در کنار برگزاری بزرگ‌ترین نمایشگاه‌های شاخص خودرو در شهرهایی نظیر پاریس، دیترویت و فرانکفورت، جشنواره‌هایی هم برگزاری می‌شود که اگرچه ساختار و فضای آزادتر و تاحدودی غیررسمی دارند، بسیاری از بزرگ‌ترین خودروسازان دنیا چنین آوردگاه‌هایی را برای معرفی هر چه بهتر محصولاتشان انتخاب می‌کنند. یکی از شناخته‌شده‌ترین آنها جشنواره سرعت گود وود (Goodwood) است. در این جشنواره هیچ چیز به اندازه سرعت مورد توجه قرار نمی‌گیرد و جالب این که هواپیماها هم مجالی برای خودنمایی دارند.
کد خبر: ۱۰۴۹۲۲۴

از سال 1372/ 1993 به این سو، جشنواره سرعت گود وود به عنوان یک گردهمایی سالانه روی تپه‌ای واقع در ساسکس غربی انگلیس برگزار شده است. برگزارکنندگان برای این که تداخلی بین این جشنواره و فصل رقابت‌های فرمول یک ایجاد نشود، آن را در تیرماه هر سال (اواخر ژوئن یا اوایل جولای) برگزار می‌کنند. در این جشنواره که طی سه روز برگزار می‌شود، ده‌ها هزار نفر از سراسر انگلیس، اروپا و جهان خود را به این منطقه می‌رسانند تا شاهد تازه‌ترین نوآوری‌ها در عرصه خودروها و موتورسیکلت‌های سرعتی باشند. در سال 1382/ 2003 رکورد 158 هزار بازدیدکننده به ثبت رسید که البته آن زمان سیستم تهیه بلیت راه‌اندازی نشده بود، اما حالا با وضع قوانین و مقررات خاص برای ورود به محدوده جشنواره تا 150هزار نفر از این گردهمایی جذاب دیدن می‌کنند.

مهم‌ترین بخش این جشنواره مربوط به رقابت زمانی خودروها و موتورسیکلت‌ها برای رساندن خود به خط پایان مسیری با شیب 9/4درصدی است که بهترین رکورد ثبت شده به سال 1378/ 1999 مربوط می‌شود. در آن سال نیک هیدفلد آلمانی رکورد قابل توجه 6/41 ثانیه را به نام خود ثبت کرد.

جشنواره امسال گود وود یکی از پرسر و صداترین آنها به شمار می‌آمد که همین چند روز پیش به کار خود پایان داد. مضمون جشنواره امسال «اوج عملکرد ـ تغییردهندگان بازی دنیای سرعت» بود که تمام اهداف برگزار کنندگان آوردگاه امسال را بخوبی و در یک عبارت نشان می‌داد. در وبگاه این جشنواره و در توصیف برنامه‌های امسال چنین آمده است: امسال سامانه‌های موتوری را نمایش می‌دهیم که آنقدر سریع، قدرتمند، گرانقیمت و پیچیده هستند که باید قوانین را متناسب با آنها تغییر داد.

به طور کلی جشنواره سرعت گود وود با هدف پررنگ‌کردن دستاوردهایی است که در گذشته و حال بر جای مانده، اما بسیاری از کارشناسان صنعت خودروسازی اعتقاد دارند این آوردگاه مجالی استثنایی برای رونمایی از تلاش‌هایی است که آینده دنیای سرعت را دستخوش تغییر و دگرگونی خواهد کرد.

منبع: The Telegraph

مترجم: مهدی پیرگزی

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها