دیوار شیشه‌ای، عنوان تازه‌ترین اثر تلویزیون است که در مرکز گسترش فیلمنامه‌نویسی رسانه ملی تولید و پخش آن از چندی پیش از شبکه یک شروع شده است. این مجموعه اپیزودیک را می‌توان یک کار متفاوت و نو در رسانه ملی دانست.
کد خبر: ۱۰۲۷۵۰۸

در اولین گام، علی‌اکبر تحویلیان که تهیه‌کنندگی و کارگردانی تلویزیونی بخش‌های استودیویی مجموعه را به عهده دارد، سراغ یک طرح خوب رفته که بر خلاف ساخته قبلی‌اش مجموعه اپیزودیک «شاید برای شما هم اتفاق بیفتد»، فقط جنبه نصیحت و عبرت‌آموزی برای مخاطب نداشته باشد. به همین دلیل محمدمحمود سلطانی و روح‌الله صدیقی، نویسندگان مجموعه دیوار شیشه‌ای، طرحی نوشته‌اند که نه فقط ساختارش برای مخاطب نو و متفاوت است، بلکه تا به حال چنین قالبی تجربه نشده بود.

این دو نویسنده برای نخ تسبیح قصه، داستان زندگی یک مجری و یک تهیه‌کننده تلویزیونی را طراحی کرده‌اند که با ورود هر مهمان به برنامه آنها یک قصه متفاوت رقم می‌خورد. از سوی دیگر، فضای برنامه تلویزیونی، مجری و تهیه‌کننده شبیه برنامه «ماه عسل» است و آدم‌هایی که مهمان برنامه هستند، قصه زندگی‌شان از دل واقعیات جامعه انتخاب شده است.

مخاطبان تلویزیون تا به حال چنین ساختار و قصه‌ای را در تلویزیون ندیده بودند و برایشان جذاب است و تازگی دارد. نقش این مجری را مجید واشقانی بازی می‌کند که اگر بخواهیم قضاوت منصفانه‌ای درباره بازی او داشته باشیم باید گفت که بخوبی نقش یک مجری برنامه تلویزیونی را ایفا کرده است. او با بهره بردن از میمیک صورتش تلاش کرده نشان دهد یک مجری واقعی است که با پرسیدن سوالات متفاوت از مهمانان برنامه به دنبال حقایقی است که باید از زبان مهمان برنامه شنیده شود. نقش تهیه‌کننده و همسر این مجری را حدیثه تهرانی بازی می‌کند. در هر اپیزود هم بازیگران مهمان از جمله شبنم قلی‌خانی، کوروش تهامی، علیرام نورایی، روشنک عجمیان و ... حضور دارند.

بنابراین طراحی چنین فضایی نیازمند این بود که نویسندگان مجموعه مرتب اخبار رسانه‌ها را رصد کنند تا قصه‌های جذاب را از دل واقعیات جامعه بیرون بکشند و این نیازمند پژوهش بود. آنها تلاش کرده‌اند قصه هر اپیزود برای بینندگان قابل لمس و باور باشد و در یک جمله، قصه‌های سریال دیوار شیشه‌ای از جنس مردم باشد و همین، کار آنها را در نگارش سخت‌تر کرده است. نویسندگان مجموعه در کنار قصه آدم‌های مختلف، داستانی هم برای زندگی شخصی مجری و تهیه‌کننده طراحی کرده‌اند که آنها هم در زندگی شخصی‌شان با ماجراهایی رو‌به‌رو می‌شوند.

در مرحله بعد، تهیه‌کننده سریال تلاش کرده است با انتخاب سه کارگردان جوان به تولید سریال سرعت ببخشد و برای یکدست شدن فضای استودیوی برنامه، خودش کارگردانی تلویزیونی را به عهده بگیرد. راما قویدل، احمد معظمی و نوید مهین‌دوست، کارگردانی این مجموعه را انجام داده‌اند و با وجود این‌که هر کدام از آنها نگاه و سلیقه خودشان را در کارگردانی دارند، اما تلاش کرده‌اند کار از یکدستی خارج نشود و قاب‌های تصویر خیلی متفاوت درنیاید.

گرچه هر کاری نقایص خودش را دارد و این کار هم مستثنا از این مساله نیست، اما به دلیل اتفاقات تازه‌ای که در بخش‌های ساختار و قصه افتاده، قابل چشم پوشی است. یکی دیگر از نکاتی که در این مجموعه اپیزودیک قابل توجه است، انتخاب تیتراژ مناسب برای سریال است که کاملا با نام سریال همخوانی دارد. در فضای تیتراژ، تصویر مردی دیده می‌شود که در قاب شیشه‌ای گرفتار شده و به دنبال راه نجات از آن می‌گردد. گرچه تیتراژ ساده است، اما انتخاب چنین تصویری با نام و محتوای سریال هماهنگی و همخوانی دارد.

فاطمه عودباشی

رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها