انتخابات، از آن دست موضوعاتی است که مورد توجه نویسندگان و پژوهشگران بسیاری بوده است. مثلا کتاب «انتخابات؛ ثبات سیاسی و امنیت ملی در جمهوری اسلامی ایران» تالیف و گردآوری دکتر میرقاسم بنی‌هاشمی مجموعه مقالاتی است که به بررسی انتخابات در کشور از ابعاد مختلف با بهره‌گیری از رویکرد جامعه‌شناختی سیاسی - امنیتی و بین‌المللی پرداخته است.
کد خبر: ۱۰۲۰۰۶۹

در این پژوهش نویسنده تلاش کرده تا انتخابات در ایران را با توجه به ساختار جامعه ایرانی بررسی کند. از طرفی تلاش شده تا با کاوش در 34 انتخابات برگزار شده به نقاط ضعف و قوت آن بپردازد. در عین حال کتاب برخی نکات را به طور صریح بیان کرده و برخی آسیب‌های انتخابات در کشور را نیز متذکر شده است.

سیاست، تاریخ، انتخابات

برخی کتاب‌ها درباره انتخابات، نگاهی تاریخی به این رویداد سیاسی دارند. «تاریخ سیاسی انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران» عنوان کتابی است که بتازگی از سوی انتشارات پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی منتشر شده است. مولف در این اثر می‌کوشد کنش آزادانه و داوطلبانه شهروندان در انتخابات حاکمان را فارغ از روش اثبات‌گرایانه یا انتقادی در فرآیندهای سیاسی در ادوار انتخابات ریاست جمهوری نشان دهد.

دکتر غلامرضا خواجه‌سروی، دکتر علی‌اکبر رزمجو و محمدمحسن شارعی نویسندگان این کتاب، سازه‌های ذهنی مردم در تعامل با فرهنگ سیاسی و تصویرهای سیاستمداران برای کسب آراء کنترل توده‌، مبارزه با رقیبان سیاسی و مجادله‌های سیاسی آنها را به تصویر کشیده‌اند. نویسندگان در این نوشتار آشکار کرده‌اند که چگونه نیروهای سیاسی با در نظر داشتن فرهنگ سیاسی ایران و واقعیت‌های موجود از سازه‌ها بهره‌ گرفته‌اند و در اوضاعی که جامعه با پرسش‌ها و گزاره‌های التهاب‌آور روبه‌رو بوده است تصویرهایی نو می‌سازند.

واکاوی کمپین‌های انتخاباتی

نویسنده کتاب «از کارزارهای انتخاباتی تا رفتار انتخاباتی»، به بررسی سیاست‌های انتخاباتی در کشورمان پرداخته است.

حمید دهقانی، نویسنده این اثر در نشستی درباره کتاب خود توضیح داده است: «در این کتاب چهار نسل کارزار انتخاباتی شرح داده شده است که می‌توان به کارزار انتخاباتی حزب‌محور، نامزدمحور، مشاورمحور و اجتماع‌محور اشاره کرد.» او در کتاب خود، به کمپین‌های انتخاباتی اشاره کرده و گفته است که «افراد بی‌سازمان و هویت در این‌ کمپین‌ها هدایت می‌شوند و گرچه این مفاهیم به نظر ساده می‌رسند اما کار کردن روی این مفاهیم و نظریه‌پردازی درباره آنها می‌تواند موجب تغییر و تحولات زیادی شود.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها