گفت‌وگوی «جام‌جم» با سعدا...زارعی

اسرائیل مجبور به مذاکره است

همان‌طور که درگزارش‌ روزهای گذشته گفته‌ایم، ۱۵مهر یک مبدأ بسیار مهم در تاریخ جبهه مقاومت است؛ روزی که رژیم‌صهیونیستی حیثیت، امنیت و اشراف اطلاعاتی خود را با هم یکباره از دست داد و حقارتی تجربه نشده و تاریخی را لمس کرد. فقط در یک مورد از اتفافات بی‌سابقه این حمله، نفوذ نیروهای مقاومت از نوارغزه به داخل شهرک‌های تصرف شده در نزدیک مرزهای اشغالی بود؛ موضوعی که در ادامه جنایات و تجاوزات ددمنشانه رژیم غاصب اسرائیل ما را برآن داشت تا در گفت‌و‌گویی با سعدا... زارعی، کارشناس مسائل غرب آسیا به بررسی صدر تا ذیل عملیات طوفان‌الاقصی بپردازیم.
کد خبر: ۱۴۲۵۶۶۴
اسرائیل مجبور به مذاکره است

او پیش از این در گفت‌و‌گو با جام پلاس، اسرائیل را رویای برباد رفته غرب معرفی کرد و تاکید داشت که ما به‌هیچ‌وجه نباید به بازتولید نظم قبلی اجازه بدهیم؛ نظمی که در سال ۱۹۴۷ دو سال بعد از پایان جنگ جهانی دوم به‌عنوان نظام دوقطبی شکل‌گرفت و در ادامه سال۱۹۹۱ باعنوان نظام تک‌قطبی مطرح شد و یک نظام متصلب بین‌المللی بود. 

رهبرانقلاب درباره عملیات الاقصی تاکید کردند این شکست برای رژیم غیرقابل‌ترمیم و یک زلزله ویرانگر بود. این ترمیم‌ناپذیری از چه جهتی است و بر این اساس آینده رژیم‌صهیونیستی را چطور تحلیل می‌کنید؟ 
شکست‌ها دو مدل هستند. یکی شکست تاکتیکی که یک نیروی نظامی در صحنه تاکتیکی را به کار می‌برد اما به هر دلیلی در صحنه شکست می‌خورد و پس از آن تاکتیک جدیدی را به کار می‌گیرد و پیروز می‌شود اما یک زمان شکست راهبردی و استراتژیک است، به این معنا که استراتژی آن نیروی نظامی از اساس شکست می‌خورد و در این صورت آن نیروی نظامی مجبور است استراتژی خود را کنار بگذارد. در این حالت وقتی رژیم‌صهیونیستی استراتژی اصلی خود را «اصل بازدارندگی» قرار داده است تا دشمنان نتوانند به وضعیت برتر برسند و موازنه به نفع آنها حفظ شود، در این راهبرد با شکست مواجه می‌شود و دیگر جایگزین ندارد چراکه چنین راهبردی اصول اساسی عملکرد یک نیروی نظامی است و زمانی که این راهبرد اساسی با شکست مواجه می‌شود یعنی او همیشه شکست‌خورده خواهد بود.  بنابراین آنچه در صحنه عملیات الاقصی اتفاق افتاد نه شکست تاکتیکی رژیم‌صهیونیستی بلکه یک شکست کاملا راهبردی و استراتژیک برای اسرائیل بود چراکه اسرائیل برای این‌که صحنه امنیت داخلی را به نفع خود حفظ کند دست به اقدامات بزرگی در طول سال‌های گذشته زده بود و بیش از ۱۰۰میلیارد دلار برای ایجاد سیستم‌های دفاعی و پدافندی هزینه کرد. کما این‌که با این تفکر سیستم گنبد آهنین، فلاخن داوود و پیکان ایجاد شده بود تا بتواند در برابر حملات موشکی مقاومت چتر حفاظتی ایجاد کرده و اجازه ندهد مقاومت، مناطق صهیونیست‌نشین را مورد حمله قرار دهد.

وضعیت سیستم پدافندی آنها اکنون به چه شکل است؟ 
آنچه در عمل دیدیم این بود که در این صحنه همه این سامانه‌ها شکست خوردند و هیچ کمکی به اسرائیل در مسائل امنیتی نکردند و درواقع به‌راحتی موشک‌های حماس و راکت‌های آنها از این سیستم‌ها عبور کردند و به اهداف خود خوردند. بنابراین سیستم پدافندی اسرائیل کنار رفته و این برای آینده اسرائیل بسیار مخاطره‌آمیز است. از سوی دیگر سیستم بازدارندگی آنها هم شکست خورده است، چراکه تلاش داشتند طوری حرکت کنند که دشمنان آنها ازجمله حماس نتوانند ضربه اساسی به اسرائیل بزنند اما عملا این اتفاق در عملیات الاقصی رخ داد. این موضوع در طول تاریخ عمر رژیم‌صهیونیستی در ۷۰ سال گذشته بی‌سابقه است و تاکنون پیش نیامده بود که این رژیم در یک روز صدها کشته، صدها اسیر و هزاران زخمی بدهد لذا در اینجا بحث این است که بازدارندگی اسرائیل رسما از کار افتاده و جبهه مقاومت به وضعیت برتر رسیده است؛ از این رو رهبر انقلاب در جمع‌بندی عملیات الاقصی تاکید کردند که شکست عملیاتی و اطلاعاتی که اسرائیل متحمل شد غیرقابل‌ترمیم است و این مشکل تا آخر برای رژیم‌صهیونیستی باقی خواهد ماند.

آینده وضعیت سیاسی ــ امنیتی رژیم‌صهیونیستی را چطور ارزیابی می‌کنید و براین اساس راهبرد جبهه مقاومت درآینده منطقه چه خواهد بود؟ 
اعتقاد به این‌که اسرائیل توان باقی‌ماندن دارد یا خیر هم در بین خود یهودی‌ها و هم در بین هواداران غربی اسرائیل از بین رفته است و درواقع هیچ فرد یهودی چه در داخل و چه خارج از فلسطین نمی‌تواند حرف‌های رهبران صهیونیست مبنی بر تامین بقای اسرائیل را بپذیرد و این موضوع حتما مهاجرت معکوس را در فلسطین اشغالی رقم خواهد زد و یهودی‌ها مجبور هستند دنبال نقطه امنی باشند، به‌ویژه که آنها دوتابعیتی بوده و احتمالا به کشورهای مبدا خود بازخواهندگشت. بنابراین یکی از نتایج عملیات الاقصی این خواهد بود که نه‌تنها جذب یهودی‌ها در سرزمین‌های اشغالی متوقف خواهد شد، هرچند سال‌ها هم متوقف شده بود بلکه همین یهودی‌های فعلی هم دیگر به سران صهیونیستی اعتمادی ندارند و مجبور هستند سرزمین‌های اشغالی را ترک کنند. نکته دیگر این است که اقتدار ارتش اسرائیل در هم شکسته است؛ چراکه اقداماتی که ارتش اسرائیل علیه زنان و کودکان غزه انجام داده سبب شده آنها دیگر نتوانند ادعای اقتدار داشته باشند و از سوی دیگر نمی‌توانند سایه‌ای ایجاد کنند تا اسرائیلی‌های ساکن سرزمین‌های اشغالی احساس امنیت کنند و درواقع دیگر فردی از ارتش این رژیم نمی‌پذیرد که بتوانند حماس یا حزب‌ا... و سایر گروه‌های مقاومت را مهار کنند.

وضعیت اعتراضات داخلی در سرزمین‌های اشغالی به ناکارآمدی نتانیاهو به کجا می‌رسد؟ 
بله، نکته سوم ناظر به آینده سیاسی رژیم در اینجا مسأله اعتماد به رهبران اسرائیل است؛ همیشه اسرائیل مدعی بود که از هوشمندترین رهبران استفاده می‌کند و رهبری این رژیم آن‌قدر ظرفیت دارد که می‌تواند از پس هر مشکلی بربیاید و در این بین نتانیاهو نزدیک به ۲۵سال بر اسرائیل حکومت کرد، اما اکنون اعتماد به او به‌شدت تضعیف شده و ساکنان سرزمین‌های اشغالی نسبت به پیش‌بینی‌های وقایع و عملکرد درست در بحران‌ها و حتی کارایی او تردید دارند. از این رو بنده مطمئن هستم که از چند روز آینده دوباره اعتراضات گروه‌های داخلی اسرائیل گریبان نتانیاهو را خواهد گرفت و این ناشی از ضربه‌ای است که رژیم‌صهیونیستی در دوره جدید نتانیاهو خورده است؛ بنابراین حتما ادامه دولت او با چالش جدی مواجه خواهد شد و این درحالی‌است که اساسا اسرائیلی‌ها گزینه بهتر از نتانیاهو هم ندارند. درحال‌حاضر بن‌بست‌ها در داخل سرزمین اشغالی کاملا مشهود است.

با توجه به این‌که پنج روز از عملیات الاقصی می‌گذرد، شما نقطه پایان جنگ فعلی را کجا می‌دانید و شروط احتمالی حماس برای آتش‌بس چه خواهد بود؟ 
این جنگ نمی‌تواند بی‌محابا ادامه پیدا کند چراکه گوشت اسرائیل زیردندان حماس است و رژیم‌صهیونیستی مجبور است به سمت مذاکره بیاید و واسطه بفرستد و این درحالی‌است که بعد از حملاتی که ارتش جنایتکار صهیونیستی علیه ساکنان بی‌پناه غزه انجام داد مسلما حماس بدون دریافت امتیازات ویژه اسرای اسرائیلی را آزاد نخواهد کرد.
حماس احتمالا اولا اسرائیل را مجبور می‌کند که هزینه تمام تخریب‌های انجام‌داده را بپردازد و از این رو اسرائیل باید هزینه تخریب‌هایی که اکنون بی‌محابا با چراغ‌سبز آمریکا و اروپا انجام داده، بپردازد و باید پول بازسازی آنها را حتما پرداخت کند؛ درواقع تل‌آویو اکنون فاکتور خود را سنگین‌تر می‌کند.
شرط دوم آزادی اسرای فلسطینی است؛ تا زمانی که ۵۷۰۰ اسیر فلسطینی از زندان‌های اسرائیل آزاد نشوند از آزادسازی صدها اسیر اسرائیلی خبری نخواهد بود. شرط سوم هم امتیازاتی است که گروه‌های فلسطینی باید بگیرند و قطعا این کار را خواهند کرد. بر این اساس که رژیم‌صهیونیستی دیگر نباید دست به تجاوزاتی از این قبیل بزند و باید صحنه کشتار مردم بی‌گناه را ترک کند. از این رو باید دید عملیات الاقصی چطور پیش خواهد رفت و در نهایت چه تعهداتی متوجه اسرائیل خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها