درخواست کاهش تعرفه برق تمام استان‌های گرمسیر

هیات دولت در حالی چهارشنبه هفته گذشته طی اقدامی خوب، با زودتر اعمال‌شدن تعرفه برق تابستانی در شهرهای مختلف استان سیستان و بلوچستان و کاهش بهای برق به واسطه آن، موافقت کرد که دیگر استان‌های گرمسیر چون خوزستان، بوشهر، یزد و کرمان نیز با وجود گرمای شدید در اغلب ماه‌های سال و تعرفه بالای برق در این ایام درخواست برخورداری از چنین تسهیلاتی را دارند.
کد خبر: ۱۰۴۱۰۲۵
درخواست کاهش تعرفه برق تمام استان‌های گرمسیر

به گزارش جام‌جم، گرمای بی‌سابقه دمای هوا در شهرهای جنوبی استان سیستان و بلوچستان که در برخی روزها به حدود 60 درجه هم رسید و علاوه بر پیامدهای گرمازدگی در ماه مبارک رمضان، مشکلات زیادی از جمله قطع برق و آب و تعرفه بالا و کمرشکن برق را برای شهروندان نجیب این استان به همراه داشت، دولت را بر آن داشت تا با درخواست مردم و مسئولان این استان مبنی بر افزایش زمان اعمال کاهش تعرفه برق در ماه‌های گرم سال موافقت کند تا بلکه بخشی از مشکلات مردم این خطه در فصول گرم برطرف شود. بر این اساس چهارشنبه گذشته (17 خرداد) جلسه هیات دولت به ریاست حسن روحانی، رئیس‌جمهور ‏برگزار شد و هیات دولت پس از ارائه گزارشی از بررسی وضعیت مناطق مختلف استان سیستان و بلوچستان در گرمای بی‌سابقه هفته‌های گذشته، با کاهش تعرفه برق در شهرهای مختلف استان از یک ماه تا 9 ماه به تناسب درجه گرمسیری آنها موافقت کرد.

بقیه را نیز دریابید

کاهش تعرفه برق در ماه‌های گرم سال در استان محروم سیستان و بلوچستان گرچه اقدامی بجا و شایسته بود، اما نکته تامل‌برانگیز اینجاست که چرا هیات وزیران نگاه جامعی به این موضوع نداشت و در جلسه خود برای چند استان جنوبی و مرکزی دیگری که بشدت از مساله گرمای شدید هوا در اکثر ماه‌های سال و تعرفه بالای برق در این ماه‌ها، رنج می‌برند، چاره‌اندیشی نکرد و مصوبه خود را به تمام این استان‌ها تعمیم نداد، حال آن‌که مردم و مسئولان این استان‌ها نیز مدت زیادی است که درخواستی در این زمینه به دولت ارائه داده‌اند.

درواقع چند استان سیستان و بلوچستان، خوزستان، بوشهر، هرمزگان، یزد و کرمان ازجمله مناطق گرمسیر در کشور هستند که مردمان آنها فقط چند ماه از سال را با آب و هوای معتدل سپری می‌کنند و بقیه ایام، گاه تا 9 ماه را از گرمای شدید و نفسگیر هوا در رنجند. دشواری زندگی در این آب‌و‌هوا از یک سو و تعرفه‌های بالای آب و برق که به واسطه افزایش استفاده از وسایل سرمایشی همچون کولر گریبان مردم این مناطق را می‌گیرد از دیگر سو، باعث شده مردم این استان‌ها همواره خواستار رسیدگی به این وضعیت و کاهش تعرفه‌ها بویژه تعرفه برق شوند؛ درخواستی که کمتر مورد توجه قرار گرفته است. البته تعرفه هزینه برق در استان‌های مختلف کشور برحسب درجه حرارت در گرم‌ترین روزهای سال متفاوت و در مناطق گرمسیری با توجه بشدت گرما در فصول گرم سال، کمتر از سایر مناطق کشور است. اما خواست مردم این مناطق افزایش مدت زمان تعرفه‌های پایین برق به تعداد ماه‌هایی است که مردم باید گرما و مشکلاتش را در آن ماه‌ها تحمل کنند.

به عنوان مثال هم‌اکنون دمای هوا در استان کرمان به حدی افزایش یافته است که مسئولان این استان ساعات کار دستگاه‌های اجرایی در شهرستان‌های گرمسیری را تا اواخر شهریور تغییر داده‌اند. بر اساس این تغییر، ساعت کار در این شهرستان‌ها از 6 صبح آغاز شده و تا 13 و 30 پایان می‌یابد.

قول‌هایی که محقق نشد

تغییر ساعت کار اما دردی از مردم این استان بویژه در مناطق جنوبی و شرقی دوا نمی‌کند، آنجا که در گرمای نفسگیر 50درجه، چشمشان هم به قبض‌های سنگین برق با تعرفه‌های نجومی می‌افتد.

شهرستان‌های قلعه‌گنج، کهنوج، رودبار، منوجان و فاریاب در جنوب و شهرستان‌های بم، بروات، فهرج، ریگان و نرماشیر در شرق از جمله مناطقی هستند که گرمای شدید هوا و قبض‌های سنگین برق را در کنار فقر و محرومیت و بیکاری تحمل می‌کنند. مردم شهرستان‌های جنوبی استان کرمان گلایه‌مندند که درخواست‌های مکرر آنها از نمایندگانشان در مجلس برای پیگیری این موضوع (با وجود وعده‌های رسیدگی) هنوز به سرانجام نرسیده است.

حبیب‌الله نیکزادی، نماینده مردم شهرستان بم و چند شهرستان دیگر در شرق استان کرمان درخصوص تعرفه‌های بالای برق در این استان به جام‌جم می‌گوید: در شرق استان کرمان نه تنها با مشکل گرمای شدید هوا مواجه‌ایم، بلکه در این مناطق هرهفته شاهد هجوم چند توفان سهمگین شن نیز هستیم که ترکیب این دو یعنی گرما و توفان شن فاجعه است و زندگی را عملا غیرقابل تحمل می‌کند. از همین روی از ابتدای کار مجلس دهم، به طور مرتب با مسئولان وزارت نیرو رایزنی داشته ایم تا تعرفه برق در استان کرمان را هم کاهش دهند. نیکزادی می‌افزاید: ما برای کاهش تعرفه برق در سیستان و بلوچستان بسیار خوشحال هستیم، اما درخواستمان از هیات دولت و شخص رئیس‌جمهور این است که همه را به یک چشم ببینند و برای کاهش تعرفه برق در مناطق شرقی و جنوبی استان ما هم چاره‌اندیشی کنند.

وی تاکید می‌کند که نمایندگان استان کرمان از یک سال پیش و به طور مستمر درخواست کاهش تعرفه‌های برق استان کرمان را از دولت دارند و در همین زمینه گفت‌وگوهایی با مسئولان وزارت نیرو و آقایان جهانگیری و نوبخت انجام شده که تاکنون به نتیجه نرسیده است.

تقاضای یزد

سیدابوالفضل موسوی، نماینده مردم یزد در مجلس نیز در گفت‌وگو با جام‌جم، به گرمای شدید هوا در این استان در کنار خشک و بی‌آب و کویری بودن آن اشاره می‌کند و می‌افزاید: در چنین شرایطی به مردم توصیه می‌کنیم برای صرفه جویی در آب، از کولرهای آبی استفاده نکنند، این درحالی است که استفاده از کولرهای گازی، بهای سنگین برق و تعرفه‌های بالا را برای آنها در پی دارد که درخواست ما برای کاهش این تعرفه‌ها از یک سال پیش تاکنون هنوز به نتیجه نرسیده است.

عبدالله خدری و عبدالله سامری، نمایندگان استان‌های بوشهر و خوزستان نیز در گفت‌وگو با جام‌جم، خواستار کاهش تعرفه برق در تمام ماه‌های گرم سال در استان‌های خود هستند و یادآور می‌شوند که پیگیری شان هنوز به نتیجه نرسیده و امیدوارند هیات دولت به وضعیت استان‌های آنها نیز همچون استان سیستان و بلوچستان توجه و رسیدگی کند.

فاطمه مرادزاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها