ثبت ملی 41 اثر منقول فرهنگی - تاریخی آذربایجان غربی

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان غربی از ثبت 41 اثر منقول فرهنگی تاریخی استان در فهرست آثار ملی خبر داد.
کد خبر: ۱۰۰۰۷۵۹

جلیل جباری در گفت و گو با خبرنگار مهر با بیان اینکه آذربایجان غربی با دارا بودن بیش از یک هزار و 500 اثر ثبت شده یکی از آثار تاریخی کشور به شمار می رود افزود: با هماهنگی‌های انجام شده با دفتر ثبت آثار سازمان متبوع؛ پرونده تعدادی از آثار منقول فرهنگی - تاریخی استان برای بررسی و ثبت در فهرست آثار ملی به این دفتر ارسال شد.

وی ادامه داد: در جلسه‌ای تخصصی که به همین منظور در دفتر ثبت آثار سازمان متبوع تشکیل شده بود پرونده 41 اثر منقول فرهنگی- تاریخی استان که از شاخص‌ترین آن‌ها می‌توان به استل کلاشین، کتیبه محمودآباد و استل ماوانا، آجرهای لعاب دار قالایچی بوکان، ظروف سفالی مکشوفه از شاهین دژ و آثار شاخص حسنلو و دیگر آثار موجود اشاره کرد، مورد بررسی قرار گرفت.

وی اضافه کرد: پرونده این آثار در کنار آثار منقول فرهنگی - تاریخی سه استان کشور و همچنین موزه ایران باستان و کاخ موزه نیاوران مطرح شده و بیشترین تعداد آثار ثبتی سهم استان آذربایجان غربی شد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان غربی گفت: در سال 94 نیز 15 اثر تاریخی غیرمنقول ازجمله: میدان انقلاب (ایالت) ارومیه، پل قطورخوی، سرای کیشمش چی لر، کلیسا وقبرستان یوضای رسول حیدرلوی سیرو پردیس دانشگاه ارومیه و دو اثرطبیعی کوه زندان برنجه و چمن متحرک (چملی گول) تکاب و نیز 4 اثر در حوزه میراث ناملموس موفق به دریافت شماره ثبت شدند.

جباری شناسایی و ثبت مواریث فرهنگی- تاریخی استان را یکی از اولویت های مهم این اداره کل در راستای صیانت از آن دانست و افزود: استان آذربایجان غربی هم اکنون با دارا بودن تعداد 1517 اثر تاریخی- فرهنگی و طبیعی ثبت شده در فهرست ملی رتبه هفتم را در سطح کشور دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها