده وزیر، همه منتظر فروش اینترنت نامحدود بودند، هفته گذشته معاون رگولاتوری جزئیاتی درباره روش جدید فروش اینترنت مطرح کرد که باعث تعجب شد! صادق عباسی شاهکوه، معاون بررسی‌های فنی و صدور پروانه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: «روش قبلی فروش اینترنت در کشور تعرفه‌محور بود که اکنون اتصال‌محور می‌شود و اسم روش جدید اینترنت نامحدود نیست.» معاون رگولاتوری در ادامه توضیح داد: «در دنیا در روش اتصال‌محور حد مصرف به‌عنوان مصرف منصفانه پیش‌بینی می‌شود که دو حالت دارد. در حالت اول وقتی مصرف از مقدار مشخصی عبور کرد، سرعت را کم می‌کنند و در حالت دوم کاربران حجم اضافی خریداری می‌کنند که با توجه به این‌که در ایران پیش از این خرید حجم اضافی مرسوم بود، حالت دوم را برای اجرا انتخاب کردیم.»

گفته‌های عباسی شاهکوه نشان می‌دهد در شیوه جدید از اینترنت نامحدود خبری نیست و هرچند شما براساس سرعت، اینترنت خود را انتخاب می‌کنید، اما برای هر سرعت سقف مصرف اینترنت داخلی و سقف مصرف اینترنت بین‌الملل در نظر گرفته شده است.

به عنوان مثال طبق جدول نرخ‌های جدید اینترنت اگر شما سرویس اینترنت مصرفی خود را با سرعت 2 تا 6 مگابیت بر ثانیه انتخاب کنید، سقف مصرف اینترنت بین‌الملل شما 10 گیگابایت و سقف مصرف اینترنت داخلی شما 20 گیگابایت خواهد بود. به‌این‌ترتیب اگر اینترنت بیشتری نسبت به این سقف مصرف کنید، باید حجم بخرید.

در نهایت به نظر می‌رسد نه تنها اینترنت نامحدود در کار نیست، بلکه هزینه‌ها نیز در شیوه جدید چندان فرقی نخواهد کرد. البته معاون رگولاتوری تاکید کرده در روش جدید فروش اینترنت براساس
اتصال محور، قیمت‌ها به گونه‌ای تعیین شده که از قبل برای مشترک پایین‌تر تمام می شود.

حال باید منتظر ماند و دید وقتی از حداکثر اول شهریور، کاربران اینترنت را با سرعت و قیمت متفاوت دریافت کنند، چه نظری درباره این تغییر خواهند داشت.

مائده گیوه‌چین | دبیر کلیک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها