جام جم آنلاین - آرشیو

تغییر توازن میدانی به نفع فلسطین

تغییر توازن میدانی به نفع فلسطین

رهبر انقلاب در دیدارهای اخیر با اشاره به تحولات فلسطین بر ترمیم‌ناپذیری شکست رژیم اشغالگر قدس تأکید و در دیدار نخبگان و استعدادهای برتر علمی با توصیف جنایت نسل‌کشی رژیم غاصب و پشتیبانی آمریکا از این جنایات تصریح کردند:

سریال‌های راهبردی برای شبهات تاریخی

سریال‌های راهبردی برای شبهات تاریخی

«یعقوب توکلی» محقق، مورخ، نویسنده، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل سیاسی تاکنون مدیریت گروه تاریخ تمدن پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، مدیریت گروه ارشاد و تبلیغ مرکز پژوهش‌های مجلس و مدیریت گروه شهدا در پروژه دائره‌المعارف دفاع‌مقدس و همچنین سردبیری مجله «زمانه» را عهده‌دار بوده‌ است.

غزه، سنگ محک وجدان هنرمندان

غزه، سنگ محک وجدان هنرمندان

سعید علامیان ازجمله نویسندگان توانمند حوزه مقاومت است که بخش عمده‌ای از کارهایش در قالب خاطره‌نویسی بوده است. او روزنامه‌نگاری است که کارش را در روزنامه جمهوری اسلامی شروع کرد و تا سال۶۸ به کارش ادامه داد و صفحه جبهه و جنگ را در آن روزنامه تأسیس کرد و به‌عنوان خبرنگار در جبهه‌ها حضور یافت.

ارتباط نسل جدید با نمایش‌های سنتی

ارتباط نسل جدید با نمایش‌های سنتی

داستان ضامن آهو و توجه امام رضا(ع) به حیوانات یکی از قصصی است که بار معنایی خوبی برای کودکان و نوجوانان دارد. این روایت که بارها در نما‌های ایرانی مورد بهره‌وری قرار گرفته این روزها هم در سینما با انیمیشن «بچه زرنگ» و هم در تئاتر با نمایش «کلاغ بلا، توپ طلا» پیش‌روی کودکان قرار گرفته است.

عقب‌ماندن نهادهای‌فرهنگی از هنرمندان

عقب‌ماندن نهادهای‌فرهنگی از هنرمندان

شعر پایداری از دیرباز به‌عنوان یکی از صادق‌ترین و بی‌پرواترین زبان‌ها در بیان انتقادات و جریان‌سازی مفاهیمی همچون بیداری، آزادی، عدالت، مقاومت، ایثار، ترویج فضائل‌اخلاقی، رواج حکمت و معرفت بوده است. در حقیقت گفتمان‌سازی همواره از وظایف اصلی شاعر به حساب می‌آید. شاید به همین دلیل هم درگذشته قابلیت نفوذ آن در افکار عمومی بسیار زیاد بوده و بیشترین نقش را در شوراندن احساسات ملی ایفا می‌کرد.

آینده سرزمین های اشغالی و سه سناریوی محتمل

آینده سرزمین های اشغالی و سه سناریوی محتمل

استاد جغرافياي سياسي دانشگاه تهران به بررسی آینده تحولات فلسطین پرداخت.

طوفان‌الاقصی، اعلام حق فراموش نشده

طوفان‌الاقصی، اعلام حق فراموش نشده

حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای صبح روز ۱۸مهر۱۴۰۲ در مراسم مشترک دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه‌های افسری نیروهای مسلح درباره قضایای این روزهای فلسطین تصریح کردند: «این بلا را عملکرد خود صهیونیست‌ها بر سرشان آورد. وقتی ظلم و جنایت از حد گذشت، وقتی درنده‌خویی به نهایت رسید، باید منتظر طوفان بود. شما با ملت فلسطین چه کردید؟ اقدام شجاعانه و در عین ‌حال فداکارانه‌ فلسطینی‌ها پاسخ به جنایت دشمن غاصب بود که سال‌ها ادامه داشت و در ماه‌های اخیر شدت آن افزایش پیدا کرده‌بود؛ مقصر هم دولت کنونی حاکم بر رژیم غاصب صهیونیستی است.»

۳صدم ثانیه تا طلا فاصله داشتم

۳صدم ثانیه تا طلا فاصله داشتم

انگیزه بالایی دارد: «بیست روز دیگر دوباره به چین برمی‌گردیم، برای حضور در مسابقات جهانی شانگهای! برای من که سروکارم با صدم ثانیه‌هاست، بیست روز اصلا وقت کمی نیست!» این‌ها را ترانه احمدی به «جام‌جم» می‌گوید، دختر ۲۱ ساله اصفهانی اسکیت فری‌استایل.

میز نقد سینما در تلویزیون

میز نقد سینما در تلویزیون

یکی از برنامه‌های پرمخاطب تلویزیون اختصاص به «نقد سینما» دارد؛ برنامه‌ای که بعد از یک وقفه کوتاه جمعه‌ها از شبکه چهار پخش می‌شود. دراین برنامه کارشناسان و صاحب‌نظران صرفا فیلم‌های روی پرده را نقد و بررسی نمی‌کنند؛ بلکه این برنامه در سری جدید با رویکرد فرهنگ‌سازی سینمایی به‌طور جدی‌تر و ریتمی سریع‌تر به حوزه سینما می‌پردازد.

گام بزرگ برای محو اسرائیل

گام بزرگ برای محو اسرائیل

حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای در دیدار سفرای کشور‌های اسلامی و مهمانان کنفرانس وحدت در روز یازدهم مهرماه و دیگری در مراسم مشترک دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه‌های افسری نیروهای مسلح در روز هجدهم مهرماه ۱۴۰۲ بر اهمیت مسأله فلسطین و حمایت و توجه به آن ازسوی کشورهای اسلامی تاکید کردند.

خیزشی فراتر ازحدتصور صهیونیست‌ها

خیزشی فراتر ازحدتصور صهیونیست‌ها

جنایات رژیم اشغالگر قدس در نوار غزه در حالی ادامه دارد که رزمندگان مقاومت علاوه بر تحمیل شکست بر دشمن صهیونیستی، در عملیات غرور‌آفرین طوفان‌الاقصی، قدرت هرگونه محاسبه‌گری و مانور میدانی را از تل‌آویو سلب کرده‌اند.

بیگانه از دنیای شاعرانه لورکا

بیگانه از دنیای شاعرانه لورکا

دکتر قطب‌الدین صادقی‌، استاد دانشگاه، مترجم و کارگردان، این روزها نمایش «عروسی خون» نوشته فدریکو گارسیا لورکای اسپانیایی را با گروهی از هنرجویانش در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه دارد.

دیپلماسی با خوشنویسی

دیپلماسی با خوشنویسی

ایران زادگاه کتابت است و خط و خوشنویسی یکی از هنرهای به درازای تاریخ این سرزمین. خطوط اسلامی که در ایران به اعتلا رسیدند و سبب زایش خطوط ایرانی شدند، امروز سرزمین‌های اسلامی را در نوردیدند و به نوعی خطوط هنرمندانه ایرانی امروز شناسه کلام وحی برای اسلام است.

آزادی قدس، محدود به فلسطین نیست

آزادی قدس، محدود به فلسطین نیست

رژیم اشغالگر قدس به جنایات بی‌حدوحصر خود در نوار غزه ادامه می‌دهد و سازمان‌های بین‌المللی نیز مانند سال‌های گذشته، در برابر این جنایات و نسل‌کشی‌های محرز و مسلم، سکوت در پیش گرفته و عملا مسیر ادامه این جنایات را هموار ساخته‌اند.

اسرائیل مجبور به مذاکره است

اسرائیل مجبور به مذاکره است

همان‌طور که درگزارش‌ روزهای گذشته گفته‌ایم، ۱۵مهر یک مبدأ بسیار مهم در تاریخ جبهه مقاومت است؛ روزی که رژیم‌صهیونیستی حیثیت، امنیت و اشراف اطلاعاتی خود را با هم یکباره از دست داد و حقارتی تجربه نشده و تاریخی را لمس کرد. فقط در یک مورد از اتفافات بی‌سابقه این حمله، نفوذ نیروهای مقاومت از نوارغزه به داخل شهرک‌های تصرف شده در نزدیک مرزهای اشغالی بود؛ موضوعی که در ادامه جنایات و تجاوزات ددمنشانه رژیم غاصب اسرائیل ما را برآن داشت تا در گفت‌و‌گویی با سعدا... زارعی، کارشناس مسائل غرب آسیا به بررسی صدر تا ذیل عملیات طوفان‌الاقصی بپردازیم.

احیای بازار کار، ضرورت انیمیشن ایران

احیای بازار کار، ضرورت انیمیشن ایران

امسال در جشنواره فیلم کودک‌ونوجوان سه پویانمایی حاضر هستند که بخش عمده‌ای از آنها با سرمایه بخش خصوصی تأمین شده، یکی از آنها «سفر به تاریکی» به کارگردانی علی بصیری‌نیک و تهیه‌کنندگی محمدمهدی نخعی‌راد است. درواقع بخش عمده‌ای از فیلم‌های کودک‌ونوجوان امسال همین شرایط را دارند و فرآیند تولید و ساخت این پویانمایی نیز مانند دیگر آثاری از این دست، حدود چهار سال زمان برده است.

سراب‌غرب‌برای سپیدپوشان ایرانی

سراب‌غرب‌برای سپیدپوشان ایرانی

آمار فزاینده مهاجرت پزشکان واقعیت یا اغراق؟ یکی از مقامات سازمان نظام پزشکی می‌گوید آمار مهاجرت جامعه پزشکی نسبت به سال‌های قبل از کرونا تقریبا دو برابر شده اما برخی دیگر معتقدند آش آمار مهاجرت آن‌طور که می‌گویند، شور نیست و آمارهای نجومی اغراق‌آمیز است.

بهره‌برداری نیروگاه اتمی بوشهر؛ معجزه قرن۲۱

بهره‌برداری نیروگاه اتمی بوشهر؛ معجزه قرن۲۱

اسدا... صبوری یکی از نام‌آشناهای صنعت برق ایران که در ساخت نیروگاه‌های متعدد شرکت توانیر مشارکت داشته، هیچ‌گاه فکر نمی‌کرد هنگامی‌که درسمت معاونت امور نیروگاهی قدم به سازمان انرژی اتمی می‌گذارد به مدت هشت‌سال‌ونیم درگیر الف تا یای جان‌بخشیدن دوباره به پروژه تکمیل نیروگاه نیمه‌کاره و راکدمانده اتمی بوشهر شود.

برق هسته‌ای با زندگی اجتماعی مردم گره خورده است

برق هسته‌ای با زندگی اجتماعی مردم گره خورده است

از ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۳ به‌عنوان رئیس دفتر نمایندگی سازمان در مسکو منصوب شد؛ سپس هنر، تجربه، فن و تخصصش را به‌عنوان ریاست کارگاه نیروگاه اتمی بوشهر در راه مسئولیتی که به‌عهده گرفت به‌کار بست. حدود سال‌های ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۷ این مسئولیت را همچنان پیش گرفت و در این راه بسیار تجربه اندوخت و درست زمانی که بر پیچ‌وخم کار سوار بود و در شرجی هوای بندرگاه ابهت نیروگاهی که با عمق جانش پیوند خورده بود را به نظاره می‌نشست، مجری طرح واحد یکم نیروگاه اتمی بوشهر شد.

اسرائیل رویای برباد رفته غرب | اجازه باز تولید نظم قدیم را نمی دهیم

اسرائیل رویای برباد رفته غرب | اجازه باز تولید نظم قدیم را نمی دهیم

کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه اجازه باز تولید نظم قدیم را نمیدهیم گفت: در حال حاضر اروپایی‌ها نسبت به اسرائیل و تحقق این آرمان که غرب از طریق اسرائیل بر آسیا مسلط شود، بسیار بدبین هستند و یقین پیدا کردند اسرائیل که نمی‌تواند خود را حفظ کند، چطور می‌خواهد باعث تسلط اروپا بر آسیا شود.

5 صفحه

نیازمندی ها