دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا به دلیل ارتباط مشکوکش با منابع روسی همچنان تحت فشار قرار دارد. تقریبا روزی نیست که در آمریکا سند یا خبری درباره ارتباط ترامپ با روسیه منتشر نشود. همین خبرها افکار عمومی آمریکا را برای استیضاح رئیس‌جمهور و درنهایت استعفای اجباری او آماده خواهد کرد. اتفاقی که هنوز نیفتاده، اما روند تحولات در این جهت در حرکت است.
کد خبر: ۱۰۳۱۸۸۵

روز گذشته اعلام شد دونالد ترامپ از جیمز کومی، مدیر پیشین پلیس فدرال آمریکا (اف.‌بی.‌آی)، خواسته بود به تحقیق درباره آنچه روابط سری مایکل فلین، مشاور امنیت ملی مستعفی با روسیه قلمداد می‌شود، خاتمه دهد. نشریه نیویورک تایمز با افشای این خبر گزارش داد یک روز پس‌ از آن‌که فلین در اواسط ماه فوریه در پی ظن تماس با مسئولان روسیه از سمت خود کناره‌گیری کرد، ترامپ طی نامه‌ای غیررسمی از کومی خواسته بود پیگیر این پرونده نباشد.

کاخ سفید با رد شیوه روایت این نامه می‌گوید «گرچه رئیس‌جمهور مرتبا نظر خود را نسبت به حسن سابقه ژنرال فلین در حراست از کشور عنوان کرده اما هرگز از کومی یا هیچ شخص دیگری نخواسته تحقیق و تفحص موردنظر متوقف شود.»

ترامپ هفته گذشته کومی را به خاطر عدم ‌کفایت وی در رسیدگی به پرونده هیلاری کلینتون در استفاده از ایمیل شخصی در زمان تصدی وزارت خارجه اخراج کرد. این اقدام ترامپ واشنگتن را بشدت شوکه کرد، چنان‌که منتقدان این اقدام وی را براساس لغو رسیدگی اف‌‌بی‌‌آی به پرونده دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و احتمال تبانی وی با کرملین برشمردند.

به دنبال این رسوایی‌ها، آلن گرین نماینده حزب دموکرات در کنگره آمریکا گفت: «پرزیدنت (رئیس‌جمهور) ترامپ بالاتر از قانون نیست. وی مرتکب اقدامی شد که سزاوار استیضاح است. اقدامی غیر از این، موجب می‌شود برخی آمریکایی‌ها احترام به هنجارهای اجتماعی و تبعیت از این هنجارها را از دست بدهند.»

این نماینده کنگره از ایالت تگزاس، افزود اخراج جیمز کومی مدیر پلیس فدرال آمریکا تلاشی برای ارعاب و مانع شدن از بررسی اف.بی.آی درباره ارتباط‌های غیرقانونی احتمالی افراد در ستاد انتخاباتی ترامپ و روسیه بوده است.

گفته می‌شود حدود نیمی از آمریکایی‌ها نیز خواستار استیضاح ترامپ هستند. به گزارش ایسنا و به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، نتایج نظرسنجی «پابلیک پالیسی» نشان می‌دهد، 48 درصد آمریکایی‌ها معتقدند دونالد ترامپ باید استیضاح شود. همچنین 41 درصد شرکت‌کنندگان با موضوع استیضاح ترامپ مخالف هستند. 45 درصد شرکت‌کنندگان نیز گفته‌اند فکر نمی‌کنند ترامپ بتواند دوره چهار ساله ریاست‌جمهوری خود را به پایان برساند. حزب دموکرات برای این‌که بتواند طرح استیضاح رئیس‌جمهور آمریکا را ارائه کند، نیاز دارد 22 کرسی بیشتر در مجلس نمایندگان داشته باشد به آن معناست که دموکرات‌ها باید تا انتخابات میا‌ندوره‌ای در سال 2018 صبر کنند، مگر این‌که نمایندگان جمهوریخواهان نیز برای استیضاح ترامپ قدم پیش بگذارند.

مساله ارتباط‌های پنهان دولت ترامپ با روس‌ها صهیونیست‌ها را هم نگران کرده است. درهمین رابطه روزنامه صهیونیستی هاآرتص در واکنش به خبر افشای اطلاعات سری از سوی رئیس‌جمهور آمریکا به مقامات روسیه نوشت: این موضوع به روابط واشنگتن با هم‌پیمانان منطقه‌ای آن یعنی اردن و اسرائیل (رژیم صهیونیستی) لطمه خواهد زد.

گفته می‌شود اطلاعاتی را که ترامپ برای مقام‌های روس افشا کرده بود، از طریق اسرائیل در اختیار واشنگتن گذاشته شده بود. همچنین گفته می‌شود این اطلاعات از طریق دولت اردن در اختیار اسرائیلی‌ها گذاشته شده بود. به این ترتیب معلوم می‌شود ناپختگی ترامپ و افشای اطلاعات طبقه‌بندی شده توسط او تا چه حد مساله‌ساز شده است، به نحوی که نه‌تنها اوضاع سیاسی داخل آمریکا بلکه ارتباط این کشور با متحدان منطقه‌ای و جهانی‌اش را هم دچار اختلال کرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها