تصویر بدنی بر بسیاری از اختلالات روانی تأثیر می‌گذارد و بر ابعاد مهم زندگی فرد نفوذ می‌کند. عملکرد و رضایت جنسی، یکی از مواردی است که تحت تأثیر تصویر بدنی قرار می‌گیرد.
کد خبر: ۱۰۴۶۸۶۳
تصویر بدنی بر رابطه زناشویی شما اثر می‌گذارد

براساس تحقیقات متعدد مشخص شده است، تصویری که هریک از زوجین از خود دارند، در بهبود عملکرد یا نارضایتی جنسی نقش بسزایی دارد. این رابطه در زنان نیرومند‌تر از مردان است و زنان بیش از مردان نگران وضعیت ظاهری و جسمی خود هستند، اگر چه علت اصلی آن را باید در ابعاد پیچیده تاریخی، فرهنگی، اجتماعی، روان‌شناختی و زیستی جست‌وجو کرد، اما هرگز نمی‌توان نسبت به مولفه‌های به روز شده بدن ایده‌آل بی‌توجه ماند.

امروزه بسیاری از افراد به واسطه تماشای تصاویر مانکن‌ها و سوپر ستاره‌های سینما، به برداشت‌های ذهنی ایده‌آلی از تصویر بدن خود یا جنس مخالف دست یافته‌اند، بدن‌های ایده‌آلی که کمتر کسی را می‌توان در آن چارچوب رتبه‌بندی کرد.

ایده‌آل‌گرایی جسمی، باعث پرورش و تقویت تصویر بدنی منفی شده است. بسیاری از همسران نه‌تنها تصویر بدنی خود را قبول ندارند، بلکه نسبت به آن احساس حقارت می‌کنند. البته گاهی این وضعیت، صورتی معکوس دارد به این معنا که فرد حقارت بدنی خویش را پنهان و آن را با سرزنش و انتقاد مدام از بدن همسر جبران می‌کند و این خود عامل مهمی است که باعث می‌شود، همسران رضایت کمتری از روابط زناشویی خود داشته باشند.

زناشویی با همسری که در جست‌و‌جوی تصویر ایده‌آلی است یا مدام در حال بررسی اندام و وزن است، دردناک‌ترین تجربه‌ای است که هر فرد می‌تواند در زندگی مشترک خویش آن را تجربه کند. وقتی رابطه همسران حول وزن و ظاهرشان باشد، مطمئناً دیدگاه پذیرنده‌ای نسبت به یکدیگر نخواهند داشت و وقتی تصویر بدنی ضعیف باشد، حس تنهایی و ترس از صمیمیت افزایش می‌یابد. روان‌شناسان این وضعیت را حالت هشدار و زنگ خطری می‌دانند که هر لحظه ممکن است ادامه یک رابطه زناشویی را با آسیب جدی مواجه کند.

به تصورهای اشتباه همسرتان خاتمه دهید

فقط به خاطر این که موهایتان خوش حالت نیست یا وزنتان ایده‌آل نیست، نمی‌توانید زیبایی خدادادی را نادیده بگیرید؛ مطمئنا کاملا خوب یا کاملا بد نیستید، برای خودتان همان‌طور که هستید ارزش قائل شوید.

از سوی دیگر، بهتر است ذهن‌خوانی را کنار بگذارید و کمتر راجع به تصور درست یا اشتباه همسرتان در مورد مطلوب بودن وضعیت بدن و چهره‌تان بیندیشید. اگر با همسرتان صمیمی و نزدیک باشید، می‌توانید تمرکز حواس او را به زیبایی اندیشه، رفتار و کلامتان
متمرکز کنید.

واقعیت شکل بدن خود را بپذیرید

روان‌شناسان معتقدند، تصویر بدنی مثبت و رویکرد فکری سالم برای سلامت و خوشبختی هر زوجی ضروری است و تنها زوجی تصویر بدنی سالم و مثبت دارند که از واقعیت سایز و شکل بدن خود و همسرشان مطلع باشند و با آن احساس راحتی کنند. نارضایتی از شکل و سایز بدن بر احساس فرد از خویشتن تاثیرگذار است. وقتی فردی تصویر بدنی منفی داشته باشد، نه تنها نگرش او نسبت به سایز و شکل بدنش واقعی نخواهد بود، بلکه به خاطرهمین تصویر بدنی منفی ممکن است دچار مشکلات احساسی عدیده شود؛ کاهش اعتماد به نفس، استرس، افسردگی و اختلالات غذایی از مهم‌ترین این مشکلات است.

همسرتان را مغلوب عزت نفستان کنید

برای عوض کردن تصویر بدنتان باید طریقه تفکرتان را در باره بدنتان عوض کنید. سعی کنید آنچه را که در آیینه می‌بینید، دوست داشته باشید و این دوست داشتن را به همسرتان تلقین کنید؛ وقتی رضایت کامل از خود داشته باشید همسرتان نیز مغلوب عزت نفس و پذیرش شما از خودتان خواهد شد، اما اگر تظاهر به دوست داشتن خود کنید، مطمئن باشید همسرتان بیش از شما متوجه این دروغ بزرگ می‌شود.

تا دیر نشده، به پا خیزید

اگر تصویر بدنی منفی از خود دارید یا همسرتان تصویر بدنی درستی از شما ندارد، توصیه می‌کنیم از کنار این مهم، بی‌تفاوت نگذرید و برای اصلاح و ترمیم آن سریع‌تر وارد عمل شوید؛ زوج درمانگران معتقدند تقویت خودپنداره و تصویر بدنی مثبت و تغییر الگوهای تحمیلی فرهنگی ـ اجتماعی درباره اهمیت زیبایی، نه‌تنها عملکرد جنسی و رضایت از آن را بهبود می‌بخشد، بلکه باعث افزایش صمیمیت و عشق زوجین می‌شود.

برای داشتن تصویر بدنی مثبت، باید تغییر را از خودتان شروع کنید. تغییر می‌کنید چون خودتان می‌خواهید، نه این که همسرتان شما را مجبور کرده یا برای از فرار از سرزنش و بهانه‌گیری او به فکر زیبایی و پیکرتراشی افتاده باشید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها