زمستان غافلگیرکننده نوروزی

همان‌طور که در چند روز اخیر پیش‌بینی شده بود، برف و باران از روز گذشته آسمان کشورمان را درنوردید و در کنار مشکلاتی همچون لغزندگی جاده‌ها و تعطیلی برخی مدارس، نویدگر بهاری پرباران و پربرکت شد.
کد خبر: ۱۰۱۵۴۷۹
زمستان غافلگیرکننده نوروزی

به گزارش خبرگزاری ها، سازمان هواشناسی از چند روز پیش، برای 21 استان کشور هوای برفی و بارانی را گزارش کرده بود؛ خبری که از 12 فروردین با بارش باران در برخی استان‌ها (و عمدتا استان‌های غربی، شمال‌غربی و شمالی) رنگ واقعیت گرفت و بتدریج بر وسعت و میزان آن افزوده شد تا در روز گذشته به بارش برف و باران شدید در بسیاری از استان‌ها (غربی، شمالی، شمال‌غربی، شمال‌شرقی و جنوبی) انجامید. این در حالی است که به گفته سازمان هواشناسی بارش‌ها در برخی نقاط کشور تداوم خواهد داشت.

دراین‌باره کارشناس هواشناسی از استمرار بارش باران و برف در استان‌های غربی، دامنه‌های مرکزی البرز و شمال شرق کشورتا پایان هفته جاری خبر داد.

محمد اصغری در مصاحبه با خبرگزاری صداوسیما افزود: به این ترتیب استان‌هایی که شاهد تداوم بارش باران و برف هستند شامل آذربایجان‌های غربی و شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، زنجان، همدان، مرکزی، قزوین، البرز، تهران، بخش‌های غربی سمنان، گلستان، خراسان‌شمالی و رضوی می‌شود. در همین زمینه پلیس راه راهنمایی و رانندگی با اشاره به این‌که بارش باران و برف در برخی استان‌های کشور همچنان ادامه دارد، اعلام کرد که در استان‌های آذربایجان غربی و زنجان (اکثر محورها)‌ آذربایجان شرقی (محورهای هشترود ـ زنجان و عجبشیر ـ ملکان)، قزوین (محور آزادراه قزوین‌ ـ‌ رشت و گردنه آوج)، سمنان (محورشاهرود ـ گرگان)، گلستان(محورهای توسکستان ـ شاهرود و خوش ییلاق)، کردستان(محورهای بانه ـ سقز و دیواندره ـ بانه)، ارتفاعات محورهای هراز، فیروزکوه و کندوان بارش برف گزارش شده است.

همچنین در استان‌های البرز، مازندران، گلستان، گیلان، کردستان و قم (اکثر محورها) آذربایجان شرقی (محور بناب ـ تبریز)، شرق استان تهران (محورفیروزکوه)، غرب استان تهران (اندیشه ـ شهریار)، چهارمحال و بختیاری (محور کوهرنگ‌ ـ مسجدسلیمان) بارش باران گزارش شده است.

مه گرفتگی نیز در ارتفاعات و محورهای استان‌های اردبیل، آذربایجان غربی، خراسان رضوی، زنجان، سمنان، همدان و کردستان حاکم است.

تعطیلی برخی مدارس اردبیل

بارش برف و سرما تعطیلات نوروزی دانش‌آموزان اردبیلی را افزایش داد و مدارس برخی از شهرهای استان اردبیل را در نخستین روز پس از تعطیلات طولانی عید نوروز تعطیل کرد. ارتفاع برف در شهرهایی چون اردبیل، سرعین، نمین، نیر و هیر که از شامگاه سیزدهم نوروز آغاز شده، به بیش از پنج سانتی‌متر و در ارتفاعات تا بیش از ده سانتی‌متر تا روز گذشته رسیده و دمای هوای این شهرها تا 5 درجه زیر صفر کاهش یافته است.

گرفتاری در برف در آذربایجان شرقی

بارش برف و کولاک در آذربایجان شرقی نیز از عصر یکشنبه هفته جاری (13 فروردین) تقریبا در تمام مناطق شهری و روستایی این استان آغاز و علاوه بر افت شدید دما، به گرفتاری جمع زیادی از مسافران نوروزی هنگام بازگشت به شهرها و روستاهای خود منجر شد که البته نیروهای هلال احمر در عملیات‌های مختلف به امدادرسانی و اسکان آنها اقدام کردند.

جاده‌های مازندران، برفی و لغزنده

بارش برف و باران در مازندران و لغزنده بودن جاده‌های این استان شاید به نوعی بیش از سایر استان‌ها حائزاهمیت باشد، زیرا هنوز جمعیت زیادی از مسافران نوروزی از این استان خارج نشده‌اند و احتمال گرفتار شدن در برف و کولاک یا تصادفات جاده‌ای (البته در صورت رعایت نکردن نکات ایمنی) وجود دارد، برای همین سرهنگ قدمی، رئیس پلیس راه مازندران به رانندگان توصیه کرد با سرعت مطمئن و رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی در مسیرهای این استان تردد کنند .

سرپرست اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای چالوس نیز با اشاره به ترافیک و مه‌آلود بودن مسیر از رانندگان خواست با سرعت مطمئنه و رعایت فاصله طولی از خودروی جلو حرکت کنند.

بارش برف در مازندران اما به سفیدپوش شدن 80 روستای بخش لاریجان آمل نیز انجامیدوارتفاع برف دربرخی مناطق به 50 سانتی‌متر نیز رسید.

بارش برف و لغزندگی جاده‌های البرز

عباس صفری، مدیر راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای البرز نیز نسبت به لغزنده شدن بیشتر جاده‌های این استان بویژه جاده کرج ـ چالوس و آزادراه تهران ـ کرج ـ قزوین به‌دلیل بارش برف از صبح دیروز هشدار داد. سرهنگ رضا گودرزی، رئیس پلیس راه البرز نیز با اشاره به لغزندگی راه‌های استان به سبب بارش برف و باران گفت: ترافیک در خط جنوبی آزادراه تهران ـ کرج ـ قزوین همچنان سنگین است. در جاده کرج ـ چالوس از پیچ سرهنگ به سمت شمال نیز بارش برف سبب کندی تردد خودروها شده؛ ضمن آن‌که براثر بارش باران در آزاد راه تهران ـ کرج ـ قزوین این محور نیز لغزنده است.

انسداد محور سرخس ـ مشهد

بارش برف و باران درشهر مشهد و جاده‌های خراسان رضوی علاوه بر لغزندگی راه‌ها، ریزش کوه و انسداد محور سرخس ـ مشهد (در محدوده گردنه شورلق) را نیز در پی داشت که البته یک بانداز از این محور تا ظهر دیروز بازگشایی شد.

سرهنگ هادی امیدوار، رئیس پلیس راه خراسان رضوی گفت: ترافیک در خروجی‌های مشهد پرحجم و نیمه‌سنگین، ولی تردد در سایر مسیرها روان است.

همدان و سمنان هم زمستانی شدند

هوای استان سمنان نیز از روز گذشته دوباره زمستانی شده و بیشتر جاده‌های این استان بر اثر بارش باران و برف لغزنده شده است و رانندگی در این محورها به احتیاط بیشتر نیاز دارد. از همدان نیز خبر می‌رسد که بارش برف سنگین محورهای کوهستانی استان همدان را لغزنده کرده و تردد در آنها با زنجیر چرخ امکان‌پذیر است .

فاطمه مرادزاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها