آیا قطره‌های دارویی به لحاظ شیوه نگهداری و مصرف منطقی، نسبت به سایر داروها اهمیت کمتری دارند؟
کد خبر: ۱۰۱۰۷۶۲

خیر. دارو به هر شکلی که باشد؛ چه تزریقی، خوراکی، فرو پوستی یا شیاف هیچ تفاوتی نمی‌کند چرا که اگر دارو درست نگهداری نشود،‌ ممکن است مواد میکروبی داخل آن رشد کند یا تغییر فرمت شیمیایی که در دارو ایجاد می‌شود، ضمن کم شدن اثر دارو ممکن است به ترکیبی سمی تبدیل شود که باعث آسیب بر بدن شود. در مورد برخی اشکال دارویی ازجمله قطره‌ها و بخصوص قطره‌های استریل چشمی، احتیاط بیشتری باید داشته باشیم.

آیا می‌توان قطره چشمی را که پزشک برای ما تجویز کرده، برای دیگران توصیه کرد؟

خیر، چون ممکن است علائم دو نفر مشابه باشد، اما علت بیماری دو نفر مشابه نباشد. همچنین چشم از ارگان‌های بسیار حساس است و ارگان‌های مختلفی از چشم ما نگهداری می‌کنند. هم خود چشم و هم غدد دیگر بدن سلامت چشم را حفظ می‌کنند. چشم از محل‌هایی است که جذب دارو در آن خیلی بسرعت انجام می‌شود. اگرچه مقدار بسیار کمی دارو در آن جای می‌گیرد (به اندازه یک قطره چشم ما گنجایش دارد)، اما همان یک قطره، اثرات زیادی بر چشم می‌گذارد و اگر یک قطره دارو را به اشتباه داخل چشم بریزیم، می‌تواند در چشم بیماری جدی ایجاد کند. بخصوص در مورد ریختن قطره‌های کورتیکوانزوئیدی در چشم باید دقت کنیم.

اضافه کردن مواد نگهدارنده هنگام تولید دارو به قطره‌های چشمی چه تاثیری دارد؟

ماده نگهدارنده‌ از رشد میکروب جلوگیری می‌کند. وقتی سر قطره باز می‌شود، قطره در معرض میکروب‌ها قرار می‌گیرد و ممکن است به پلک یا مژه بخورد. قطره باعث انتقال آلودگی از چشم یک فرد، به چشم فرد دیگری می‌شود، پس نباید افراد از قطره‌های چشمی یکدیگر استفاد کنند.

شیوه ریختن قطره داخل چشم، چگونه است؟

اول باید دست را با آب و صابون شست‌وشو داد. سرقطره با مژه پلک تماس پیدا نکند. بعد سطح بیرونی چشم را که به سمت بینی نیست به صورت یک قاشق درآورد و به سمت پایین بکشیم. یک قطره داخل آن بچکانیم، بعد چشم ببندیم و با چشم بسته مردمک چشم را بچرخانیم. همزمان دست را به آرامی روی، قسمت داخلی چشم، نزدیک‌بینی نگه داریم تا از خروج قطره از طریق مجرای اشکی جلوگیری شود و قطره مدت بیشتری در داخل چشم بماند. وقتی قطره را روی قسمت داخلی می‌ریزید، بسرعت خارج می‌شود. اگر شما فرصت گردش قطره را در داخل چشم ندهید، قطره در یکجا متمرکز می‌شود و همه چشم با قطره تماس پیدا نمی‌کند بخصوص افرادی که از اشک چشم استفاده می‌کنند باید مدت بیشتری چشم را بگردانند تا چشم‌ها با اشک تماس پیدا کند.

آیا استفاده مداوم از قطره اشک چشم یک‌بار مصرف که پزشک تجویز کرده، اشکال دارد؟

خیر، بخصوص از نوعی که یک بار مصرف است. ما دو نوع اشک مصنوعی داریم؛ یک نوع یک بار مصرف است. قطره چشمی بسته‌بندی شده‌ای که بعد از استفاده آن را دور می‌اندازیم. این قطره اشکی نگه‌دارنده ندارد و در نتیجه مشکل هم ایجاد نمی‌کند. اما قطره‌های چشمی معمولی را نباید طولانی‌مدت مصرف کرد. اگر مقداری از دارو باقی بماند، باید آن را دور انداخت. چون طول مدت ماندگاری این نوع قطره‌ها، بسته به شرکت سازنده، 14 روز یا یک ماه است‌. وقتی اثر ماده نگه‌دارنده تمام می‌شود باید دارو دور انداخته شود.

اگر قطره چشمی، بعداز مدت زمان مشخص از بازشدن آن دور انداخته نشود، چه مشکلی ایجاد می‌شود؟

در این صورت قطره آلوده می‌شود به انواع میکروب‌ها و عفونت‌های مختلف چشمی را ایجاد می‌کند.

دکتر نوشین محمدحسینی

داروساز

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها