آیا دندان‌هایی که رنگ متمایل به زرد دارند، طبیعی‌اند؟
کد خبر: ۱۰۴۵۳۱۰

اگر کمی دندان زرد است طبیعی است، چون عاج دندان کاملا سفید نیست. ما دندان کاملا سفید نداریم.

آیا مصرف داروها باعث تغییر رنگ دندان می‌شود؟

بله. استفاده از برخی داروها در سنین کمتر از 8 ـ 6 سالگی اثرات سوئی بر ساختمان و رنگ دندان دارد؛ مثلا مصرف تتراسایکلین باعث تغییر رنگ دندان می‌شود. بنابراین مصرف خود سرانه دارو ممنوع است.

آیا قطره آهن باعث تغییر رنگ دندان می‌شود؟

اگر پس از مصرف قطره آهن، دهان و دندان‌ها پاک نشود یا بعد از مصرف، آب میل نشود، قطره آهن موجب تغییر رنگ دندان می‌شود و زمینه پوسیدگی دندان را فراهم می‌کند. نحوه استفاده از آن باید طوری باشد که روی دندان چکیده نشود و در انتهای حلق ریخته شود. بعد از آن به کودک آب داده شود. اگر کودک مسواک بزند، تغییر رنگ به صفر می‌رسد.

آیا می‌توان برای زرد رنگ شدن دندان در سن بالا کاری کرد؟

گذر زمان مقداری تغییر رنگ دندان ایجاد می‌کند که علتش سایش مینای دندان و حذف و نازک شدن مینای دندان است. اگر زیاد نیست با رعایت بهداشت تغییر رنگ بهتر می‌شود، اما اگر شدید است می‌توانید به دندانپزشک مراجعه کنید.

برای تغییر رنگ دندان و تیره شدن آن که از درمان ریشه (روت کانال) ناشی می‌شود چه اقدامی موثر است؟

این تغییر رنگ یا به علت موادی است که پزشک استفاده می‌کند و گاه به علت خونریزی داخلی است که حین کار دندانپزشکی اتفاق می‌افتد. اگر تغییر رنگ شدید است، می‌توان از روکش کمک گرفت. همچنین اگرپراکسید هیدروژن داخل حفره دندان بگذارند، اکسیژن آزاد می‌شود و تغییر رنگ دندان را منتفی می‌کند یا آن را قابل تحمل می‌سازد.

علل تغییر رنگ دندان چیست؟

از علل داخلی می‌توان به مصرف برخی داروها مثل تتراسایکلین اشاره کرد. درمان ریشه که خونریزی داخلی ایجاد می‌کند و نیز ترکیبات نقره که با آن دندان‌ها پر می‌شود نیز باعث تغییر رنگ دندان‌ها می‌شود. از علل خارجی می‌توان به مصرف مواد غذایی اشاره کرد، ‌بخصوص چای پررنگ و قهوه موجب تغییر رنگ دندان می‌شود. سیگار کشیدن، استفاده از بعضی دهانشویه‌ها مثل کلر هگزیدین که خیلی وقت‌ها به آن نیاز نیست و قطره آهن نیز می‌تواند موجب تغییر رنگ دندان شود.

آیا پر کردن دندان آسیاب در کودکان لازم است؟

بله در 7 تا 11 سالگی دندان آسیاب شیری باید پر شود (البته اگر لازم شود). اگر این کار انجام نشود، احتمال عفونت وجود دارد و دندان دائمی زیرین هم دچار مشکل می‌شود. پرکردن دندان شیری، روی رشد دندان دائمی زیری اثر منفی ندارد.

آیا می‌توان همیشه از خمیر دندان سفیدکننده استفاده کرد؟

خیر، همیشه نه، اما به طور محدود در یک دوره مثلا هفته‌ای دوسه بارمی توان از آن استفاده کرد.این خمیر دندان‌ها مواد شیمیایی و مواد ساینده بیشتری دارد و باعث سایش دندان‌ها می‌شود.

به چه تغییر رنگ‌هایی باید توجه کرد؟

تغییر رنگ خاکستری ـ قهوه‌ای دندان معمولا نشانه شروع پوسیدگی از داخل است. در کودکان ضربه دندان‌های جلویی، باعث مرگ دندان و تغییر رنگ دندان می‌شود. این تغییر رنگ‌ها نیاز به پیگیری دارد و در بسیاری مواقع باید درمان ریشه انجام شود.

آیا جرمگیری برای دندان‌ها مفید است؟

بله، اگر جرمگیری لازم باشد، باید حتما انجام شود. البته جرمگیری باید توسط افراد آموزش‌دیده انجام شود.

آیا استفاده از پودرهای سفیدکننده را توصیه می‌کنید؟

خیر. حتی آنها که در داروخانه‌ها به فروش می‌رسند.

دکتر علی یزدانی - متخصص سلامت دندان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها