تخریب ریه‌ها و مجاری هوایی، از جمله بارزترین مضرات اعتیاد به سیگار است که البته گفته می‌شود، قسمت‌هایی از این آسیب به شرط ترک زودهنگام سیگار قابل بهبود خواهد بود. پوشش ریه به محض استنشاق مواد شیمیایی موجود در دود سیگار دچار تحریک و التهاب می‌شود و چند ساعت بعد به کاهش حرکات زَنِشی مژک‌های پوشاننده‌ سطح داخلی ریه‌ها می‌انجامد. به بیان دیگر، مژک‌های ریه در پی کشیدن سیگار به‌طور موقت توانایی خود را در پاکسازی مجاری هوایی از دست می‌دهند. تغییر دیگری که در ریه‌های افراد سیگاری بروز می‌کند، افزایش غلظت و تولید ماده مخاطی است. از آنجا که مژک‌های ریه به‌علت استنشاق دود سیگار قادر به بیرون راندن مخاط ترشحی از ریه‌ها نیستند، ماده مخاطی در مجاری هوایی انباشته و موجب سرفه می‌شود. تجمع مخاط در مجاری هوایی، احتمال عفونت‌ ریه از قبیل برونشیت مزمن را افزایش می‌دهد.
کد خبر: ۱۰۴۸۳۹۱

گفته می‌شود، با ترک سیگار برخی تغییرات التهابی کوتاه‌مدت قابل برگشت خواهد بود، به این معنی که با ترک سیگار از مقدار مخاط تولیدی سلول‌های ریه کاسته می‌شود و رویش مژک‌های جدید از تجمع ترشحات مخاطی جلوگیری می‌کند. چند روز تا چند هفته پس از ترک سیگار، فرد بوضوح متوجه خواهد شد که مثلا حین ورزش برخلاف گذشته از نفس نمی‌افتد، چرا که سطح منواکسیدکربن خون به‌دنبال ترک سیگار به حد طبیعی برمی‌گردد. دود سیگار حاوی منواکسید کربن است، گازی که با ملحق شدن به گلبول‌های قرمز خون مانع اکسیژن‌رسانی کافی به اندام‌ها می‌شود و علت عمده نفس‌نفس زدن سیگاری‌هاست. علت دیگری که تنفس سیگاری‌ها را درصورت ترک سیگار بهبود می‌بخشد، کاهش التهابات مجاری هوایی است. کاهش تورم موجب می‌شود، حجم هوای بیشتری در مجاری هوایی به گردش دربیاید. همچنین بسیاری از سیگاری‌ها در هفته‌های آغازین ترک،‌ دچار سرفه‌ مکرر می‌شوند که نشان می‌دهد، مژک‌های ریه مجددا فعال شده‌اند و می‌توانند ریه‌ها را از تجمعات مخاطی اضافی پاکسازی کنند. ضمنا به یاد داشته باشید، خطر ابتلا به سرطان ریه در افراد سیگاری کاملا از بین نمی‌رود، اما میزان این خطر با ترک سیگار کاهش می‌یابد.

برخی آسیب‌ها که به موجب کشیدن سیگار به سلول‌ها و بافت ریه تحمیل می‌شوند،‌ با ترک زودهنگام سیگار تا حدودی قابل جبران خواهد بود، اما برخی آسیب‌ها به‌علت مواجهه‌ درازمدت ریه‌ها با دود سیگار هرگز قابل جبران نیست. ریه‌های افرادی که سال‌های طولانی به مقدار زیاد سیگار می‌کشیده‌اند، حتی پس از ترک سیگار از قابلیت ارتجاعی سابق برخوردار نخواهد شد. این قبیل افراد همچنین در معرض ابتلا به آمفیزم قرار دارند که نوعی بیماری مزمن انسدادی ریه است. در این بیماری، کیسه‌های هوایی ریه‌ها یعنی محل تبادل اکسیژن و دی‌اکسید‌کربن آسیب جدی می‌بیند. چنانچه آسیب وارد شده به ریه‌‌ها تا این حد پیشرفت کرده باشد، دیواره‌های مجاری هوایی نیز کارکرد طبیعی خود را از دست خواهد داد و در نتیجه فرد حتی پس از ترک سیگار،‌ درگیر مشکلات تنفسی خواهد بود. این قبیل آسیب‌های ریه دائمی و غیرقابل بهبود هستند، پس چه بهتر که از همین امروز در کشیدن سیگار بعدی تجدید نظر کنید!

منبع: livescience.com

مترجم: صدف دژآلود

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها