سرپرست سازمان حج و زیارت گفت: در مذاکرات پیشرفت خوبی داشته ایم و اگر در بقیه مسائل هم به نتیجه برسیم قطعاً امسال زائران به حج مشرف می شوند.
کد خبر: ۱۰۰۷۷۶۹
مذاکره ایران و عربستان برای برگزاری مراسم حج ادامه دارد

به گزارش جام جم آنلاین، حمید محمدی در مصاحبه با خبرگزاری صداوسیما افزود: شرایط ویژه، موضوعات مختلف و متعددی با توجه به قطع رابطه دو جانبه ایران و عربستان و محرومیت ایران از حضور در حج پارسال در مذاکرات وجود داشت.

وی گفت: برای طرح مطالبات و انتظارات جمهوری اسلامی ایران و حجاج ایرانی جلسات متعددی در عربستان در سطح وزیر حج عربستان و کارشناسی برگزار شد.

محمدی با اشاره به اینکه در این جلسات موضوع انتظارات جمهوری اسلامی ایران چون عزت و کرامت زائرین، خدمات پزشکی، خدمات کنسولی و مسائل متعدد شفاف و قاطع مطرح شد که برخی از آنها قبلاً به اطلاع ملت شریف ایران رسیده است، افزود: در این جلسات پیشرفت های نسبتاً خوبی حاصل شده است.

وی گفت: بخش هایی از مواردی را که در این جلسات مطرح شد وزارت حج و وزیر حج عربستان پذیرفتند که مطالبات و انتظارات جمهوری اسلامی ایران را تأمین کنند.

وی با تأکید بر اینکه یکی از انتظارات به حق جمهوری اسلامی ایران و مردم کشورمان محاکمه دو پلیس خاطی در فرودگاه جده بود گفت: درباره وضع این دو پلیس خاطی ابهام وجود داشت که عربستان رسماً اعلام کرد که این دو خاطی محاکمه شده اند و هم اکنون در حال گذراندن دوران محکومیت خود هستند که یکی از دستاوردهای این مذاکرات است.

سرپرست سازمان حج و زیارت همچنین افزود: برای ارائه خدمات پزشکی به حجاج ایرانی محرومیت و محدودیت هایی به ویژه در مشاعر مقدسه وجود داشت و مشکلاتی را برای زائران ایجاد می کرد که هم اکنون این محدودیت ها رفع شده است.

محمدی درباره ارائه خدمات کنسولی هم گفت: با توجه به نبود رابطه دو جانبه و فعال نبودن کنسولگری ایران در جده، کلیت ارائه خدمات کنسولی و حضور کارشناسان کنسولی پذیرفته شد که بر روی راهکارهای اجرایی مذاکره می کنیم.

وی با بیان اینکه حفظ عزت، کرامت و حرمت حجاج ایرانی که یکی از مسائل بسیار مهم به شمار می آید و در سال های گذشته شاهد برخوردهای ناشایست به خصوص در فرودگاه ها و مبادی ورودی بوده ایم افزود: تأکید کردیم که اصل حفظ عزت، کرامت و حرمت حجاج ایرانی به عنوان وظیفه و رسالتی که بر عهده دارند رعایت شود و تدابیری در این خصوص اندیشیده شد.

محمدی در پایان گفت: مذاکرات همچنان در حال پیشرفت است و تا کنون نتایج خوبی داشته است و چنانچه در بقیه مسائل به نتیجه برسیم قطعاً زائران ایرانی امسال به حج مشرف می شوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها