دید و بازدید، یکی از کارهایی است که در ایام نوروز رایج است و افراد سعی می‌کنند در این ایام برای پذیرایی از مهمانان خود سنگ تمام بگذارند.
کد خبر: ۱۰۱۰۸۶۹

انواع و اقسام آجیل، شیرینی، شکلات، میوه و... خوراکی‌هایی است که اگر مهمانان از خوردن آنها بگذرند، میزبان ممکن است ناراحت شود. تازه این بخشی از ماجراست و علاوه بر این، بسیاری از دید و بازدیدها با خوردن ناهار و شام هم همراه می‌شود. همه اینها می‌تواند مشکل شایعی چون ریفلاکس (بازگشت اسید معده به مری) را تشدید کند. دکتر سید امیرمنصور رضادوست، فوق‌تخصص گوارش و کبد بزرگسالان، شما را با مشکل ریفلاکس و درمان آن آشنا می‌کند.

اندر مزایای آدامس جویدن!

آن دسته از افرادی که به ریفلاکس مبتلا هستند، احساس می‌کنند با جویدن آدامس، وضعیت‌شان بهبود پیدا می‌کند که این باور درست است و جویدن آدامس می‌تواند تا حدودی از بازگشت اسید از معده به مری جلوگیری کند و آن را کاهش بدهد. البته جویدن آدامس، روی ریفلاکس خفیف تاثیر داشته و در ریفلاکس‌های شدید، تاثیر چندانی ندارد. جویدن آدامس به دلیل افزایش ترشحات بزاق دهان باعث کاهش ریفلاکس می‌شود. البته برای این منظور نباید از آدامس‌های نعنایی استفاده کرد. برخی افراد تصور می‌کنند عرق نعنا و محصولاتی که در آنها نعنا به کار رفته است، در کاهش مشکلات گوارشی نقش دارد در حالی‌که این باور درست نیست و انجام چنین کاری اشتباه است و می‌تواند نتیجه عکس به همراه داشته باشد. عرق نعنا و محصولاتی که در آنها نعنا به کار رفته است نه‌تنها کمکی به ریفلاکس نمی‌کند، بلکه می‌تواند باعث تشدید آن نیز بشود.

چرا می‌جوشد؟

هنگامی که اسید از معده، به سمت مری برمی‌گردد، به چنین حالتی ریفلاکس می‌گویند. ریفلاکس در واقع یکی از مشکلات شایعی محسوب می‌شود که در هر سنی، احتمال ابتلا به آن وجود دارد ولی با افزایش سن، این احتمال بیشتر می‌شود. آمار دقیقی از این‌که چند درصد از افراد به این مشکل مبتلا هستند، وجود ندارد، اما به طور کلی، برخی از آمارها نشان می‌دهند که ریفلاکس در حدود 20 تا 22 درصد در بین افراد جامعه، شایع است.

اسید دردسرساز

ریفلاکس می‌تواند علائمی را به همراه داشته باشد برای مثال، احساس سوزش پشت قفسه سینه، برگشت مواد غذایی از معده به حلق و دهان و احساس گیر کردن غذا در گلو (بیشتر غذاهای جامد)، برخی از علائم ریفلاکس محسوب می‌شوند. همچنین درد قفسه سینه، گرفتگی مزمن صدا، اسپاسم راه هوایی (شبیه آسم)، از دیگر علائم ابتلا به ریفلاکس به حساب می‌آیند.

درد قفسه سینه ناشی از ریفلاکس، شباهت زیادی به مشکلات قلبی دارد به همین دلیل باید این مساله توسط پزشک تشخیص داده شود. بسیاری از افراد بر این باورند که بوی بد دهان، یکی دیگر از علائم ریفلاکس محسوب می‌شود، اما بوی بد دهان دلایل دیگری می‌تواند داشته باشد که می‌توان به بهداشت نامناسب دهان و دندان و سینوزیت اشاره کرد و بوی بد دهان به دلیل مشکلات گوارشی بویژه ریفلاکس، چندان شایع نیست.

تغذیه را دست‌کم نگیرید

یکی از دلایلی که می‌تواند در ریفلاکس نقش داشته باشد، تغذیه و عادات غذایی است، از آنجایی که در ایام نوروز تغذیه و عادات غذایی در بسیاری از افراد، دچار تغییراتی می‌شود، احتمال تشدید ریفلاکس نیز زیاد خواهد شد. برای‌ مثال، خوردن شیرینی‌هایی که در آنها از جوش شیرین استفاده شده است، می‌تواند باعث تشدید ریفلاکس در افرادی که به این مشکل مبتلا هستند، شود. علاوه بر این در ایام نوروز، بسیاری از افراد به دلیل دید و بازدید، دیر شام می‌خورند و بعد از آن می‌خوابند که این مساله نیز می‌تواند ریفلاکس را تشدید کند. برای پیشگیری از تشدید ریفلاکس، غذا باید حتما زود خورده شود و بین خوردن غذا و خوابیدن، حتما یک تا سه ساعت فاصله وجود داشته باشد. برخی از افراد تصور می‌کنند که پرخوری، می‌تواند یکی از دلایل تشدید یا ابتلا به ریفلاکس باشد در حالی‌که این باور نادرست است و پرخوری تاثیری در ابتلا به ریفلاکس یا تشدید آن ندارد اما نباید این مساله را از یاد برد که پرخوری می‌تواند مشکلات گوارشی دیگری را برای افراد به وجود بیاورد به همین دلیل باید اعتدال را در غذا خوردن رعایت کرد.

هر دردی را درمانی است!

آن دسته از افرادی که به ریفلاکس خفیف مبتلا هستند، در صورت اطمینان از مشکل خود و با مشورت پزشک متخصص گوارش، می‌توانند از داروهای بدون نسخه‌ای که در داروخانه‌ها برای بهبود ریفلاکس موجود است، استفاده کنند، اما مصرف خودسرانه از این داروها توصیه نمی‌شود چون به دلیل شباهت برخی از علائم ریفلاکس و مشکلات قلبی، ممکن است فرد دچار سکته قلبی شود و به اشتباه تصور کند که دچار ریفلاکس شده است. گاهی اوقات این امکان وجود دارد که غذا در گلو گیر کند و دلیل گیر کردن غذا، ابتلا به سرطان مری باشد ولی فرد تصور کند که به دلیل ریفلاکس این اتفاق افتاده است به همین دلیل درمان‌های خودسرانه توصیه نمی‌شود. داروهایی که برای کنترل اسید معده وجود دارد باید به شکل صحیح و به صورت منظم استفاده شود تا در درمان ریفلاکس نقش داشته باشند. برخی افراد تصور می‌کنند استفاده از گیاهان دارویی برای رفع ریفلاکس مفید است و به همین دلیل به مصرف گیاهان دارویی روی می‌آورند در حالی که این دسته از داروها نیز باید زیر نظر متخصص طب‌سنتی استفاده شود و استفاده خودسرانه از آنها چندان منطقی به نظر نمی‌رسد و گاهی می‌تواند وضعیت را بدتر کند. گاهی اوقات، بدن برخی افراد نسبت به درمان‌هایی که پزشک متخصص گوارش در نظر می‌گیرد، پاسخ مثبت نمی‌دهد که دلایل زیادی می‌تواند در این مساله نقش داشته باشد. اضطراب، افسردگی و استرس می‌تواند بر روند درمان تاثیر منفی بگذارد و در آن اختلال به وجود بیاورد. پزشک متخصص گوارش برای افرادی که دچار این مشکلات هستند، درمان‌های مکملی را نیز در نظر می‌گیرد. همچنین برخی از افراد، مشکلات صفرا (برگشت صفرا) دارند که این مساله نیز می‌تواند باعث مقاومت به درمان شود، به همین دلیل برای این دسته از افراد نیز درمان‌های مکمل در نظر گرفته می‌شود.

بهاره جلالوند

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها