به احترام زمین

به احترام زمین، زبان اعضای سازمان‌های مردم‌نهاد (سَمَن) عاشق طبیعت این سرزمین پهناور است تا از تلاش‌هایشان درباره حفظ محیط زیست بگویند.
کد خبر: ۱۰۵۳۱۷۱
به احترام زمین

آبیاری نهال‌ها در لرستان

انجمن سبزاندیشان لرستان فعالیت زیست محیطی هفته گذشته خود را به آبیاری تمام نهال‌های سایت آزاد صخره نوردی اختصاص داد که البته این مهم با همکاری سازمان آتش‌نشانی خرم‌آباد صورت گرفت. اعضای این انجمن زباله‌های مربوط به جشنواره خیریه غذا را نیز جمع‌آوری و پاکسازی کردند.

جمع‌آوری زباله‌های اطراف آبشار در تالش

سبز اندیشان طبیعت تالش در استان گیلان نیز با شعار «همراه با طبیعت، همگام با سلامتی» با طبیعت گردی مسئولانه خود، در مسیر آبشار لوشکی، زباله‌های رها شده را جمع‌آوری کرده و زیبایی دوباره را به این طبیعت بکر بازگرداندند.

یک پیاده‌روی بزرگ خانوادگی و مسابقات قایقرانی بانوان نیز در رشت و به مناسبت پاسداشت روز جهانی بدون پلاستیک و با همراهی انجمن‌های گیلان پاک، سرزمین ایده‌آل ما و انجمن اوتیسم برگزار شد. بچه‌های لاهیجانی هم علاوه بر توزیع کیسه‌های پارچه‌ای به مناسبت روز جهانی بدون پلاستیک، به پاکسازی طبیعت از ته‌سیگارهای ریخته شده روی زمین پرداختند که این فعالیت‌ها با همت انجمن رفتگران طبیعت استان گیلان انجام شد.

تلاش برای کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی

آخر هفته گذشته مصادف بود با روز جهانی بدون کیسه‌های پلاستیکی که اعضای انجمن‌های مردم نهاد در سراسر ایران تلاش کردند با اجرای برنامه‌های گوناگون، ضمن گرامیداشت این روز، گامی برای کاهش مصرف پلاستیک و آموزش همگانی در این خصوص بردارند.

به طور مثال در استان مرکزی، اعضای موسسه محافظان طبیعت اراک، یک کارگاه نقاشی برپا و شرایطی فراهم کردند تا کودکان در کانون پرورش فکری، کیسه‌های پارچه‌ای با موضوع طبیعت و محیط زیست درست کنند. البته اعضای انجمن مهربخش سبز در بجنورد در محل خانه فرهنگ این شهر کیسه‌های پارچه‌ای توزیع کردند. در شیراز هم موسسه حامیان طبیعت پاک (نارون) با همکاری کودکان و در جهت فرهنگ‌سازی استفاده کمتر از کیسه پلاستیکی، کیسه‌های پارچه‌ای به رهگذران هدیه داد. نهاد مردمی دوستداران سیاهکل در شهر سیاهکل گیلان هم کیسه‌های پارچه‌ای بین مسافران توزیع کردند. دو کارگاه آموزشی هم در اداره بهزیستی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به همراه توزیع کیسه‌های پارچه‌ای توسط کانون فعالان محیط زیست یالمند لنگرود انجام شد. بچه‌های انجمن سمن سرزمین بادغوث سبزوار هم در کتابفروشی‌ها، سوپرمارکت‌ها و نانوایی‌ها به توزیع کیسه‌های پارچه‌ای مبادرت کردند. و در نهایت این‌که تشکل نهضت سبز زاگرس یاسوج در استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در پارک چشمه نباتی جشنواره‌ای با استفاده از مواد بازیافتی و دورریختنی برپا کرد.

کاشت بذر درختان «کم‌آب‌بر» در فارس

بچه‌های استان فارس هم بیکار نبودند و گروه عاشقان طبیعت شهرستان سروستان این استان، کاشت بذر بادام کوهی و کنار را که درختانی کم‌آب و سازگار با طبیعت هستند و آبیاری بذرها و جوانه‌های رشد کرده را در دستور کار داشتند.

توزیع سبدهای گیاهی در کنگان بوشهر

بچه‌های کنگانی نه فقط به آموزش چهره به چهره در خصوص مضرات استفاده از پلاستیک در شهرستان کنگان استان بوشهر پرداختند، بلکه به توزیع سبدهای خرید از جنس الیاف گیاهی به مناسبت روز بدون پلاستیک با همکاری شرکت مخازن سبز عسلویه مبادرت کردند که البته این اقدام توسط انجمن نبض زمین انجام شد.

پیاده‌روی برای صیانت از آب

در تبریز یک همایش پیاده روی جالب برگزار شد که با آموزش و اطلاع‌رسانی همراه بود؛ آن هم اطلاع‌رسانی درخصوص مصرف صحیح آب و صیانت از آب به عنوان یک وظیفه همگانی که استقبال شهروندان تبریزی را به دنبال داشت. این اقدام با همت انجمن رفتگران آذربایجان انجام شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها