توفان به 250 شناور صیادی در بندر دیر خسارت زده و 600 صیاد را بیکار کرده است

تلخی ماندگار توفان در‌کام صیادان بوشهری

توفان دریایی سهمگینی که یک روز مانده به پایان سال گذشته یک‌باره مردم دیر و عسلویه در استان بوشهر را غافلگیر و آب را با ارتقاع یک متر روانه ساحل و خانه‌های آنان کرد، علاوه بر خسارت وارد کردن به تاسیسات شهری و ساحلی و واحدهای مسکونی، خسارت سنگینی به شناورهای صیادی وارد و صیادان زیادی را بیکار کرد که این بیکاری و جبران نشدن خسارت همچنان ادامه دارد.
کد خبر: ۱۰۲۸۴۸۵
تلخی ماندگار توفان در‌کام صیادان بوشهری

به گزارش جام‌جم، درست یک روز پیش از نوروز و زمانی که مردم سراسر کشور در تکاپوی برگزاری جشن نوروز بودند، ساکنان شهرهای ساحلی استان بوشهر از جمله دیر و عسلویه، ناخواسته میزبان امواج سهمگین و تخریب‌گر دریا شدند و به جای شادی و سرور شب عید، سایه ترس، تخریب، مرگ و بیکاری بر شب و روز عیدشان سایه انداخت و نوروزی تلخ را برای آنان رقم زد.

توفان دریایی علاوه بر این‌که به بیش از 80 واحد مسکونی و تجاری، پارک‌های ساحلی، تاسیسات و تجهیزات شهری، 250 شناور صیادی، اسکله صیادی و 90 خودروی سواری و موتورسیکلت خسارت‌هایی را وارد کرد، جان یک کودک 9 ساله و مردی 40 ساله را گرفت و 22 مجروح نیز برجای گذاشت. در نخستین روزهای وقوع این حادثه مبلغی معادل 51 میلیارد تومان خسارت برآورد شد که بعدها به گفته یک منبع آگاه با کارشناسی‌های دقیق‌تر و به حداقل رساندن خسارت‌ها این مبلغ به حدود 36 میلیارد تومان کاهش یافت. بیشترین خسارت‌ها به بندر دیر وارد شد و در این میان صیادانی که با شناورهای خود امرار معاش می‌کردند، متحمل خسارت سنگین‌تری شدند که هنوز پس از گذشت بیش از 40 روز از وقوع حادثه، این خسارت جبران نشده و صیادان نتوانسته‌اند به فعالیت خود بازگردند و نانی بر سر سفره خانواده بگذارند.

خسارت به 250 شناور صیادی

مدیر تعاونی صیادی بندر دیر با بیان این‌که بر اثر این توفان دریایی به 250شناور بندر دیر خسارت وارد شد، به جام‌جم می‌گوید: این شناورها شامل 130 شناور صیادی، 60 قایق تفریحی و حدود 40 شناور بدون هویت و دارای کارت صیادی است که بر اثر این حادثه خسارتی حدود یک میلیارد و 760 میلیون تومان را متحمل شدند.

حسین بهشتی با اشاره به این‌که برآورد این میزان خسارت درحالی است که کارشناسان به حداقل خسارت‌ها اکتفا کردند و برخی خسارت‌ها نادیده گرفته شد، می‌افزاید: به عنوان مثال خسارت وارده به تاسیسات تعاونی صیادی دیر حدود 25 میلیون تومان برآورد شد، درحالی که هزینه بازسازی تاسیسات را خودمان متقبل شدیم، بدون این‌که در مبلغ برآورد شده خسارت‌های بخش صیادی دیر که به استانداری اعلام شد، لحاظ شده باشد.

بیکاری صدها صیاد

مدیر تعاونی صیادی بندر دیر با بیان این‌که حدود 5000 نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم در بخش صیادی بندر دیر مشغول به فعالیت هستند، تصریح می‌کند: فعالیت این افراد و همچنین صیادان به دلیل خسارت سنگین توفان دریایی به شناورها و تجهیزات صیادی، به 20 درصد کاهش یافت و درواقع امروز بخش عمده‌ای از صیادان بندر بیکار شده و خانواده‌های آنان در تنگنای شدید معیشتی قرار دارند.

بهشتی با اشاره به بیکاری حدود 600صیاد دیری بعد از وقوع این توفان دریایی تصریح می‌کند: وقتی پرداخت مبلغی حدود 600 میلیون تومان برای جبران خسارت صیادان پس از گذشت 40 روز از وقوع این واقعه اعلام شد، از پذیرفتن آن امتناع کردیم، زیرا پاسخگوی نیاز 600 صیاد بیکار نبود، هرچند درنهایت تصمیم بر این شد که در این هفته مبلغی را اضافه و اعلام کنند. وی با اشاره به مراجعه مکرر صیادان مبنی بر این‌که چرا گشایشی در پرداخت خسارت‌ها صورت نمی‌گیرد، می‌گوید: هر صیاد حدود پنج نفر را نان می‌دهد و اکنون با گذشت بیش از 40 روز از وقوع این حادثه رزق و روزی صیادان تنگ شده و لازم است مسئولان هرچه سریع‌تر به این امر ورود کرده و چاره‌ای برای وضعیت معیشت و اشتغال این صیادان بیندیشند.

پیگیر جبران خسارت هستیم

درهمین حال، عقیل امینی، رئیس شیلات دیر با اشاره به خسارت یک میلیارد و 700 میلیون تومانی به لنج‌ها، قایق‌ها و ادوات صیادی بندر دیر و با بیان این‌که این رقم از خسارتی که به اسکله صیادی وارد شده، متمایز است، می‌گوید: بتازگی 600 میلیون تومان از سوی استانداری برای جبران خسارت‌ها به شیلات استان پرداخت شده که تلاش می‌کنیم با رایزنی‌های فرمانداری بقیه آن نیز در این هفته پرداخت شود. وی با اشاره به وضعیت امرار معاش خسارت‌دیدگان در طول این مدت می‌افزاید: تعدادی از لنج‌داران و صیادان برای ادامه امرار معاش خود وام‌هایی گرفتند و برخی از آنها که گرفتن وام برایشان مقدور نبود، منتظر جبران خسارت‌ها هستند.

پرداخت 5 میلیارد تومان خسارت؛ بزودی

به دنبال طولانی شدن زمان پرداخت خسارت به صیادان بوشهری ، سکینه الماسی، نماینده مردم دیر، کنگان، جم و عسلویه در مجلس در گفت‌وگو با جام‌جم، از پرداخت پنج میلیارد تومان برای جبران این خسارت‌ها خبر داده و می‌گوید: این مبلغ به دنبال پیگیری‌های ستاد مدیریت بحران استان بوشهر و توسط وزارت کشور پرداخت می‌شود.

راضیه بوستانی

جام‌جم بوشهر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها