رئال قهرمان می‌شود یا یوونتوس؟

جنگ کاردیف

ساعت 23:15 امشب آخرین بازی این فصل باشگاهی اروپا برگزار می‌شود؛ فینال لیگ قهرمانان اروپا. دو تیم رئال مادرید اسپانیا و یوونتوس ایتالیا در حالی رودرروی هم قرار می‌گیرند که همه لیگ‌های باشگاهی در کشورهای مختلف اروپا به پایان رسیده و قهرمانان جام‌های حذفی هم مشخص شده‌اند. رئال مادرید در اسپانیا قهرمان لالیگا شده و یوونتوس هم در ایتالیا لیگ سری A و کوپا ایتالیا را از آن خود کرده تا به سه‌گانه نزدیک شود.
کد خبر: ۱۰۳۷۶۲۴

آخرین بار که دو تیم در لیگ قهرمانان اروپا با هم روبه‌رو شدند، به نیمه‌نهایی دو فصل قبل برمی‌گردد که یوونتوس با برد 3 بر 2 در مجموع دو بازی رفت و برگشت (برد 2 بر یک در تورین و تساوی یک ـ یک در مادرید) راهی فینال شد تا در فینال برلین با نتیجه 3 بر یک در برابر بارسلونا شکست بخورد.

البته آن یوونتوس با تیمی که امشب در برابر رئال قرار می‌گیرد تفاوتی محسوس دارد. گلزنان آن دو بازی یووه امشب نیستند؛ کارلوس ته‌وز و آلوارو موراتا (که امشب در تیم رئال بازی می‌کند). پل پوگبا (منچستریونایتد)، آرتورو ویدال (بایرن مونیخ)، پاتریک اورا (مارسی) و آندرا پیرلو (نیویورک سیتی) هم تیم را ترک کرد‌ه‌اند. البته بوفون، کیه‌لینی، مارکیزیو، بارزاگلی و بونوچی از آن تیم باقی مانده‌اند و بازیکنانی مثل ایگواین، آلوز، خدیرا و کوادرادو به تیم اضافه شده‌اند. ضمن آن که ماسیمیلیانو آلگری هم همچنان روی نیمکت یووه نشسته است.

در مقابل، رئال مادرید تقریبا همان تیم دو فصل قبل را به فینال کاردیف آورده است. البته بازیکنان جوانی مانند ایسکو و آسنسیو به تیم اضافه شده‌اند که نمایش‌های فوق‌العاده در این فصل داشته‌اند. ضمن آن‌که روی نیمکت این تیم زیدان جای کارلو آنچلوتی را گرفته است.

ستاره‌ای به نام زیدان

بازی یووه ـ رئال، بازی عجیب و غریبی برای زین‌الدین زیدان است. او پرواز خود را در یوونتوس آغاز کرد و در رئال به اوج شهرت رسید. او با هر دو تیم خاطراتی خوش دارد و امشب بر سر دوراهی رئال ـ یووه گرفتار شده است؛ با این حال تردیدی وجود ندارد که او صددرصد خواهان برد رئال است.

تغییر نام ورزشگاه یوونتوس

نام ورزشگاه اختصاصی باشگاه یوونتوس به «آلیانتس استادیوم» تغییر یافت. آلیانتس، شرکت بیمه آلمانی، اسپانسر استادیوم باشگاه ایتالیایی شده و به همین دلیل نام ورزشگاه پرافتخارترین تیم ایتالیا تغییر پیدا کرد. یوونتوس پس از ساسولو و اودینزه سومین باشگاه ایتالیایی است که حق امتیاز نام استادیوم خود را به یک اسپانسر فروخته است.

کارواخال آماده فینال

روزنامه آس مدعی شد که دنی کارواخال، مدافع اسپانیایی رئال مادرید، قطعا در فینال کاردیف فیکس خواهد بود. آس مدعی شد که زیدان ترکیب اصلی خود را در این دیدار در اختیار خواهد داشت و تنها بازیکنی که حضورش مشخص نیست، گرت بیل خواهد بود. دنی کارواخال که در اواخر فصل مصدوم شده بود، به خوبی ریکاوری کرده و کاملا آماده فینال است. زیدان سطح فنی او را بالاتر از دنیلو می‌داند.

خاطره خوش رونالدو

رئال مادرید امشب در کاردیف ولز، فینال لیگ قهرمانان را در برابر یوونتوس برگزار می‌کند. امید رئالی‌ها به رونالدو است تا همچون 3 دیدار اخیر در لیگ قهرمانان اروپا بدرخشد. رونالدو خاطرات خوشی در کاردیف دارد. سال 2004، او به همراه منچستریونایتد توانست فینال جام حذفی را با برد 3 بر صفر در کاردیف به پایان برساند. رونالدو در آن فینال یک گل به ثمر رساند.

خواندنی‌های فینال

این نوزدهمین مصاف تاریخ دو باشگاه رئال مادرید و یوونتوس است. رئال ـ یووه بعد از رئال ـ بایرن مونیخ که 24 بار تکرار شده است، پرشمارترین تقابل دو تیم اروپایی به حساب می‌آید.

همه چیز در تاریخچه رویارویی این دو تیم مساوی است. هشت پیروزی برای رئال مادرید، هشت پیروزی برای یوونتوس و دو تساوی.

این پانزدهمین فینال اروپایی رئال مادرید به شمار می‌رود؛ بیشتر از هر تیم دیگری در اروپا. میلان با 11 حضور در فینال، نزدیک‌ترین تعقیب‌کننده رئال مادرید است. رئالی‌ها 11 فینال از 14 فینال قبلی را برده‌اند تا از این حیث هم رکوددار باشند.

بر خلاف رئال مادرید، یوونتوس در فینال‌های اروپایی تیم بدشانسی بوده است. آنها هشت بار تا یک قدمی فتح جام پیش رفتند، اما فقط در دو مورد با بردن فینال قهرمان اروپا شدند. آنها هر 4 فینال قبلی شان را در سال‌های 1997، 1998، 2003 و 2015 واگذار کردند.

برای رئال مادرید این یک فرصت طلایی است تا بتواند از عنوان قهرمانی‌اش در اروپا دفاع کند. بعد از میلان که در سال‌های 1989 و 1990 قهرمان جام باشگاه‌های اروپا شد هرگز تیمی نتوانسته از عنوان قهرمانی‌اش دفاع کند.

یوونتوس درحالی امشب در فینال به میدان می‌رود که در رقابت‌های این فصل لیگ قهرمانان حتی یک شکست هم نداشته است. آنها در 12 بازی خود در این فصل 9 پیروزی و سه تساوی به دست آوردند. سه فصل پیش، اتلتیکو مادرید هم با شرایطی مشابه یوونتوس قدم به دیدار نهایی گذاشت، اما مغلوب رئال مادرید شد.

بانوی پیر فوتبال ایتالیا با دروازه‌بان اسطوره‌ای خود جان لوئیجی بوفون، در رقابت‌های این فصل لیگ قهرمانان فقط سه بار اجازه گلزنی به حریفان داده است. تنها تیمی که با عملکرد دفاعی بهتری به فینال لیگ قهرمانان رسید، آرسنال سال 2005 بود که فقط دو بار دروازه‌اش باز شده بود.

رئال مادرید در نقطه مقابل یوونتوس در حالی به دیدار نهایی رسیده که در هر 12 بازی قبلی خود در رقابت‌های این فصل لیگ قهرمانان موفق به گلزنی شده است. آنها با 32 گل زده، عملکردی فوق‌العاده در خط حمله داشتند، اما در خط دفاعی نه، زیرا فقط در یک بازی موفق شدند دروازه خود را بسته نگه دارند.

بوفون امشب سومین بازیکن مسن ادوار مختلف فینال‌های لیگ قهرمانان اروپا لقب خواهد گرفت. او در بازی با رئال مادرید با 39 سال و چهار ماه درون دروازه یوونتوس قرار خواهد گرفت. دینو زوف با 41 سال و 2 ماه در فینال 1983 و ادوین فن درسار با 40 سال و 6 ماه در فینال 2011، رکورددار مسن‌ترین فینالیست‌ها هستند.

این دومین بازی دو تیم در فینال لیگ قهرمانان اروپاست. بار قبل دو تیم در فینال فصل 1988-1987 رودرروی هم قرار گرفتند که آن بازی با تک گل پردراگ میاتوویچ به سود رئال تمام شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها