گزارش «صبح نو» از تلاش گروه «راه کربلا» برای تامین هزار سبد کالای نیازمندان

دریای مهربانی با «قطره قطره»های جهادی

در روزهای ماه مبارک رمضان، طرح سبد مهربانی برای اهدای میوه رایگان به نیازمندان با استقبال بسیار گسترده ای رو به رو شده است.
کد خبر: ۱۰۴۱۹۳۵
یک سبد مهربانی/ می‌توانی اهدا کن، نیاز داری بردار! + عکس

به گزارش جام جم آنلاین و به نقل از مهر، در سال های اخیر شاهد اقدامات نیکوکارانه هدفمند بسیاری بوده ایم که به منظور حمایت از اقشار کم درآمد و محروم جامعه در قالب حرکتی مردمی و البته معمولا با همراهی دستگاه های دولتی ایجاد شده است. یک نمونه اینگونه اقدامات، دیوار مهربانی بود که البته انتقاداتی نیز به شیوه اجرا و نحوه ادامه آن ها وارد است.

یکی از این طرح ها که حدود یکسال از اجرای آن می گذرد، موضوع اهدای میوه به نیازمندان یا سبد مهربانی است که در بازارهای میوه و تره بار اجرا می شود.

علی عفتی معاون بهره برداری سازمان میادین میوه و تره بار با اشاره به شکل گیری این طرح گفت: واقعیت این است که غرفه دارها پیش از شروع این طرح کمک می کردند و پلاستیک هایی را برای کمک به افراد نیازمند کنار غرفه ها می گذاشتند که در ساعات پایانی شب به نیازمندان سپرده می شد.

وی افزود: پس از مدتی ما به این شیوه، شکل دادیم و در همه بازارها غرفه هایی را مستقر کردیم که علاوه بر غرفه داران، همه مردم بتوانند کمک کنند.

عفتی با اشاره به میزان کمک مردمی به این طرح گفت: به طور میانگین می توان گفت که در طول یک سال، معادل حدود ۳ تا ۴ میلیارد تومان در این طرح به نیازمندان کمک شده است.

حرکتی نمادین

با اجرای سبد مهربانی غرفه داران و شهروندان می توانند میوه و تره بار و سبزیجات اضافه خود را درون سبد بگذارند و افراد نیازمند از آنها استفاده کنند.این طرح بر اساس شعار «اگر نیاز نداری بگذار و اگر نیاز داری بردار» اجرا می شود و البته فقط منحصر به میوه و سبزیجات نیست و برخی از شهروندان درون این سبدها مرغ و گوشت هم می گذارند.

عبدالحسین رحیمی مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره بار اشاره به سبد مهربانی می گوید: محرومیت، واقعیت اجتماعی است و سبد مهربانی بهانه ای است که نشان دهد در این دنیای پرمشغله هنوز هم انسانیت و محبت فراموش نشده است.

وی ادامه می دهد: این حرکت خود جوش با مشارکت شهروندان خیّر و نیکوکار و با محوریت حفظ کرامت انسانی است و هرچند نتواند گره زیادی از مشکلات را باز کند، تلنگری است که هر کس هرچه برایش مقدور است به شهروندان نیازمند کمک کند.

طراحی و قراردادن این سبدهای مهربانی این فرصت را برای ابراز و بیان مهربانی ها به ویژه در ماه مبارک رمضان به‌وجود می آورد و شاید به همین دلیل است که استقبال شهروندان از این طرح زیبا هر روز بیشتر می شود. سبدهای مهربانی در روز دو یا حتی سه بار شارژ می شود و افراد نیازمند به راحتی محصولات مورد نیاز خود را صبح و عصر از سبدها برمی دارند.

سبد مهربانی ویژه کودکان کار در ۱۰۸ میدان

رحیمی در ادامه با اشاره به اقدامات مشابه سبد مهربانی می گوید: در حال حاضر علاوه بر سبد مهربانی طرح میوه رایگان ویژه کودکان نیز در ۱۰۸ میدان و بازار در حال اجرا است و استقبال مردم و حضور داوطلبانه شهروندان از طرح مذکور بسیار خوب و مناسب بوده است.

وی می افزاید: اجرای سبد مهربانی در ۱۶۰ میدان و بازار و طرح سبد مهربانی ویژه کوکان کار با استقبال چشمگیری از سوی مردم همراه بوده، به طور مثال در یک روز شاهد بودیم که بیش از ۲۸۰۰ کیلو میوه و۳۳۰۰ کیلو فرنگی جات توسط مردم در این سبد ها قرارداده شده است.

مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره بار در ادامه می گوید: از شروع طرح پیگیری لازم جهت اجرای هر چه بهتر سبد مهربانی در میادین و بازارها در دستور کار قرار گرفت و کلیه میادین اصلی ملزم به اجرای طرح شدند؛ اجرای طرح در بازارهای بزرگ و پر کشش ضروری شد و همچنین بازارهای مناطق جنوبی و محروم و حاشیه ای در اولویت قرار گرفت.

وی با اشاره به جانمایی سبد مهربانی بویژه در ماه مبارک رمضان می افزاید: جانمایی مناسب، تبلیغات و فرهنگ سازی و اطلاع رسانی موثر و تدوین شعار واحد بهمراه پیام های ارزشی و تاثیر گذار از یکسو و قرار گرفتن محصولات با کیفیت از سوی دیگر باعث شده این طرح مورد توجه جدی قرار گیرد و بر استقبال آن افزوده شود.

این روزها در ۱۶۰ بازار میوه و تره بار می توانید سبدهای مهربانی را مشاهده کنید که توسط شهروندان پر می شوند و عاملی شده اند تا میوه و سبزیجات به سبد غذایی خانواده های محروم نیز اضافه شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها