زمان به وقت تعطیلی در گوشه و کنار دنیا

تعطیلات هر جور باشد، به مفهوم کنار گذاشتن کار و استراحت کردن است. کشورهای بسیاری در سراسر دنیا وجود دارند که بیشترین تعطیلات را دارند. اکثر تعطیلات آنها بر مبنای رویدادهای مهم تاریخی یا مذهبی است و البته وقایع مذهبی، بیشترین تعطیلات را به خود اختصاص داده‌ است. کشورهای دنیا براساس نوع زندگی و کارشان، تعداد روزهای تعطیل متفاوتی دارند، اما کشورهای زیر از بیشترین تعطیلات رسمی بهره‌مند هستند:
کد خبر: ۱۰۱۲۰۷۶
زمان به وقت تعطیلی در گوشه و کنار دنیا

هند 18 روز، کلمبیا 18 روز، تایلند 16 روز، لبنان 16روز، کره جنوبی 16 روز، ژاپن 16 روز، آرژانتین 15 روز، شیلی 15 روز، فنلاند 15 روز و ترکیه 14 روز.

در این میان، برخی دیگر از کشورهای دنیا هم هستند که کمترین تعطیلات عمومی را دارند. از این کشورها می‌توان به این موارد زیر اشاره کرد:

پورتوریکو 9روز، امارات متحده عربی 9 روز، آلمان 9 روز (البته برخی شهرهای آلمان تعطیلات بیشتری خاص خودشان دارند که گاه به 13 روز هم می‌رسد)، ایرلند 9 روز، سوئیس 9 روز، صربستان 9 روز، هلند 8 روز، بریتانیا 8 روز، مجارستان 8 روز و مکزیک 7 روز (که کمتر از تمام کشورها تعطیلات عمومی دارند.)

اثرات مثبت تعطیلات

مردم بیشتر کشورها از داشتن تعطیلات در کشورشان استقبال می‌کنند. آنها معتقدند هنگام تعطیلات می‌توانند در کنار خانواده‌هایشان باشند و استراحت کنند یا اوقات خوش و بدون دغدغه‌ای را کنار یکدیگر بگذرانند. از طرفی، تعاملات اجتماعی آنها بیشتر می‌شود. آنها می‌توانند در برنامه‌ها و گردهمایی‌های اجتماعی تفریحی یا حتی آموزشی شرکت کنند و با دیگر افراد اجتماع در تماس بیشتری باشند، چراکه در روزهای کاری، آنها چنین فرصت خوبی را برای در تعامل بودن با مردم محیط زندگی‌شان پیدا نمی‌کنند.

تحقیقات نشان داده است که تعطیلات، اثرات سلامت بسیاری روی افراد دارد. مسافرت رفتن یا صرفا استراحت کردن در خانه بدون هیچ نگرانی، می‌تواند فشار خون را در بهترین حالت قرار دهد و فرد خواب بهتری داشته باشد. متخصصان با بررسی کارکنان دریافتند، افرادی که از تعطیلات مناسبی بهره‌مند هستند، تا 29درصد از استرس رهایی می‌یابند و احساس آرامش بیشتری دارند. تحقیقات نشان داد، در این افراد خطر ابتلا به دیابت، اضافه وزن و ناراحتی قلبی کاهش می‌یابد و انرژی و حالت روحی‌شان در وضعیت بسیار خوبی قرار می‌گیرد. محققان با بررسی بیشتر داوطلبانی که از تعطیلات مناسبی بهره‌مند بودند، به این نتیجه رسیدند که سیستم ایمنی بدن این افراد نسبت به دیگران که از تعطیلات مناسبی بهره‌مند نیستند، بسیار قوی‌تر است و کمتر احتمال دارد به بیماری مبتلا شوند. همچنین از نظر روحی و روانی، خانواده‌هایی که فرصت دارند روزهای بیشتری را کنار یکدیگر بگذرانند، روابط صمیمی‌تری با هم دارند و مشکلاتشان را با آرامش بیشتری برطرف می‌کنند.

تعطیلات و کارایی بیشتر

بررسی‌ها نشان می‌دهد، وقتی کارکنان بدانند تعطیلاتی در پیش دارند و می‌توانند چند روز استراحت کنند یا به سفر بروند، به روزهای کاری‌شان اهمیت بیشتری می‌دهند. با برنامه‌ریزی صحیح، سعی می‌کنند کارهای خود را به گونه‌ای پیش ببرند که هنگام تعطیلات، دغدغه فکری برایشان باقی نماند و همین برنامه‌ریزی صحیح، کارایی و سودمندی آنها را در محیط کار بالا می‌برد. به همین دلیل بیشتر کارفرمایان علاوه بر تعطیلات عمومی و مرخصی‌های قانونی، برای کارمندان لایق خود مرخصی پاداشی درنظر می‌گیرند.

با وجود این که بیشتر مردم و محققان از تعطیلات طولانی استقبال می‌کنند، اما برخی دیگر معتقدند، تعطیلات طولانی پیامدهای منفی دربردارد.

اثرات منفی تعطیلات

با وجود این که بسیاری از مردم از داشتن تعطیلات لذت می‌برند، اما عده‌ای آن را بسیار اضطراب‌آور می‌دانند. گاهی اوقات، نداشتن برنامه و شرایط مسافرت رفتن یا تنها ماندن، غم و اندوه درون افراد را بیشتر کرده و آنها را از تعطیلات بیزار می‌کند. بنا بر گفته برخی محققان که در زمینه بیماری‌های ذهنی کار می‌کنند، افراد بسیاری در دنیا تعطیلات را بدترین زمان سال می‌دانند. آنها از اضطراب و خستگی ناشی از آماده شدن برای مسافرت گله‌مند هستند. برخی از مردم هم که مشکلات خانوادگی حل نشده دارند، از تعطیلات فراری‌اند و ترجیح می‌دهند بیشتر روزهای خود را در محل کارشان بگذرانند. به طور مثال اکثر آمریکایی‌ها ترجیح می‌دهند بیشتر کار کنند تا به تعطیلات بروند.

اثرات بد اقتصادی تعطیلات طولانی

صاحبان مشاغل و اقتصاددانان، تعطیلات طولانی را پدیده‌ای منفی می‌دانند، چراکه کارهای مهم اقتصادی در این روزها تعطیل شده و هزینه‌های بسیاری بر دوش کارآفرینان و در نهایت مردم می‌گذارد. حتی برخی کارشناسان معتقدند، تعطیلات عمومی باید به حداقل و مثلا سه یا چهار روز برسد. این تعطیلات بویژه روی بخش مالی و بانکداری که حجم معاملات بسیاری در آن بخش‌ها صورت می‌گیرد، اثر منفی می‌گذارد. این مشکل زمانی خود را بیشتر نشان می‌دهد که کشوری با دنیا در تعامل تجاری باشد و تعطیلات طولانی، آن را از رقابت‌های تجاری بازمی‌دارد.

منبع: http://www.telegraph.co.uk

مترجم: نادیا زکالوند

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها