حداقل در عرصه قلم و فرهنگ، امثال ما از همان ابتدای انقلاب آتش به اختیار کار کردیم. علتش این بود که احساس نمی‌کردیم طرح جامعی برای فرهنگ توسط دولتمردان طراحی شده باشد. مثلا به هیچ عنوان نمی‌دیدیم که وظایف هر نهادی فرضا برای پنج سال آینده ترسیم شده باشد. حتی نمی‌دانستیم مثلا در ادبیات کودک چه زمینه‌هایی برای فعالیت وجود دارد و چه خلأهایی هست که در آن زمینه فعالیت کنیم.
کد خبر: ۱۰۴۷۰۷۴
آتش به اختیار یعنی جهاد عالمانه

فکر می‌کنم فرمایشات مقام معظم رهبری و تعبیر ایشان از آتش به اختیار به نوعی یاس مطلق ایشان است از مسئولانی که وظیفه‌شان مهندسی فرهنگی کشور است. وقتی ایشان دیدند بعد از آن همه تلاش، نهادهایی مثل شورای عالی انقلاب فرهنگی، کمیسیون فرهنگی مجلس، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی و ... بعد از نزدیک به 39 سال هنوز به یک جمع‌بندی درستی نرسیده‌اند، ایشان به این نتیجه رسیدند افراد خودشان بنابر تشخیص خودشان عمل کنند.

البته این را هم اضافه کنم در چنین شرایطی این‌که افواه می‌گویند عجیب است با وجود همه مشکلات اینقدر مملکت سرپا مانده، این تعبیر درست است. همان عده‌ای که مومنانه بنابر تشخیص خودشان عمل کردند باعث سرپا ماندن کشور شده‌اند. چون دولت‌ها اغلب در هر دوره هشت ساله 180 درجه سیاست‌ها را تغییر می‌دهند و اگر کشور بخواهد اینقدر پایین و بالا شود، فاجعه رخ می‌دهد، در اینجاست که نیروهای مومن خودشان باید عمل کنند. امروز هم هیچ جهادی بالاتر از کار عالمانه نیست. همه حرف‌ها یک طرف، ولی کار خالصانه و عالمانه یک طرف دیگر؛ امروز کشور بیش از هر چیزی به کار عالمانه نیاز دارد.

محمدرضا سرشار

نویسنده و رئیس انجمن قلم ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها