مون جائه این ـ که توانست با کسب آرا حدود 41 درصد از مردم کره‌جنوبی به عنوان نوزدهمین رئیس‌جمهور این کشور انتخاب شود ـ روز گذشته و در نخستین سخنرانی خود در مورد مسائل مهم منطقه‌ای و بین‌المللی صحبت کرد. با توجه به دیدگاه منعطف‌تر او نسبت به پارک گئون های، رئیس‌جمهور پیشین و برکنار شده کره‌جنوبی در برخی مسائل از جمله ارتباط با کره‌شمالی، برخی احتمال می‌دهند اوضاع شبه جزیره کره تاحدودی آرام‌تر شود.
کد خبر: ۱۰۲۹۱۷۴

به گزارش منابع خبری، مون جائه این، روز گذشته در سخنرانی در مجمع ملی متعهد شد تا در بحبوحه افزایش نگرانی‌ها نسبت به توسعه برنامه‌ای موشکی و تسلیحات اتمی کره شمالی برای دستیابی به صلح در شبه جزیره کره تلاش کند. وی افزود: من بسرعت برای حل این بحران امنیت ملی دست به کار خواهم شد. اگر لازم باشد برای صلح شبه جزیره کره به هر کشوری سفر خواهم کرد. من فورا به واشنگتن، پکن و توکیو خواهم رفت. اگر شرایط مهیا شود به پیونگ یانگ نیز سفر خواهم کرد.

موضوع بعدی که رئیس‌جمهور جدید کره‌جنوبی به آن اشاره کرد، سامانه موشکی آمریکا در کره‌جنوبی بود که از آن به تاد یاد می‌شود. وی در این زمینه اظهار کرد درباره استقرار سامانه دفاع ضدموشک تاد با آمریکا که منتقل‌کننده این سامانه است و با چین که مخالف استقرار آن است، مذاکره می‌کند. مقامات چینی گفته‌اند فعالیت رادارهای ردیاب این شبکه می‌تواند بر کارکرد تجهیزات نظامی آن کشور تاثیر منفی بگذارد، اما به گفته ناظران، نگرانی اصلی چین این است که وجود دفاع شبکه ضد موشکی در کره‌جنوبی به معنی کاهش برتری نظامی چین در منطقه است. در واکنش به این توافق نامه، چین به شهروندان خود توصیه کرده به عنوان گردشگر به کره‌جنوبی سفر نکنند و این تصمیم به صنعت گردشگری کره‌جنوبی آسیب جدی رسانده است. مون جائه این در جریان مبارزات انتخاباتی گفته بود توافق نامه موشکی کره‌جنوبی و آمریکا نباید دست و پای دولت بعدی در زمینه سیاست خارجی را ببندد. حزب دموکراتیک کره‌جنوبی ارتباط نزدیکی با اتحادیه‌های کارگری دارد و رئیس‌جمهور منتخب این کشور با برنامه‌ای شامل تلاش برای کاهش تنش با کره‌شمالی، تصویب قوانینی برای اصلاح ساختار موسسات تجاری و صنعتی و افزایش هزینه دولت به‌منظور تسریع رشد اقتصادی وارد مبارزات انتخاباتی شد. حزب دموکراتیک به رهبری مون جائه این، از 300 کرسی مجمع ملی 120 کرسی را در اختیار دارد. بر همین اساس تحلیلگران می‌گویند وی برای پیشبرد سیاست‌های کلیدی‌اش به حمایت گسترده‌تری احتیاج دارد. در همین حال و در واکنش به پیروزی مون جائه این، شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین با ارسال پیام تبریک تاکید کرد پکن مایل است اختلافات با کره‌جنوبی را براساس اعتماد و تفاهم دوجانبه حل و فصل کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها