شهرستان روانسر از مناطق منحصر به فرد تاریخی و مملو از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی است که سفری خاطره‌انگیز به سرزمین تاریخ و طبیعت را برای میهمانانش ترسیم می کند.
کد خبر: ۱۰۰۵۹۶۲

به گزارش مهر، شهرستان روانسر در 60 کیلومتری شمال غرب کرمانشاه واقع شده و آثار تاریخی و طبیعی بسیاری را در خود جای داده که وصف هر یک از آن‌ها یادآور قدمت و تمدن 40 هزار ساله مردم این سرزمین است.

شهرستان روانسر به واسطه داشتن طبیعتی بکر و سرسبز هر ساله گردشگران و مهمانان بسیاری را به خود جذب می‌کند.

وجود سراب‌ها و رودهای خروشان، طبیعتی بکر و دل انگیز به روانسر بخشیده، اعجاب غار قوری قلعه و تپه‌های اهورایی و باستانی و بلندی‌های شاهو و آب و هوای مطبوع و روح نواز نمونه‌ای از اعجاز عالم هستی در روانسر است که لحظه‌ای تامل و نگریستن در این آثار کهن خرد و بلندنظری را برای انسان به ارمغان می‌آورد.

تپه موسایی با ارتفاع بیش از 30متر بزرگ‌ترین تپه باستانی منطقه و دارای آثار 5000 ساله است

تپه‌های سه گانه موسایی و ارتفاعات شاهو از جاذبه‌های روانسر است؛ تپه موسایی و دو تپه کوچک کنار آن در حاشیه شهر روانسر از مهمترین آثار باستانی اورامانات هستند. تپه موسایی با مساحت حدود دو هکتار و ارتفاع بیش از 30متر بزرگترین تپه باستانی منطقه و دارای آثاری با قدمت پنج هزار سال است که اولین بار باستان شناسان آمریکایی و کانادایی آن ‌را شناسایی و مطالعه کردند.قسمت شرقی تپه در حدود 25 یا 30 سال پیش تخریب شده که در این تخریب تعدادی گور خمره دوره اشکانی، پی سنگی، تکه‌های سفال، سنگ و استخوان انسان نمایان شد. درباره وجه تسمیه آن آمده که گورستان کلیمیان در اطراف یا روی تپه بوده و به این دلیل آن را موسایی می‌گفتند.میراث فرهنگی کرمانشاه در سال 1389 مطالعات مقدماتی برای تعیین حریم در این تپه و تپه های اطراف آن انجام داده است و در سال 1390 این مجموعه بوسیله باستان شناسان تعیین عرصه و حریم شد.

به گفته باستان شناسان تپه کوچک‌تری در حدود 50 متری شمال شرقی تپه اصلی موسایی با ارتفاع نسبتا کم و وسعت محدود تری قرار گرفته که اطراف آن در نتیجه تسطیح اراضی کشاورزی تخریب شده است. این تپه کوچک را با توجه به یافته های سطحی می توان هم دوره با لایه های قدیمی تپه بزرگ به حساب آورد، چرا که در سطح آن نمونه هایی از انواع ابزارهای سنگی اعم از تیغه، تراشه و... برخی قطعات سفال با ساخت ساده و گاهی لعاب گلی غلیظ نیز یافت شده است که دلیل بر استقرارهای پیش از تاریخ این محوطه است. این سفال‌ها از نوع سفال‌های کاهی و پوک، با پوشش گلی غلیظ است که مربوط به دوره مس و سنگ می‌باشند.

تپه موسایی در تاریخ 8/12/1377 به شماره 2270 به ثبت آثار ملی درآمده است. بر اساس شواهد، تپه موسایی قبلا قلعه موسایی بوده و به آسانی می توان بقایای قلعه و برج‌های آن را مشاهده کرد.

محمد کریمی، دبیر انجمن زیست محیطی «چرو» در گفتگو با مهر، در خصوص ظرفیت‌های گردشگری شهرستان روانسر اظهار داشت: سراب زیبای روانسر، گوردخمه فرهاد، سراب جابری، تپه‌های سه گانه موسی، غار کاوات، طاق فرهاد، جنگل شبانکاره، ارتفاعات شاهو و طبیعت بکر منطقه از جمله جاذبه‌های دیدنی و گردشگری شهرستان روانسر است.

*سراب جاوری، از مناطق بکر روانسر

وی در ادامه بیان کرد: در روانسر نظاره‌گر کوه‌هایی هستیم که استوار بر زمین دوخته شدند. روانسر بر دامنه کوه شاهو قرار گرفته و گویش مردم این دیار، کُردی سورانی است. از نقاط دیدنی این شهر سراب روانسر است که آن را سرچشمه رودها گویند و نانوشته‌های بسیاری دارد.

کریمی افزود: در 10 کیلومتری جاده روانسر کرمانشاه، روستای «بابا حیران» را می‌بینیم که یک مکان زیارتی تفریحی با درختانی کهن و زیبا و مردمانی مهمان نواز است از آنجا که بگذریم به سراب «جاوری» در یک کیلومتری شهر روانسر می‌رسیم که زیستگاهی طبیعی و زیباست وبا ایجاد پارک پرندگان آبزی و ساخت سه پل برای سهولت عبور مسافران و سکوی شیرجه توسط انجمن حامیان طبیعت چرو به مکانی آرام و امن برای تفریح تبدیل شده است.

تپه سوم از تپه‌های سه گانه موسایی در شهرستان روانسر، با ارتفاع حدود 5 متر از سطح زمین‌های مجاور و برشی که در ضلع شمال غربی آن ایجاد شده کاملاً متمایز از بقیه است در دامنه این تپه نیز قطعات سفال با خمیره قرمز مایل به صورتی و لبه های پهن که از مشخصه های سفال‌های دوران تاریخی اشکانی - ساسانی است، به دست آمده، علاوه بر آن بقایای سنگهایی که در سطح و اطراف این تپه قرار دارد، از وجود برخی آثار معماری در آن خبر می‌دهد.

کریمی افزود: از شهرستان روانسر به سمت کامیاران که برویم در ده کیلومتری مسیر به تنگه زیبایی با رودهای خروشان و پوشیده از درخت می‌رسیم که طبیعتی زیبا را به میهمانان هدیه می‌دهد. از روانسر به طرف جوانرود و پاوه که حرکت کنیم به جنگل‌های متراکم و بکر بلوط می‌رسیم، در 30 کیلومتری جاده روانسر - پاوه غار معروف و زیبای قوری قلعه ؛بزرگترین غار آبی آسیا؛ وجود دارد که بازدید از آن خالی لطف نیست. لازم به ذکر است در مسیر روانسر تا غار قوری قلعه تفرجگاه‌ها و سفره خانه‌های سنتی زیادی وجود دارد.وی از دیگر مناطق تفریحی شهرستان روانسر به زیارتگاه ویس قرنی و سهرکه وه واقع در تپه های غربی شهرستان اشاره کرد که با ارتفاع زیادی که دارند چشم انداز بی‌نظیری را از شهرستان و کوه‌های شاهو به چشمان بیننده هدیه می‌دهند.

*غار قوری قلعه، بزرگ‌ترین غار آبی آسیا

کریمی با بیان توصیه‌های زیست محیطی به دوستداران طبیعت و مهمانان و گردشگران گفت: محیط زیست امانت خداوند در دست ماست و باید به طبیعت احترام بگذاریم و در طبیعت زباله رها نکنیم.وی بیان کرد: انجمن چرو در نظر دارد برای تکمیل و توسعه پارک پرندگان آبزی سراب روانسر اقدام به خرید یک جفت قوی سفید اشکی نماید و امیدواریم با مساعدت لازم برای تحقق این امر بر جاذبه و زیبایی سراب روانسر بیفزاییم. لازم به ذکر است که در غرب کشور قو در سراب‌های طبیعی وجود ندارد و موجب جذب توریست و درآمدزایی برای شهرستان نیز خواهد شد.

جاذبه‌های کم‌نظیر گردشگری در شهرستان روانسر سبب رغبت بسیاری از گردشگران و مهمانان نورزی برای دیدن این جاذبه‌ها است، ارتفاعات اطراف کوه شاهو همچون ماه زرد، انجیره، شور و طاقه چرمی فرصتی برای دیدن شکوه تاریخ پرقدمت این شهر است. آرامگاه ویس قرن، سه سواره، بابا حیران و شیخ سرا نیز از دیگر مناطق زیبای روانسر به شمار می‌آیند.

غار قوری قلعه نیز بزرگ‌ترین غار آبی آسیا با قدمت 65 میلیون سال در 25 کیلومتری روانسر بر دامنه شاهو قرار گرفته، درازای این غار 12 کیلومتر و عمق آن 3140 متر است که از زیباترین آثار و جاذبه‌های طبیعی به شمار می‌آید و هر ساله گردشگران بسیاری برای دیدن این غار به استان کرمانشاه سفر می‌کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها