شبکه 3 برنامه‌ای با ساختار تازه برای جوانان تدارک دیده است

«نون‌جوونی» سر سفره دغدغه‌های جوانی

«اگر جوان هستی، همین امروز، همین حالا به هر شکل که بیندیشی یا عمل کنی، همه عمرت را ساخته‌ای و قرار است بقیه عمر نون‌جوونی را بخوری». این ایده و معنایی است که مورد نظر سازندگان برنامه «نون‌جوونی» بوده و تلاش کرده‌اند، برنامه را براساس آن طراحی و تولید کنند.
کد خبر: ۱۰۵۵۲۹۱

به گزارش جام‌جم، برنامه «نون‌جوونی» شنبه تا چهارشنبه هر هفته، ساعت 19 و 30 دقیقه از شبکه سه به نمایش در می‌آید. تهیه‌کنندگی آن را سیدحامد حسینی به‌عهده دارد، عبدالحمید گودرزی بخش‌های نمایشی را کارگردانی می‌کند و هشت بازیگر جوان و دانش‌آموخته رشته‌های سینما و تئاتر با این برنامه همکاری دارند.

متنوع مثل جوانی

برنامه نون‌جوونی، قصد رفاقت با جوانان را دارد؛ برای طرح دغدغه‌های جوانان نه به‌دنبال موعظه است، نه به شعار فکر می‌کند و نه میزگرد و تحلیل. سیدحامد حسینی با اشاره به این نکته، نون‌جوونی را این‌طور توصیف می‌کند: جوان را از نگاه جامعه نقد کرده و نقد جوان را از جامعه امروز طرح می‌کنیم. از موعظه پرهیز می‌کنیم و همه تلاشمان این است که همراه و همدوش جوان‌ها باشیم و از زبان خودشان حرف‌هایشان را مطرح کنیم.

این تهیه‌کننده با تجربه‌ای که از راه‌اندازی برنامه «نیمرخ» اندوخته و تهیه‌کنندگی برنامه‌های متعدد تلویزیونی، مسئولیت تهیه‌ برنامه نون‌جوونی را به‌عهده گرفته است. او درباره شکل‌گیری این برنامه به جام‌جم توضیح می‌دهد: قرار بود یک برنامه نوجوانانه را تدارک ببینیم، اما به تشخیص مدیران شبکه قرار شد کسانی را مخاطب قرار دهیم که در سال‌های آخر نوجوانی و در سال‌های اول جوانی هستند؛ در سن و سالی که اولین مواجهه‌های جدی با زندگی، سرنوشت و بودن آدم‌ها شکل می‌گیرد.

به گفته این تهیه‌کننده، چنین شد که نون‌جوونی شکل گرفت تا هم جوانان را نقد ‌کند و هم جامعه را و برای این انتقاد باید به‌دنبال ساختار تازه‌ای می‌گشتند که تاثیرگذاری بیشتری داشته باشد.

حسینی اشاره می‌کند در گام اول مجری را حذف کردند و درباره دلیل این کار توضیح می‌دهد: باید از فرم و شمایل همیشگی برنامه‌های ترکیبی خارج می‌شدیم. در عوض یک ساختار گرافیکی منسجم برای این برنامه طراحی کرده‌ایم که بخش‌های مختلف آن را یکپارچه کرده است. در گام بعدی، بخش نمایشی را برای این برنامه تدارک دیده‌ایم که محمل خوبی برای طرح موضوعات است و 11 آیتم دیگر بجز نمایش هم در برنامه تدارک دیدیم که نون‌جوونی تنوع و طراوت لازم را برای جلب نظر جوانان داشته باشد.

ترکیبی مستند نمایشی

براساس توضیحات تهیه‌کننده نون‌جوونی، در این برنامه حدود 70 نفر همکاری دارند که همه آنها جوان هستند؛ جز اعضای اتاق فکر برنامه که کمی پخته‌تر و باتجربه‌تر از دیگران هستند. نتیجه همکاری این افراد، برنامه‌ای از کار درآمده که از نگاه حسینی هم در زمره برنامه‌های ترکیبی قرار می‌گیرد، هم مستند است و هم بخش‌های نمایشی دارد و البته به هیچ برنامه دیگری در تلویزیون شباهت ندارد.

این تهیه‌کننده درباره بخش‌های متنوع نون‌جوونی توضیح می‌دهد: بخش نمایشی در یک سالن تئاتر تصویربرداری می‌شود که 12 دکور متفاوت از جمله دکور خانه، بیمارستان و عطاری در آن ساخته شده و براساس متن، ممکن است دکور یا حتی لوازم صحنه‌ها تغییر کند. بخش مستند به ایرانگردی اختصاص دارد و حاصل سفر یک گروه جوان به سراسر ایران است. آنها سوار بر دوچرخه به اقلیم‌های مختلف ایران سفر می‌کنند و با اقوام ایرانی آشنا می‌شوند.

وی اضافه می‌کند: بخش سایکو درام، با حضور جوانان در خانه‌های فرهنگ، فرهنگسراها و بوستان‌های سراسر ایران تصویربرداری می‌شود و ماجرایش از این قرار است که یک موقعیت خاص طرح می‌شود و جوانان در این موقعیت قرار می‌گیرند و آن را بازی می‌کنند. در بخش دیگری از برنامه هم برخی انتقادها در قالب کمیک استریپ مطرح می‌شود.

به زبان خوش

برنامه نون‌جوونی، زبان کمدی را انتخاب کرده و بخصوص در نمایش‌هایش از این زبان برای نقد مسائل جوانان و جامعه بهره می‌گیرد. موضوعاتی چون عشق، مسئولیت‌پذیری، آرمانگرایی، ازدواج و مدرک‌گرایی از جمله مباحث این برنامه است.

عبدالحمید گودرزی که بخش‌های نمایشی این برنامه را کارگردانی می‌کند، درباره ایجاد طراوت و تازگی در بخش‌های نمایشی برنامه‌ توضیح می‌دهد: مسائل جوانان تازگی و جذابیتی ندارد و بارها به آنها پرداخته شده است. به همین دلیل ما سعی کرده‌ایم در این برنامه از شوخی‌های مناسب و به روز استفاده کنیم، مسائل را به زبانی طرح کنیم که برای جوانان امروز ملموس و آشناست و به ترکیبی رسیده‌ایم که فکر می‌کنم مورد توجه قرار بگیرد.

به گفته گودرزی، همه بازیگران این مجموعه در تئاتر تحصیلکرده و مجرب هستند و بخصوص در تئاتر کمدی و آثار مربوط به نوجوانان، سابقه‌ای قابل دفاع دارند. وی گروه نویسندگان را نمایشنامه‌نویس‌های باسابقه‌ای معرفی می‌کند که کارشان را بلدند و از جامعه و جوانان الهام می‌گیرند.

این کارگردان معتقد است: ما همه تمهیدات را به‌کار بسته‌ایم که بخش‌های نمایشی جذاب و موثر از کار در بیاید، اما قطعا زمانی بهتر و موفق‌تر عمل خواهیم کرد که اولین بازخوردها را از مخاطب بگیریم؛ آن وقت است که کارمان جا می‌افتد و به نتیجه مطلوب دست پیدا می‌کنیم.

تدبیر مدیران و تلاش برنامه‌سازان

ناصر کریمان، مدیر گروه اجتماعی شبکه سه «نون‌جوونی» را برنامه‌ای در راستای مسئولیت و ماموریت این شبکه توصیف می‌کند که بر اساس برنامه مطالعاتی چند ماهه طراحی شده است. وی درباره این برنامه می‌گوید: برای بررسی و تحلیل موضوعات و مسائل جوانان به ژ‌انر و ساختاری جدید فکر کرده‌ایم و گروه تولید تلاش کرده آسیب‌ها و مسائل جوانان به شیوه‌ای طرح شود که بیشترین تاثیرگذاری را بر مخاطب داشته باشد.

به گفته مدیر گروه اجتماعی شبکه سه، ساختار و قالب مناسب می‌تواند نقش موثری در جذابیت و تاثیرگذاری برنامه‌های تلویزیون داشته باشد همچنان که سال‌ها پیش برنامه «نیمرخ» به همین دلیل مورد توجه نوجوانان زیادی قرار گرفت. کریمان برنامه‌های موفق مانند نیمرخ را محصول تدبیر مدیران رسانه و تلاش و دقت برنامه‌سازان می‌داند و تاکید می‌کند: ما نیز تلاش کرده‌ایم از این هر دو مولفه در نون‌جوونی بهره بگیریم و برنامه‌ای ارائه کنیم که بر مخاطب تاثیر بگذارد.

آذر مهاجر

رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها